Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stor tvivl om ny varmekilde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af Bigfoot » 19 dec 2011 09:53

man skal jo også gøre op med sig selv, om man gider det skov renderi hele tiden. Personligt er jeg for doven til det.
Derfor har jeg en stoker icon_cheesygrin.gif

Men gider man det, eller har en kone som simpelthen er så træls, at man kan søge tilflugt i skoven, så er det jo fint nok. Det vil også være billigt, medmindre man medregner sin egen kostpris på tid og sådan.
Da koster pillerne kun en pris, og det er indkøbsprisen (medmindre man som mig, har valgt det mest tåbelige sted på hele matriklen, til at holde dem opmagasineret, så man skal bruge en hel dag, til at slæbe poserne ind med håndkraft.... :oops: )
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af hahomi » 19 dec 2011 16:11

Flemmingth » 19 Dec 2011, 08:46 skrev:Som minimum - ud med den Salamander og ind med en moderne gasogen kedel + akku.tank.
Godt nok har du gratis brænde, men det vil halvere arbejdet med det gratis brænde. Det gjorde det ihvertfald for mig, da jeg skiftede fra Salamander til Vigas for mange år siden.
Salamanderen er lavet til kul og koks. Til brænde er der kun et åbent ildsted, som har dårligere virkningsgrad end Salamanderen.
Hej Flemming.
Når man lige har købt hus, er der som regel rigelig at bruge pengene til, derfor var det jeg foreslog en akkumuleringstank først og bruge Salemanderen som nødløsning. Den kan dog brænde træ af også.

Jeg er da meget enig i at Salamanderen skal skiftes ud hurtigst mulig med noget tidssvarende. Jeg ved selvfølgelig heller ikke om pengene er små og er de ikke det, skal man selvfølgelig skifte kedelen i samme omgang. Man kan jo sige at det ikke er specielt dyrt, men har man ingen penge, kan 15 k virke som rigtig meget.
Vælg dine kampe med omhu.

thorpilsner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 sep 2011 19:16
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Ca 200
Brændsel: Brænde
Dagligt forbrug: En børefuld
Geografisk sted: Djursland

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af thorpilsner » 19 dec 2011 16:12

Flemmingth » 19 Dec 2011, 08:46 skrev:Som minimum - ud med den Salamander og ind med en moderne gasogen kedel + akku.tank.
Godt nok har du gratis brænde, men det vil halvere arbejdet med det gratis brænde. Det gjorde det ihvertfald for mig, da jeg skiftede fra Salamander til Vigas for mange år siden.
Salamanderen er lavet til kul og koks. Til brænde er der kun et åbent ildsted, som har dårligere virkningsgrad end Salamanderen.

Hej Flemming

Hvad ligger dit forbrug på om året?

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af Flemmingth » 19 dec 2011 23:52

Tjaah ? ! ?
Min Vigas kedel har hidtil kørt parallelt med en oliefyret, og kører i fremtiden parallelt med en stoker (Baxi Multiheat 1,5).
Jeg har de sidste 3 år tømt mit brændeskur 2 gange = ca. 48 stablede rummeter af stærkt varierende kvalitet, bl.a. noget poppel :(
Altså ca. 16 rm/år.
Dertil kommer ca. 1200 liter olie pr. år.
Fordeling 60/40 for brænde-/oliefyring er et godt gæstimat, så havde den stået udelukkende på brændefyring, var det nok blevet til ca. 25 rm, noget mindre hvis det havde været rent bøgebrænde.

Min fyringsfilosofi er, at jeg laver det bænde jeg har lyst til, og kun når træet ikke koster kontanter (vennetjenester kan gå an). Skal jeg bruge mere varme, skal Baxi'en på arbejde.

NB:
Mht. det med pengene har jeg skrevet det før: De to hyppigste grunde til at vi fyrer med bænde er, at enten har vi ingen :cry: , eller også vil vi ikke af med dem vi har :evil:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af steinmeier » 20 dec 2011 08:05

det vil da helt sikkert være en fordel med en gasogen +akku.tank men det kræver selv lidt arbejde og tiden skal være til det, jeg kan da godt se at et pille fyr nogle dage ville have været dejligt at have ved siden af. men se sådan på det, du skal kunne opbevare dine piller tørt, det skal brænde dog også, men der sker ikke noget ved at der går mus i brændet, det sker der dog i pillerne.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken


thorpilsner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 sep 2011 19:16
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Ca 200
Brændsel: Brænde
Dagligt forbrug: En børefuld
Geografisk sted: Djursland

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af thorpilsner » 20 dec 2011 17:58

Flemmingth » 19 Dec 2011, 23:52 skrev:Tjaah ? ! ?
Min Vigas kedel har hidtil kørt parallelt med en oliefyret, og kører i fremtiden parallelt med en stoker (Baxi Multiheat 1,5).
Jeg har de sidste 3 år tømt mit brændeskur 2 gange = ca. 48 stablede rummeter af stærkt varierende kvalitet, bl.a. noget poppel :(
Altså ca. 16 rm/år.
Dertil kommer ca. 1200 liter olie pr. år.
Fordeling 60/40 for brænde-/oliefyring er et godt gæstimat, så havde den stået udelukkende på brændefyring, var det nok blevet til ca. 25 rm, noget mindre hvis det havde været rent bøgebrænde.

