Solceller er det nu også grøn energi

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Fer »

Hangaard » 18 Dec 2011, 01:05 skrev:Jeg har MEGET svært ved at tro at kulkraftværk A/S vil nedsætte deres produktion til fordel for alternativ energi fra hr. & fru danmarks sol og vind, for det vil jo gå ud over deres indtjæning og de stakkels aktionær.
Og som Zarge netop skriver, at hvis alle havde sol eller vind så ville der jo opstå et kæmpe overproduktion.
Desuden har teesen om at "olien snart var brugt op" vel kørt siden 70`
Jeg har meget svært ved at se det grønne i det, men jeg kan da sagtens se fordelen ved at man kan "fastfryse" sin elpris ved at bruge nettomålerordningen, og at det er en god ide at invister i et solcelle anlæg, men gør for mange det, så bliver ordningen nok også lavet om igen så det ikke er så attraktivt længer.

Hørte for et par år siden om at Danske forsker havde udviklet en "pille" der kunne lager store mængder energi i form af brint, hvordan gik det med det ? var iden så god at det blev skrinlagt igen ?
Kraftværkerne har jo reelt ikke noget valg om de vil nedsætte deres produktion, hvis der produceres større mængder grøn energi, så fortrænges kulkraften af sig selv. Det er jo ikke sådan et et kraftværk bare sætter sig og siger idag vil jeg producere 500MW... De byder ind på et markede, og hvis de er de billigste vinder de budet. (Vind, sol og decentrale værker har fortrinsret)

Brintpillen var en måde at opbevare brint på, virkningsgraden på produktion af brint er stadig meget lav, så der er ikke den store ide i det.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af hahomi »

Hej Fer og Ulrik.

Det var da godt i kom på banen. Jeg var da lige ved, at tro jeg var den eneste der kunne se de manglende persktiver i at ikke gøre noget.

Jeg kan dog godt se, at det kan virke mærkeligt, at der købes strøm fra os forbrugere til langt over den pris, som strøm jo kan produceres til på effektive kraftværker, f.eks. A-kraft værker. Sådan var det jo også, da man ville puste liv i brug af biobrændsel, hvor man gav ikke uvæsentlige tilskud til opstilling af stokerfyr.

Man kan vel også påstå, og måske med rette, at vi der bruger træpiller, brænde og andet biobrændsel får et tilskud idag, da vi jo ikke betaler energiafgifter. Vi med pille- og stokerfyr kan jo heller producere så billig energi, som de store værker kan. Ikke dermed sagt jeg syntes det er ufornuftigt, men bare et udtryk for en bevidst energipolitik, hvor vi som samfund skal have flere heste at spille på.
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Hangaard »

Det var jo også spørgsmålet om det nu er så grønt som der lægges op til alle steder, Jeg er såmen selv intreseret i at invister i et solcelle anlæg. da jeg via nettomålerordningen kan se fidusen, men det er nu mere den økonomiske fordel jeg ser.

Hvis det er rigtig at kraftværkerne nedsætter deres produktion, kan du så fortælle mig hvorfor der overproduceres så ekstrem meget strøm til under kostpris ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af svæver »

[quote="Hangaard » 18 Dec 2011, 01:05"]Jeg har MEGET svært ved at tro at kulkraftværk A/S vil nedsætte deres produktion til fordel for alternativ energi fra hr. & fru danmarks sol og vind, for det vil jo gå ud over deres indtjæning og de stakkels aktionær./quote]

Og ikke at forglemme de forkælede danskere forventer når de trykker på kontakten, så er der strøm !

det betyder på normalt dansk at der før" grøn "energibølgen , kunne have een turbine på sjælland, og een turbine i Danmark stående i stand by.Nu er det 4 til 5 der skal stå stand by- prøv at spørge en elværksmand hvad der sker feks. kl 19- eller der er en storm over 18m/s 8)

/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Hangaard »

hej Jørgen, det forklar jo så ikke hvorfor vi producer ekstrem meget ekstra strøm som så sælges til under kostpris, samtidig med alt det der ikke kan sælges uanset prisen som går fuldstændig til spilde.
Dette var jo ikke nødvendig hvis kraftværkerne kan ændre deres produktion på et øjeblik.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af hahomi »

At der engang imellem produceres el, der ikke kan sælges, kan jeg ikke se er et argument for at vi ikke skal finde løsninger på fremskaffelse af energi.
Situationerne opstår vel når der er max ydelse på både det ene og andet. Man kan vel nok forestille sig, at elvene er fyldte, solen skinner og vinden blæser bare derud af på en gang.
At man så tilsyneladende ikke sådan lige kan koble kraftværkerne ud og ind som når man tænder og slukker lyset derhjemme, er åbenbart en omkostning man bliver nødt til at tage med. Jeg kender ikke de tekniske muligheder og umuligheder for denne problematik. Jeg tror ikke på at det er så meget knold og tot, at man bare producerer, uden hensyn til forbruget. Det svarer jo til, at vi bare fortsætter med at fyre i vore små fyr om sommerne med konstant åbne vinduer. Det gør vi selvfølgelig ikke, men alligevel må jo ha en varmekilde, der kan klare hård vind i 25 graders kulde og skal vi helgardere os, må nok hellere købe et fyr, der kan varme huset op den sjældne dag, hvor der er 30 graders kulde.

