Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solceller er det nu også grøn energi

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Zarge » 18 dec 2011 00:26

Ifølge denne oversigt taget fra http://www.climateminds.dk/ (kunne ikke få linket til at virke, derfor har ijeg indsat billedet...
489410c632.jpg
Den er godtnok fra 2006, men var det færste jar fandt... og ud fra den så ligger store dele af elforbruget jo uden for "direkte sollys"... 8)


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Hangaard » 18 dec 2011 00:30

Men energinet.dk ved jo ikke hvornår det blæser eller hvornår solen skinner så selv om de ved hvad der er af vind og sol installeret i danmark så er det jo slet ikke sikkert at vores kraftværker producer mindre af den grund, men det ved jeg så intet om, kunne bare forestille mig at de ikke ændre på deres egen produktion pga. den "lille mand's produktion" desuden må strøm fra sol og vind jo være noget urelmæssig hen over dagen
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af hahomi » 18 dec 2011 00:36

Det kan jeg godt se, men forbruget er dog større i perioden fra ca kl 11 til kl solnedgang end om natten.

Energiløsningen må vel også skulle sammensættes af mange energikilder. Jeg syntes absolut vi skal spille på flere heste.

En ting er helt sikkert, dagen hvor olien stopper kommer nærmere og nærmere og så bliver vi altså nødt til at være forberedte.

En anden del af løsningen er at vi jo nok kommer til at bruge mere og mere el-energi til transport, tog er allerede meget udbygget til eldrift og bilerne kommer vel også mere frem efterhånden som man finder ud af at gøre dem rentable. Sådan vil der komme mere og mere.
Kig nu lidt længere frem end til jeres næsetip
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Zarge » 18 dec 2011 00:43

Vi er absolut ikke uenige om at vi skal ha fundet et alternativ til kul etc... Det der iritere mig er at der er lavet en ordning hvor man kan sælge/købe 1-1... Altså sådan at forstå at når hr. Jensen om dagen producere gratis/grøn støm skal den væksles lige over med det som kulværket laver om natten...
Som sagt, hvis skidtet kunne gemmes var det fint, men problemet er jo, at hvis vi alle knalder solceller op, så producere pludselig +100 af forbruget om dagen, og får fuld betaling for det, men det har jo ingen indflydelse på strømforbruget om natten... Kan I følge mig... Altså om dagen producere vi for at smide væk, og om natten skal vi ha det tilbage "gratis"...

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af hahomi » 18 dec 2011 00:51

Jeg kan godt følge dig Zarge, men gjorde man det ikke, kom der jo ingen solceller op på private huse. Selvom det er en 1:1 og endda med energiafgifter, er det jo for nuværende jo ikke andet end lige det kan betale sig at investere i solceller for private. Jeg mener endda man skal være meget varsom med at lægge sine penge der, hvis man ikke er sikker på man bliver boende de første 10 år af anlæggets levetid. I.flg. en ejendomsmægler jeg har talt med, vil man få mere end svært ved at få pengene igen ved salg af hus.

Jeg kan jo se vi er enige om der skal gøres et eller andet og dette er trods alt et første lille skridt på vejen.

Lur mig, hvis ikke ordningen afskaffes, hvis og når solcelleanlægene bliver meget billigere i anskaffelse.
Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Hangaard » 18 dec 2011 01:05

Jeg har MEGET svært ved at tro at kulkraftværk A/S vil nedsætte deres produktion til fordel for alternativ energi fra hr. & fru danmarks sol og vind, for det vil jo gå ud over deres indtjæning og de stakkels aktionær.
Og som Zarge netop skriver, at hvis alle havde sol eller vind så ville der jo opstå et kæmpe overproduktion.
Desuden har teesen om at "olien snart var brugt op" vel kørt siden 70`
Jeg har meget svært ved at se det grønne i det, men jeg kan da sagtens se fordelen ved at man kan "fastfryse" sin elpris ved at bruge nettomålerordningen, og at det er en god ide at invister i et solcelle anlæg, men gør for mange det, så bliver ordningen nok også lavet om igen så det ikke er så attraktivt længer.

Hørte for et par år siden om at Danske forsker havde udviklet en "pille" der kunne lager store mængder energi i form af brint, hvordan gik det med det ? var iden så god at det blev skrinlagt igen ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af hahomi » 18 dec 2011 01:09

Tro mig...................olien slipper op og bliver dyrere.

Siden halvfjerdserne som du nævner, er der jo på global basis jo også kommet en enorm energimængde fra A-kraft værker, hvilket jo ikke lige er det de fleste vil, slet ikke efter Japan.

Jeg mener dog selv, at vi også bliver nødt til at bygge vor fremtidige energiforsyning på A-kraft.............også!
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Hangaard » 18 dec 2011 01:21

Kunne læse mig til at vi her i Danmark Producer ca 8000GWh/år i det de kalder overløb (overproduktion) heraf ca 1200GWh/år (kritisk overløb) som er direkte ud i det blå (spild) de resterende ca 6800GWh/år sælges typisk til langt under kostprisen. helt ned til 8øre pr.KWh
Når man så sammenligner det skema som Zarge lagde op som viser forbruget for jylland/fyn så er det jo ekstrem meget overproduktion / spild, og som jeg ser det så vil sol og vind bare øge denne overproduktion og altså ikke give et grønt resultat.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Ulrik » 18 dec 2011 07:25

Jeg synes man skal fortsætte med at udvikle den alternative produktion af el.
Det er helt sikkert vejen frem.

Godt nok er der pt en overproduktion, men den vil forsvinde når vi finder en måde at opbevare strømmen på.
Om +20 år er der sq ingen der investerer i træpillefyr. Så er det elopvarmning det meste.
Vi skal blot have et "lille" batteri der kan oplades om natten og som kan dække det daglige forbrug.

Men indtil da synes jeg kun det er rimeligt at vi som forbrugere og producenter af strøm betaler for at låne elnettet til vores egen produktion af el. Det er vel kun rimeligt.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Solceller er det nu også grøn energi

Indlæg af Fer » 18 dec 2011 08:25

Selvfølgelig ændre kraftværkerne deres produktion, de har ikke noget valg, hvis de producere mere end der er brug for stiger frekvensen.

DONG har et mål der hedder 85/15 Dvs. de vil producere 85% af deres energi på biomasse vind osv osv.

Det er rigtigt der er problemer med at kraftværkerne har svært ved at kører langt ned om natten f.eks. Men det er også en problematik der arbejdes på.

Netto ordningen er nu en udemærket incitaments ordning. Jeg vil nu mene at solceller producere strømmen på et godt tidspunkt. Når solen skinner er der gerne gang i industrien. Plus at kraftværker om sommeren ikke kan afsætte deres fjernvarme, og derved har mindre virkningsgrad.

Min personlige holdning er at DK bør slå et stort brød op, vise flaget og bygge et LFTR atomkraft værk. (Et atomkraft værk der ikke bruger uran som brændselskilde.) http://klimabedrag.dk/attachments/artic ... 8sning.pdf

Fra disse kraftværker skulle vi så plastre landet ind i fjernvarme. Så ville det begynde at ligne et Danmark med lav CO2 udledning og konkurrencedygtige priser på el og varme!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar