Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rengøring af fyret

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
susiek
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 19 mar 2011 14:18
Mit fyr: Blackstar 18 kw
Areal: 178
Brændsel: 8mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 5250
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: ?

Rengøring af fyret

Indlæg af susiek » 02 dec 2011 23:51

Sådan :). Autoberegningen sagde 1425 og den stod på 1000: /. Nu har jeg et minimum af aske og ingen ubrændte piller, skidegodt.
Ja det var meget nemt, pinligt. har så heller ikke stillet på andet endnu, kedlen var møgbeskidt og det tog tid at få den ren.
Nej måske er det ikke nødvendigt Lintz , ligenu.Min flamme er måske lidt voldsom, men jeg har ikke kigget så meget.
Supergodt tilfreds. : D, kan godt se den beregning er nødvendig af og til.


susiek
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 19 mar 2011 14:18
Mit fyr: Blackstar 18 kw
Areal: 178
Brændsel: 8mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 5250
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: ?

Rengøring af fyret

Indlæg af susiek » 02 dec 2011 23:55

Og ja Crashboy, det er et rigtig godt råd.Det med forsigtig bliver svært , men jeg prøver

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Rengøring af fyret

Indlæg af Lintz » 03 dec 2011 06:13

susiek » 02 Dec 2011, 23:51 skrev:Sådan :). Autoberegningen sagde 1425 og den stod på 1000: /. Nu har jeg et minimum af aske og ingen ubrændte piller, skidegodt.
Ja det var meget nemt, pinligt. har så heller ikke stillet på andet endnu, kedlen var møgbeskidt og det tog tid at få den ren.
Nej måske er det ikke nødvendigt Lintz , ligenu.Min flamme er måske lidt voldsom, men jeg har ikke kigget så meget.
Supergodt tilfreds. : D, kan godt se den beregning er nødvendig af og til.
Hvis din autoberegning svinger en del med de samme piller bør du nok overveje at tømme siloen helt så du kan fjerne smuld, da det godt kan få afvejningen til at varierer. Alternativ kan du som jeg også har gjort efter råd fra andre herinde, borer nogle huller i føderøret på undersiden nær bund så falder smuld automatisk ned i en lille bakke som du kan have stående. (det kan du jo så bruge som "oliesug" i din garage - og derefter bruge som optændning i brændeovnen :great: )
Synes du at din flamme er lidt voldsom i f,eks 50% drift gå da ind i "udvidet menu" under "korrektion" og justerer "blæser midt" lidt OP. F.eks 5% og VENT med at se resultatet - Husk at det ændre sig ikke i løbet af sekunder - En ting har jeg lært - at indstille et pillefyr tager laaaaang tid.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

susiek
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 19 mar 2011 14:18
Mit fyr: Blackstar 18 kw
Areal: 178
Brændsel: 8mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 5250
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: ?

Rengøring af fyret

Indlæg af susiek » 03 dec 2011 10:33

jeg ved autoberegningen var ca 1150 sidst, da montøren var her.Måske fordi fyret ikke var til at hitte ud af, havde kæresten sat det til 1000. Jeg prøver igen om nogen dage-
Jeg så godt den tråd med de huller, en god ide. Jeg har hældt olie i nogen gange, men egentlig gider man jo ikke lade den køre tør.
Hvis den gør ved jeg faktisk ikke hvordan jeg? tvangskører hedder det det? med sneglen og får den fyldt igen. Finder jeg vel ud af: ).
Har kigget lidt på menuen tilmorgen,men tror jeg skal vente lidt med at pille.Her blæser en halv pelikan, føles værre end i søndags da det var storm. Det har nok lidt at sige, jeg her en lille smule piller som ikke er helt brændt igen. MEN jeg kan allerede se det næsten ikke er svundet i siloen. Er det ikke fantastisk! :)

Har lige et spørgsmål.
Den låge i bunden af det bagerste kammer. Kan ikke huske hvem der sagde den ku løftes op, i øjet. Ja, men det er da der ikke plads til: ) er det fint nok man bare smækker den op og ned nogen gange så asken kan ryge ud?Jeg synes det er lidt dumt lavet

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Rengøring af fyret

Indlæg af pille bruger » 03 dec 2011 11:18

Autoberegning er meget vigtig for at få alle dele af styringen til at beregne optimalt.
Den bør udføres en gang om ugen når sneglen er helt ny.
Ligesom indstilling af blæser.
Men det er jo ikke de store ændringer i blæser, mest i autoberegning.
Klappen i røgkassen kan bare løftes op, så asken kan falde/skubbes ned i askeskuffen.

Tvangs kørsel af snegl icon_cheesygrin.gif
Snup ledningen til din pc.
Den passer i stikket på de nye snegle.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Rengøring af fyret

Indlæg af RasmusFynbo » 17 dec 2011 10:52

Jeg skal til at rense mit fyr igen, og jeg har et problem med at få skilt den her boks ad... Det skal jo kunne lade sig gøre,
Jeg fjerner skruen, og så prøver jeg at lirke det sorte rør op, som holder boksen samlet. Men jeg kan hverken med vold eller lirkeri hive den op.. Hvordan skal den skilles ad?

Billede

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Rengøring af fyret

Indlæg af Lintz » 17 dec 2011 10:58

Den skal såmænd bare rykkes eller lirkes lige op, der er ingenting der holder den tilbage - andet end skidt sansynligvis. Den røde skærm kan afmonteres uden problemer - derefter kommer du ind til to vingemøtrikker som løsner hele brænderen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Rengøring af fyret

Indlæg af klinten » 17 dec 2011 11:55

RasmusFynbo » 17 Dec 2011, 10:52 skrev:Jeg skal til at rense mit fyr igen, og jeg har et problem med at få skilt den her boks ad... Det skal jo kunne lade sig gøre,
Jeg fjerner skruen, og så prøver jeg at lirke det sorte rør op, som holder boksen samlet. Men jeg kan hverken med vold eller lirkeri hive den op.. Hvordan skal den skilles ad?

Billede
Når det så er lykkedes dig at skille det ad, så sætter du det sorte faldrør på brænderen inden den røde kappe, så slipper du for at kæmpe med det næste gang. :great:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Rengøring af fyret

Indlæg af RasmusFynbo » 17 dec 2011 18:21

Jeps, det var også det jeg tænkte da jeg omsider fik det pillet fra hinanden. I forhold til at der ikke er noget der holder den fast sidder den virkelig godt fast... Men jeg synes ikke jeg kunne se nogen lyssensor (ved heller ikke helt hvad jeg skal kigge efter). Hvor sidder den henne?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Rengøring af fyret

Indlæg af Lintz » 17 dec 2011 20:01

RasmusFynbo » 17 Dec 2011, 18:21 skrev:Jeps, det var også det jeg tænkte da jeg omsider fik det pillet fra hinanden. I forhold til at der ikke er noget der holder den fast sidder den virkelig godt fast... Men jeg synes ikke jeg kunne se nogen lyssensor (ved heller ikke helt hvad jeg skal kigge efter). Hvor sidder den henne?
Lyssensor skal sidde på siden af brænder under det røde dæksel, læg mærke til hvordan den vender inden du trækker den ud. Den er sort med to ledninger.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar