Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mangel på korn

Spørgsmål vedr. fyring med korn
Besvar
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Mangel på korn

Indlæg af Klaus » 02 aug 2007 22:49

Jeg har det fint med at fyre korn da det er noget af det mest co2 neutrale der findes, træpiller er jo tit fragtet 100 til 1000vis kilometer med diesel..


Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 03 aug 2007 02:23

Jeg brænder også korn uden søvnløse nætter. Kører selv 14 km for at hjembringe til 30 dages varme. Hvor meget der er brugt af landmanden til at få det hus ved jeg ikke. Men det er nok begrænset.

Men et læs træpiller der er kørt på lad fra Polen til Dk er nok en væsenligt større fare for vores klode - også med regnet dem der mangler korn eller andet at spise.
De fleste steder hvor der mangler mad er der også en stor mangel på træer.
Fordi man der bruger brænde/træ til madlavning - ingen træer til at holde på fugten = ørken & ørken = ingen afgrøder! Så den onde cirkel er igang.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
sandhagegaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 28 dec 2006 10:21
Mit fyr: Benekov R15 Tornado
Areal: 180 kvm + 35 kvm
Brændsel: Træpiller - Flex Heat 8 mm
Årligt forbrug: Ca. 5,9 tons
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Indlæg af sandhagegaard » 03 aug 2007 14:46

Servteqh skrev:
I vores iver for at spare på varmeudgiften snubler vi over vores ben for at spare penge her og nu.
Måske det ville være billigere at isolere vores boliger meget bedre, og lade centrale kræfter om at levere energi under rene og kontrolerede former.
Jeg tvivler nu stærkt på at der nogensinde kan blive vilje til at varmeværker centralt, der så skal levere varme, også til os, der bor 4 km uden for nærmeste by med kun 2 andre huse på vejen. Det kan da aldrig blive en bæredygtig løsning. Jeg brænder gerne korn, hvis det kan betale sig.
Afrika har nogle ganske særlige problemer, og løsningen er ikke at sende korn dertil. For har de mad til den dag de skal så kornet, hvorfor så så det? Det er spørgsmål om hele holdningen og den er altså fra hånden til munden, uden tanke for hvordan det nu skal gå om 3 mdr. eller ½ år frem.
Mvh. Erik

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 04 aug 2007 08:57

Hej
På de danske brak marker kan der avles energi korn nok til at sende en god del af de danske olie fyr på pension, dette ville ville også være et seriøst bedrag til politikernes ønske om at vi alle skal sparer 1 ton co2, så længe der er brak marker har jeg ingen kvaler ved at fyrer med korn, skal vi også indrage alle skove og sports pladser moterveje m.v. til korn produktion for at sende den til Afrika, det er ikke det de har brug for hvis de skal opbygge en stabil egen produktion som jo bliver ødelagt hver gang der strømmer billig udenlansk overskudskorn ind over grændserne.
Det må da være ligegyldigt hvilket medie man bruger for at oplagre solens energi korn/træ
Hilsen Karsten

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 04 aug 2007 13:11

Hej

Jeg undres lidt over udtalelserne omkring vore kæmpe overskudslagre af korn.
Over de sidste 5-6 år er disse faldet drastiskt på verdensplan og udgør i dag
mellem 17 og 18 % af den samlede verdensproduktion. Tendensen er et stigende
behov selv med en lille stigning i produktionen. Diskusionen bør ikke handle omkring
den lille mængde der bruges til opvarmning i Danmark, men mere det politiske
og moralske signal der sendes til omverdenen.
An. de danske brakmarker bør nævnes at en stor del indgår i naturoprettelse og hvis
disse skulle udnyttes burde dette gøres med et mere effektivt brændsel end korn.
Omkring udtalelserne omkring Afrika hvor det ikke nytter noget kan jeg kun betragte
dette som en dårlig undskyldning for ikke at ville hjælpe. Selvfølgelig nytter det noget.
Og til sidst omkring udtalelsen omkring korn skulle være mere CO2 neutral end træ, så
stemmer dette ikke da der skal bruges energi til både kørsel og udtørring og samtidig
er der ofte tale om udslip af syre/baser fra forbrændingen.
I EU-regi er Danmark det eneste land hvor egen avl af korn må benyttes til opvarmning.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 04 aug 2007 14:05

Vedr. overskudslagre så forholder det sig sådan at EU ønsker et lager der svarer til et beregnet 60 dages forbrug.
Når lageret kommer over 60 dages forbrug falder priserne og omvendt.

