Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af MichaelK » 18 dec 2011 19:18

For de, der har svært ved at forstå hvad Magnustlarsen har skrevet, kommer her en
lille jule-service icon_cheesygrin.gif

Fra tidligere indlæg ang. Benekov Liagro R 25

Hej alle der fyre med korn (hvede).

Det er mit indtryk, at kornfyring giver en masse aske. Jeg har nu kørt i 5 år, 1år med kornbue og 4 vintre med tonado. Midt i oktober kunne nr. 2 ikke længere, og jeg kunne ikke få en ny, så jeg lavede en selv. Jeg flyttede luftrøret ud til siden, for den hidtidige placering har irriteret mig længe. Efter 2 forsøg, fik jeg lavet en, der brænder betydelig bedre.

Kedlen er helt hvid indeni med de fineste blå flammer, det ligner mest et gasblus. Jeg prøvede at hælde ca. en suppeskefuld aske, fra tidligere fyring, ind i brænderen. Efter 1 halv minut, stod der de nydeligste blå flammer fra det. Siden har jeg kørt forsøg med tilsætning af ca 15-20 % aske.
Det viser sig at det aske, der nu kommer ud, vejer 3,5 gange så meget som før, og er helt afbrændt. Desuden fylder det nu kun en 6 del, af hvad det gjorde før.

Er der andre der har gjort sådanne forsøg, som jeg har lavet?

Jeg er nu ved at udvikle et system, der sortere asken så det der ikke er i pulverform. Derefter køres det automatisk ind og blandes i kornet, der efterfølgende afbrændes i kedlen. Jeg bliver nok færdig med det i næste uge.


Hilsen Magnus Larsen


Der har været over 36000 læsere på besøg, så det må have en vis interesse?


Mvh. Julemanden



PS.:
Ovenstående forsøg på korrektur er ikke for, på nogen som helst måde, at udstille
nogens manglende grammatiske evner (min udgave er helt sikkert ikke perfekt).
Dog synes jeg det var på sin plads at gøre et forsøg her, da den "orginale" tekst gik
meget ud over forståelsen. Og det er jo synd, når der faktisk kunne ligge noget meget
interessant bare Magnustlarsens opdagelse :great:

Så jeg håber ikke, at jeg på noget måde er kommet til at forærme nogen :oops:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af magnustlarsen » 18 dec 2011 20:08

MichaelK » 18 Dec 2011, 19:18 skrev:For de, der har svært ved at forstå hvad Magnustlarsen har skrevet, kommer her en
lille jule-service icon_cheesygrin.gif

Fra tidligere indlæg ang. Benekov Liagro R 25

Hej alle der fyre med korn (hvede).

Det er mit indtryk, at kornfyring giver en masse aske. Jeg har nu kørt i 5 år, 1år med kornbue og 4 vintre med tonado. Midt i oktober kunne nr. 2 ikke længere, og jeg kunne ikke få en ny, så jeg lavede en selv. Jeg flyttede luftrøret ud til siden, for den hidtidige placering har irriteret mig længe. Efter 2 forsøg, fik jeg lavet en, der brænder betydelig bedre.

Kedlen er helt hvid indeni med de fineste blå flammer, det ligner mest et gasblus. Jeg prøvede at hælde ca. en suppeskefuld aske, fra tidligere fyring, ind i brænderen. Efter 1 halv minut, stod der de nydeligste blå flammer fra det. Siden har jeg kørt forsøg med tilsætning af ca 15-20 % aske.
Det viser sig at det aske, der nu kommer ud, vejer 3,5 gange så meget som før, og er helt afbrændt. Desuden fylder det nu kun en 6 del, af hvad det gjorde før.

Er der andre der har gjort sådanne forsøg, som jeg har lavet?

Jeg er nu ved at udvikle et system, der sortere asken så det der ikke er i pulverform. Derefter køres det automatisk ind og blandes i kornet, der efterfølgende afbrændes i kedlen. Jeg bliver nok færdig med det i næste uge.


Hilsen Magnus Larsen


Der har været over 36000 læsere på besøg, så det må have en vis interesse?


Mvh. Julemanden



PS.:
Ovenstående forsøg på korrektur er ikke for, på nogen som helst måde, at udstille
nogens manglende grammatiske evner (min udgave er helt sikkert ikke perfekt).
Dog synes jeg det var på sin plads at gøre et forsøg her, da den "orginale" tekst gik
meget ud over forståelsen. Og det er jo synd, når der faktisk kunne ligge noget meget
interessant bare Magnustlarsens opdagelse :great:

Så jeg håber ikke, at jeg på noget måde er kommet til at forærme nogen :oops:


Mvh.
TAK FOR IN SLAGET JEG SIDER FAKTISK OG FORSØGER AT LÆKKE NOGET MERE IND det bliver små film klip men der er noget arbejde ved det og så er det nyt for mig og der er faktisk meget der skel bearbejdes og hvordan skal det nu gøres man kunne bruge en ekspert så hav nu lidt tålmodighed det er jo en debat forum så vær nu lidt positiv så vidt jeg ved er der mange der har problemer med med meget aske fra kornfyring. Kunde vi nu få der forbedret med en bedre udnyttelse er der vel ikke så ringe en da. Å jo grammatikken er ikke min stærk side det er også 53 år siden jeg forlod i 6 klasse.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af KristianVilhelm » 18 dec 2011 20:14

Albert

Det lyder rigtigt godt. Jeg er dog lige kommet hjem fra jagt idag, så er ret kvæstet.