Min fyringsfilosofi er, at jeg laver det bænde jeg har lyst til, og kun når træet ikke koster kontanter (vennetjenester kan gå an). Skal jeg bruge mere varme, skal Baxi'en på arbejde.

NB:
Mht. det med pengene har jeg skrevet det før: De to hyppigste grunde til at vi fyrer med bænde er, at enten har vi ingen :cry: , eller også vil vi ikke af med dem vi har :evil:

Nu kan jeg også læse du har 3750 ltr Akku tanke, det har vel også noget at gøre med du har brugt så meget træ? Vi vil nok kun have en 1000 liters installeret, der er ikke rigtig plads til mere i vores bryggers/fyrrum.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af Zarge » 20 dec 2011 18:46

1000 er ALT for lidt efter min menig... størrelsen på akkumuleringstanken har ikke nogen betydning for forbruget ( eller i hvertilfælde minimalt hvis elelrs den er ordenlig isoleret!) Men den har stør indflydelse på hvor tit I skal fyre... Altså 2000ltr kræver dobbelt så meget brænde som 1000ltr at varme op, men I har så også varme dobbelt så længe...
Og i praksis bruger den ikke helt dobbelt så meget, da meget af brændet bruges under optænding, indtil fyret er op i drifttemperatur hvor virkningsgraden er størst..
Jeg har 2*132m2 og en 1200ltrs gammel olietank der er bygget om til akkumulering, og jeg ville MEGET gerne ha en mere på, men den kan ikke komme ned i kælderen, så det bliver for bøvlet, men hvir du går ind på zarge.stokerlog.dk så kan du se lidt grafer over hvordan fyr/akkumulering opfører sig iløbet af dagen.
Først på eftermiddagen så begynder det at knibe med restvarmen i tanken, så derfor kunne en størrer tank være godt...
Du kan sammenligne en akkutank med et bilbatteri... Det kræver naturligvis længere tid at oplade et 100ah end et 50ah, men når du så slukker bilen kan du opså holde radioen kørende i dobbelt så lang tid inden du skal ha gang i motoren igen...
Håber det giver mening:-)
Ang forbrug, så tror jeg faktisk ikke jeg bruger ret meget mindre brænde nu i min gasogen, end i salamanderen der stod her først, men til gengæld er huset varmet ORDENLIG op, det var uladesiggøreligt med salamanderen... :-)

thorpilsner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 sep 2011 19:16
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Ca 200
Brændsel: Brænde
Dagligt forbrug: En børefuld
Geografisk sted: Djursland

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af thorpilsner » 20 dec 2011 18:54

Zarge » 20 Dec 2011, 18:46 skrev:1000 er ALT for lidt efter min menig... størrelsen på akkumuleringstanken har ikke nogen betydning for forbruget ( eller i hvertilfælde minimalt hvis elelrs den er ordenlig isoleret!) Men den har stør indflydelse på hvor tit I skal fyre... Altså 2000ltr kræver dobbelt så meget brænde som 1000ltr at varme op, men I har så også varme dobbelt så længe...
Og i praksis bruger den ikke helt dobbelt så meget, da meget af brændet bruges under optænding, indtil fyret er op i drifttemperatur hvor virkningsgraden er størst..
Jeg har 2*132m2 og en 1200ltrs gammel olietank der er bygget om til akkumulering, og jeg ville MEGET gerne ha en mere på, men den kan ikke komme ned i kælderen, så det bliver for bøvlet, men hvir du går ind på zarge.stokerlog.dk så kan du se lidt grafer over hvordan fyr/akkumulering opfører sig iløbet af dagen.
Først på eftermiddagen så begynder det at knibe med restvarmen i tanken, så derfor kunne en størrer tank være godt...
Du kan sammenligne en akkutank med et bilbatteri... Det kræver naturligvis længere tid at oplade et 100ah end et 50ah, men når du så slukker bilen kan du opså holde radioen kørende i dobbelt så lang tid inden du skal ha gang i motoren igen...
Håber det giver mening:-)
Ang forbrug, så tror jeg faktisk ikke jeg bruger ret meget mindre brænde nu i min gasogen, end i salamanderen der stod her først, men til gengæld er huset varmet ORDENLIG op, det var uladesiggøreligt med salamanderen... :-)

Ja ok, det kan jeg godt se, men rent fysisk er der ikke plads til mere end en enkelt 1000ltr Akku tank her hos os da det jo er indenfor i vores hus den skal stå :)

Hvad ligger dit forbrug på nu? Hvis vinteren fortsætter som den gør her hos os, så bruger vi ca 20 rm

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af Zarge » 20 dec 2011 19:04

tja... har to kasser i kælderen som indeholder ca en meter hver, når fruen fylder dem så ryger der 4 store børe fulde i hver...
Brændekasser.jpg
Sådan en bruger jeg ca om ugen...
Jeg sender ca 100KW gennem radiatorene i døgnet.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Stor tvivl om ny varmekilde

Indlæg af Landlyst » 20 dec 2011 19:39

af Zarge » for 27 minutter siden

tja... har to kasser i kælderen som indeholder ca en meter hver, når fruen fylder dem så ryger der 4 store børe fulde i hver...
Den har du sgu regnet godt ud... :great:


Besvar