Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af Bigfoot » 17 dec 2011 20:06

hvorfor mener din vvs'er lige at du bør skrotte det fyr som er der????
Det lyder lidt voldsomt meget af en mulighed for ham til at tjene lidt skillinger nemlig...

Baxi er skam også en mulighed, og kan fås for en ret så fin pris ved f.eks www.dvcenter.dk

et par billeder af det nuværende anlæg ville være gode at se, for det viser jo også hvad der er af skorsten og sådan.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Krydolph
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af Krydolph » 17 dec 2011 20:56

KristianVilhelm

Huset ligger ikke så langt fra Vejen så det er vel den sydlige del af Jylland!

Som udgangspunkt havde jeg jo forestillet mig piller, men når man hører man kan få andre ting der er billigere så bliver man selvf. interesseret :)

Ang. løsning, så igen, jeg ved ikke rigtig noget om det. Det første man forestiller sig er jo en tank man smider piller op i, og så føder den selv ind og bliver brændt :) Og så havde jeg hørt noget om kombi fyr eller noget, og så tænkte jeg ku man bare smide noget træ på den også hvis man havde var det da fint. Meget naivt uden rigtig at have en forestilling om hvordan det foregår!
Ligenu tænker jeg stadig noget pille halløj, men så var det igen det med man ku smide noget andet i end piller. af palmeskaller og hvad i ellers snakker om, jeg ved heller ikke hvor man får den slags, så hvis det er noget man kun kan få hvis man kender en der kender en må i gerne advare mig nu :)

Jeg har ikke som sådan sat noget budget - jeg havde forestillet mig noget omkring 30-40K ud fra en eller anden diffus forestilling om at det kostede det vist ca. men om det plus/minus 10K gør ikke noget bare jeg får det rigtige!

Og måske er det rigtige bare en pillebrænder, meeen vil da ikke ligge mig fast på det og så fortryde 14dage efter fordi jeg finder ud af der var noget andet der bare var meget smartere!

timkenneth: tak, og jeg skal nok prøve at søge noget mere viden også - det virker bare så uoverskueligt og overvældende på mig :D

hahomi, jeg vil se på det, takker :) også det snubbi foreslog :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af Bigfoot » 17 dec 2011 21:09

jeg bor ca 20 minutters kørsel fra Vejen, hvis du vil se en Baxi i aktion....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af MichaelK » 17 dec 2011 21:13

Hej og velkommen til :great:

Hvis man vil have rigtig nemt, så vælger man en ren pillebrænder?
Og endnu nemmere bliver det, hvis det er så fuldautomatisk som
muligt? Bagdelen er så at disse anlæg, let kan løbe op i lige over
100.000,- (med pillesug og sådan...).
Sådan et anlæg som mit eget, kan helt klart anbefales. Mindre kan
da også gøre det. Scotte/Woody er da muligeheder Du kan overveje?

Men vil Du gerne have muligheden for "alternative" brændsler, så vil
jeg tro at en rigtig stoker vil være løsningen.



Mvh.




PS.:
Nogle få ældre anlæg som Baxi Multiheat kan IKKE tænde selv. De køre
fint (Når de først er justeret ind), men kræver lidt mere opsyn 8)

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af KristianVilhelm » 19 dec 2011 20:55

Krydolph

Det er jo meget en temperament sag hvad man vælger efter, for mig kunne jeg ikke se andet end en stokerløsning.
Den var jo så noget dyrere end de 30-40/50k. - Hvis det er prislejet, så kig efter en pillebrænder. Mange herinde, kan jeg fornemme er glade for woody/scotte.

For mit vedkommende var det en nem beslutning, da jeg har adgang til alt muligt forskelligt biobrændsel, og har mulighed for at lave lidt korn selv.
Når først arbejdet er færdigt med flis/korn, kommer det nemme for mit vedkomne. Det passer jo sådanne set sig selv, man skal trække lidt i rensehåndtaget, tømme beholderen med aske når den er fuld. Når magasinet kommer op på de 5.4m3 er det heller ikke tit det skal fyldes.

Men alt andet lige giver biobrændsel jo noget mere håndtering, lagerplads og arbejde. Det må man gøre op med sig selv om man gider, har man lidt grej er det jo noget nemmere.


Krydolph
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af Krydolph » 20 dec 2011 08:10

Ja!
Jeg er er ret tændt på ideen om alternative brændsler osv. og jeg har længe tippet mest til stoker siden! Men jeg tror det er mest realistisk at starte med en pillebrænder. Det andet bliver sikkert ikke til noget, jeg vil starte nemt og hvis jeg kan lide rode med det må jeg overveje at opgradere i fremtiden!
Men problemet er stadig - hvilket skal jeg have! Jeg ved jo stadig ikke en dyt om det, så det skal være nogenlunde til at gå til! Jeg har købt huset af kreditforeningen, og VVSeren der har lavet VVS check havde givet et tilbud på et Biomax 16kWh incl. 450liters pilletank! Men da jeg snakkede med ham forstod jeg det også sådan at det ikke var noget han havde nogen stor erfaring med, bare den rigtige størrelse til huset, og til en pris kreditforeningen ville gå med til, så det var ikke nødvendigvis noget han tilrådede (men han fraråede det såmen heller ikke) - det var bare en mulighed blandt flere, alt efter hvad man var efter!
Men er et biomax godt? Og hvad findes der af alternativer, og hvorfor er det bedre!?
Jeg takker endnu engang for tålmodigheden, og jeg er snart færdig med at plage jer, for skal tage stilling til det meget snart :D

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af Bigfoot » 20 dec 2011 08:20

ikke en biomax.... slet ikke sådan en. Jeg har virkelig dårlig erfaringer med sådan en.
Skal det være en pillebrænder, så bør du hellere købe en scotte hos www.dvcenter.dk
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Krydolph
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af Krydolph » 20 dec 2011 08:32

Sælger de også til jyder?
Er det den bedste til prisen?
Skal man have andet end bare den, eller skal man hellere bare sige til sin VVS-mand det er den han skal købe og smide op? Han kan vel ligeså godt skrive stokerpro i rabatkode som jeg kan :)

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af hahomi » 20 dec 2011 08:58

Bigfoot » 20 Dec 2011, 08:20 skrev:ikke en biomax.... slet ikke sådan en. Jeg har virkelig dårlig erfaringer med sådan en.
Skal det være en pillebrænder, så bør du hellere købe en scotte hos http://www.dvcenter.dk
Ja, jeg kan jo kun sige jeg er rigtig glad for min, men ligesom på en Scotte, skal man lære at bruge de rigtige indstillinger og så skal man ikke afveje i tide og utide.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af hahomi » 20 dec 2011 08:59

Krydolph » 20 Dec 2011, 08:32 skrev:Sælger de også til jyder?
Er det den bedste til prisen?
Skal man have andet end bare den, eller skal man hellere bare sige til sin VVS-mand det er den han skal købe og smide op? Han kan vel ligeså godt skrive stokerpro i rabatkode som jeg kan :)
Den er på tilbud her http://www.pillestoker.dk/shop/pillefyr-21c1.html
Vælg dine kampe med omhu.


Besvar