1. Ikke alt korn har behov for at tørres?
2. Med hvilken energi produceres træpillerne?

Vi snakker Co2 og ikke syre/baser. Når alt kommer til alt og alt medregnes, tror jeg faktisk også at korn ER mere Co2 neutralt.

Selvfølgelig hjælper det at hjælpe i Afrika og de andre sultende lande.
At undlade at afbrænde korn er bare ikke løsningen.
Hvordan vil det hjælpe dem hvis jeg undlod at brænde 10 ton korn af?
MvH Ulrik©

eden
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 22 jan 2007 11:20
Mit fyr: R15
Areal: 186/88
Brændsel: korn
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af eden » 04 aug 2007 14:34

Jeg har lige snakket med bondemanden som er igang med at høste, og jeg skal betale 1300kr for hvede.
Men det er vel alligevel billigere en træpiller.

Højlund Mølle her på fyn sælger en træpille af(mig bekendt) top kvalitet, til 1830kr.
Og hvis man siger at træpiller har en bedre brandværdi på 15% bedre end korn.
Ja så hedder regnestykket: 1300*15%=1495kr.
Men kan stadigvæk betale sig eller hvad?

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 04 aug 2007 15:16

Hej igen

Hvad mange måske ikke tænker på er at opbevaring af korn med mindre end 17 % vand altid kræver tilsætning af ca. 1 kg CO2 pr. m3 korn i silo for at undgå uønsket svampevækst. For at sikre hurtig lagring samt undgå et åndingstab kan denne mængde også anvendes ved højere vandprocenter.
Indlagringen afsluttes med, at der tilsættes 2 kg CO2 pr. m3 overskydende plads i siloen for at fortrænge ilten over kornsøjlen.
Skal miljøregnskaber sammenlignes skal alle stoffer medregnes og for korns vedkommende gælder det både syre/baser, CO2 og toxiner fra gødning.
På verdensplan bliver ca 19 % af kornproduktionen tørret mekaniskt, mens den resterende
del forbruger ganske store mængder CO2 grundet lagringsproblematikken.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 04 aug 2007 15:58

Den største CO2 besparelse er at se på sin ejendom, finde ud af, hvor varmetabet er og så få det bragt ned, en sund miljøøkonomi.
Hvad er mest dit og dat? ligegyldige spørgsmål, vælg et miljørigtigt varmeanlæg, men undlad at fyrer for fuglene.
Korn kan anvendes til mange formål, bl.a. afbrænding, generne er dog lettere tæring af kedel samt mere rensekrævende, frembringes på et vækstår.
Træpiller er lidt dyrere, bruges ikke som føde, tager flere år om at blive til råvare, erergirigere end korn, tærer mindre, knap så rensekrævende.

Hver sin smag / lyst.

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 04 aug 2007 16:18

Per Krarup Olesen skrev:Hej igen

Hvad mange måske ikke tænker på er at opbevaring af korn med mindre end 17 % vand altid kræver tilsætning af ca. 1 kg CO2 pr. m3 korn i silo for at undgå uønsket svampevækst. For at sikre hurtig lagring samt undgå et åndingstab kan denne mængde også anvendes ved højere vandprocenter.
Indlagringen afsluttes med, at der tilsættes 2 kg CO2 pr. m3 overskydende plads i siloen for at fortrænge ilten over kornsøjlen.
Skal miljøregnskaber sammenlignes skal alle stoffer medregnes og for korns vedkommende gælder det både syre/baser, CO2 og toxiner fra gødning.
På verdensplan bliver ca 19 % af kornproduktionen tørret mekaniskt, mens den resterende
del forbruger ganske store mængder CO2 grundet lagringsproblematikken.
Hej Per

Jeg er ikke i tvivl om at du har ret.

Diskussionen går på:
"Brænde Vs Spise" korn.

Det du beskriver vil ske uanset om man spiser eller brænder kornet.
Derfor kan man ikke tale om en merudledning af Co2.

Jeg tror også det er en forsvindende lille del af brændselskornet der opbevares på den beskrevne måde.
Mit har været opbevaret i en lade indtil det blev sækket og smidt i min garage.
Mange får det lige efter høst, kørt direkte på eget lager.


Afsluttende kan jeg kun give Claus Birth ret.
MvH Ulrik©


Besvar