Jeg prøver lige at skrive alle indstillingerne ned imorgen, så vil jeg meget gerne hvis du har tid og lyst til at kigge om du kan se noget forkert i mine.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af timkenneth » 18 dec 2011 23:15

det lyder rigitg godt magnus. video og billeder er rigtig godt. og interessant at forsøge sig med at hælde asken i hvis det ikke er helt forbrændt.

og hvis du kan finde dine indstillinger frem fra TM'en så kan Albert, jeg eller andere måske hjælpe dig med pid-værdierne mv. Din fine stoker skal brænde det bedre af første omgang.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af KristianVilhelm » 19 dec 2011 20:30

Albert » 18 Dec 2011, 10:42 skrev:Med de rigtige indstillinger kan kornet brændes fuldstændigt.
Jeg har en R 15 med TM 3006 styring,og bruger kornbue,og havde samme problemer med meget aske i starten,men fik i løbet af en vinter trimmet styringen så askeskuffen kun skulle tømmes hver 8 - 10 dag.

Det er PID menuen der skal justeres.og ikke mindst Iltpoint X og Y.
Hvis i har samme styring,kan i jo prøve at lægge indstillingerne ind,så kan jeg måske hjælpe.
For ikke at skabe alt for meget forvirring i denne tråd, har jeg lagt mine indstillinger ind under min egen tråd.

viewtopic.php?f=19&t=11396

Du må meget gerne se om du kan se noget der ser helt galt ud, hvis du har tid og lyst.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af Flemming DJ » 20 dec 2011 09:46

magnustlarsen » 18 Dec 2011, 20:08 skrev: TAK FOR IN SLAGET JEG SIDER FAKTISK OG FORSØGER AT LÆKKE NOGET MERE IND det bliver små film klip men der er noget arbejde ved det og så er det nyt for mig og der er faktisk meget der skel bearbejdes og hvordan skal det nu gøres man kunne bruge en ekspert så hav nu lidt tålmodighed det er jo en debat forum så vær nu lidt positiv så vidt jeg ved er der mange der har problemer med med meget aske fra kornfyring. Kunde vi nu få der forbedret med en bedre udnyttelse er der vel ikke så ringe en da. Å jo grammatikken er ikke min stærk side det er også 53 år siden jeg forlod i 6 klasse.
Hej, Magnus.

Jeg smider lige et tip, som vil gøre dine indlæg mere forståelige. Skidt med stavningen, for den går da helt okay. Men, det vil hjælpe rigtigt meget at få skilt sætningerne ad. :great:

Så, sæt et punktum, når du holder en naturlig pause. Ligesom, hvis du læste selv.

Det vil hjælpe meget. :)

PS: Et ekstra linieskift her og der (Return/Enter-tasten) kunne også være en god idé i en lang tekst.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af Ulrik » 20 dec 2011 11:31

Jeg har ingen problemer med at læse det du skriver Magnus.
Om forskellen findes i mine evner eller vilje vides ikke :)

Iøvrigt mener jeg det er totalt meningsløst at begynde at korrigere en voksen mand i forhold til stavning osv.
Det er sq ikke derfor vi er her. Jeg tvivler ærlig talt også på at det kan læres her på Stoker med et par venlige kommentarer ;)
MvH Ulrik©

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af Flemming DJ » 20 dec 2011 13:09

Nånå....

Hvis du for i blækhuset p.g.a. mit indlæg, vil jeg da gerne lige gøre opmærksom på denne sætning: "Skidt med stavningen, for den går da helt okay."

Det betyder bare noget for min forståelse af et 10 liniers indlæg, når det er skrevet uden punktummer. Sådan er jeg.

Det var skrevet i den bedste mening...

Nu skal jeg vist bare ud at købe nogle julegaver, eller noget. gt-noeyedear-shrugging.gif
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af Ulrik » 20 dec 2011 13:20

Den eneste det var skrevet direkte til var Magnus :)

Skulle nogle føle sig truffen må de spørge sig selv hvorfor.
Men jeg står bestemt ved ovenstående ;)
MvH Ulrik©

magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

aske fra kornfyring kan reduceres til 2.5%

Indlæg af magnustlarsen » 21 dec 2011 22:36

hej med jer det ude, jeg lægger lige et par bileder ind af mit fyr kammer det med en dårlig forbræring kan da diskuteres ? se lige her
Vedhæftede filer
DSCF2982 (640x480).jpg


Besvar