Hvor tit er det så lige der produceres el til ingen verdens nytte. Så godt nogen tal i denne tråd, men hvor meget er det set i.f.t. totalforbruget???? Kom nu op og se det lidt ovenfra og lad være med det navlepilleri.
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af svæver »

Hangaard » 18 Dec 2011, 10:34 skrev:hej Jørgen, det forklar jo så ikke hvorfor vi producer ekstrem meget ekstra strøm som så sælges til under kostpris, samtidig med alt det der ikke kan sælges uanset prisen som går fuldstændig til spilde.
Dette var jo ikke nødvendig hvis kraftværkerne kan ændre deres produktion på et øjeblik.

Det var jo der jeg ville hen, kraftværkerne kan ikke lige ændre produktion, det ager ca 24 timer at sætte en turbine på st.by,og min 2 timer op og ned, og det koster.

Ville man noget fornuftigt herhjemme, så satte man alle små decentrale kraftvarmevæærker under fælles adm. en gasmotor tager ca 10 min fra stop til start. således at disse værker kunne bruges som "buffer".

Generelt set har vi dummet os i Danmark, da vi lavede elforsyningen om fra halv offentlig til privat.

/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
Claus_B_lind
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 jun 2007 21:00
Mit fyr: Alcon 5 kede +l Eh-stoker
Areal: 210
Brændsel: Piller

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Claus_B_lind »

Solceller er en af de veje vi efter min mening må udnytte i fremtiden. Men det kræver at man kan få erfaring med hvordan de sammen med andre energikilder påvirker elnettet (hvor stabilt det er).
Et af problemerne med den måde vi laver el på er at vi på de store kraftværker også laver fjernvame (det er en god ide for man får en bedre udnyttelse af brændslet, om det er kul flis eller halm) og på de dage hvor det blæser rigtigt meget er man stadig nød til at lave fjernvarme og el, selv om man ikke har brug for el delen.

Man kan desvære ikke koble nogle store el varmepumper ind på fjernvarmenettet på grund af diverse afgifter.


Ellers kan man se på http://energinet.dk/Flash/Forside/index.html hvad der produceres / købes af el mv. i DK

Og der planlægges på de store kraftværker efter hvodan "vinden blæser". Dette foregår især via elbørsen ( kan også ses på energinets hjemmeside.

Mvh. Claus
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Fer »

Nu kan jeg fortælle dig der er ingen turbiner der står "Standby" som du udtrykker det.

Der findes forskellige former for reserver i elnettet. Øst for storebælt har vi:

Frekvensstyret driftsforstyrrelsereserve (Primaerreserve)
F.eks. kniber man turbine ventilen før en kraftig turbine, derved skaber man et trykfald over ventilen, dette trykfald repræsentere en momentan reserve. Ved at åbne ventilen og fyre kraftigere op for kedlen har man nu en momentan reserve. (Dette på bekostning af virkningsgrad) Når denne funktion er aktiveret på f.eks. et kraftværk så er der en løbende betaling, og den udløses automatisk hvis frekvensen dykker.

50% af ydelsen skal leveres på 5 sekunder, resten inden for 30 sekunder.

Der er tale om +170MW i DK2 (øst for storebælt)

Frekvensstyret normaldriftsreserve(Sekundær reserve)
Dette er et relativt nyt markede, men her spiller kraftværkerne også ind. Der er også mulighed for at mindre aktøre, som f.eks. kraftvarmeværker og affaldsforbrændinger kan spille med.

Skal leveres på 150 sekunder
Der er tale om +-23MW i DK øst

Den store forskel er at her også er tale om nedregulering. (Først blevet aktuelt siden der kom så mange møller osv.)

En sådan nedregulering kan f.eks. ske ved at en affaldsforbrænding har en automatik der leder dampstrømmen uden om turbinen og ned i en fjernvarme veksler, så vil man producere lidt mere varme end el, og derved levere den ydelse.

Manuelle reserver
Manuel op eller nedregulering på max 10 minutter. Dette er typisk også en ydelse der ydes af bla. decentrale værker.

Der bydes ind i 10-50MW blokke.

Lidt bonus info, så har DONG Kyndbyværket, der er et spidslast værk. Der er 2 blokke på 250MW der kan levere strøm på nettet på 18 minutter og fuldlast på 25 min (Så vidt jeg husker, det er ikke mere end et par minutter forkert ihvertfald) Derudover står der 2 store gasturbiner på omkring 40MW og en generator med 2 diesel motorer der også yder 40MW.

Disse maskiner meget dyre at lave strøm på, men det går stærkt. Derfor kører disse blokke kun når det brænder på. :)

Hvorfor en turbine ikke kan stå i standby som du udtrykker det. F.eks. Avedøreværket har en opstartstid på omkring 12timer. Stigsnæs har trimmet meget på deres opstartstid, og er nede på 4 timer. Det er ikke muligt at ligge kedlerne til disse turbiner klar til bare at kunne starte turbinen. (Et opløb i omdrejninger for en kraftværksturbine tager snildt 15 minutter alene.)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Hangaard »

hahomi » 18 Dec 2011, 12:41 skrev:
Hvor tit er det så lige der produceres el til ingen verdens nytte. Så godt nogen tal i denne tråd, men hvor meget er det set i.f.t. totalforbruget???? Kom nu op og se det lidt ovenfra og lad være med det navlepilleri.
Det er sku store tal icon_cheesygrin.gif 8000GWh/år her af 1200GWh/år i spild til ingen nytte :shock:
Hvis vi kan regne med de tal og den skema der viser at forbruget i hele jylland og fyn tilsammen forbruger ca. 2000MWh så taler vi om at 8000GWh = 8000000MWh er det samme som 166 dages forbrug :shock:
De 25 dage er disideret spild som ingen får noget ud af, forde der ingen aftager er til det.
Ret mig hvis jeg regner fejl.
Er mit regnestykke rigtig så er det vist lidt mere end navlepilleri :wink:
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Besvar