Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af hahomi »

Kjeld P » 08 Dec 2011, 16:44 skrev:Nej...ikke kombi-fyring...det er sært...da jeg startede den første gang stod på 30 i luft 2 i brændsel og den fyrede bare lige 40kg piller af uden at jeg fik varme (35 i kt). Nu har jeg pint den så meget jeg kan i luft og 3 i brændsel... nu varmer den som død og helved (60% i ydelse) for øjeblikket.
Brændsel = 3,00? Det lyder af rigtig meget. Hvad er din SneglMax, LuftMax og LuftMin?
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P »

Ja...det er sgu interessant...
luftmax 15...har haft den højere, men det tager overskud med det samme...ydelse kommer på 100% og den æder som...
sneglemax 15, (standard)
luft min 3
luft reduce 4.
brændsel 3.,..har prøvet med mindre, men så forsvinder overskud og temp falder.
Som den kører nu bruger den mindst og holder temperaturen med 40% i overskud...det som betydet mest er luft reduceringen til 15%...det rykkede virkligt.

Bålet brænder med flotte gule flammer og ingen røg, aske, slagger...jeg fatter ikke en meter...den må være nisset :twisted:
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Blevet takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af jg1 »

hej Kjeld
Man bruger kun kombi hvis man fyre med andet end piller, angående rt er det for at undgå kondendens
i skorsten, min brændsel ligger ligenu på 2.5 drifttemp mellem78-93 og rt 95-128 med kedeltemp på 60
Det er godt nok flot at hahomi kun ligger på 1,5 i brændsel,det kan jeg ikke prøve med 1,8 men så var kt aldrig over 54gr varmer 180m2 op og vi har højt til loftet 2,9 m.
Men held og lykke med det nye fyr. :great:
Hilsen
John
Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Blevet takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af jg1 »

Hej Hahomi
Jeg har ikke glemt dig, skriver mine indstillinger til dig i morgen, er det rigtig at du har brændsel på 1,5 og hvad er dit kt så ?
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P »

Der må være noget jeg ikke forstår...mit brændsel står til 2,9 (snegle-max 15), luft max til 17% og der er riglig luft. Fyret kører kun max ydelse i 15-30 minutter efter et drift-stop...så er temperaturen oppe og den skruer ydelsen ned...med luft og det hele.´Klart nok den kan køre med meget mindre brændsel...ydelsen oppe og luft oppe...den kan jeg jo ikke skrue mere ned for...så bliver det da ALT for meget luft. Luft forholder sig jo kun til drift ydelsen og det jeg har indstillet det til...er det korrekt?.

Nu når fyret skruer ned under 50% har jeg så mulighede at sætte luften yderligere ned med *luft reduce* det skal jeg selvfølgelig passe på med da jeg allerede har skruet ned for luft-max, men den kører på
5 nu i reduce med en flot flamme,
7 i min (5 var for lidt ved 10% ydelse)
17 i max (rigeligt..livlig høj flamme..ingen røg)
men der skal være en forskel på 10% mellem min og max...naturligt nok.

Essensen af det jeg ikke kan forstå er så...når den nuværende luft-max er rigelig til mit brændsel...hvad så hvis jeg reducere brændsel og derved holder ydelsen på fyret oppe...så passer luft ikke til mit brændsel mere. Jeg må få et særdeles vel udluftet fyr ud af det...Jeg har prøvet RT steg...KT faldt og jeg frøs.
Men..hold da ferie...her er trope temperatur i hele huset med en drift-ydelse på 25-35% og ca 700gr piller i timen.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af hahomi »

Kjeld P skrev:Der må være noget jeg ikke forstår...mit brændsel står til 2,9 (snegle-max 15), luft max til 17% og der er riglig luft. Fyret kører kun max ydelse i 15-30 minutter efter et drift-stop...så er temperaturen oppe og den skruer ydelsen ned...med luft og det hele.´Klart nok den kan køre med meget mindre brændsel...ydelsen oppe og luft oppe...den kan jeg jo ikke skrue mere ned for...så bliver det da ALT for meget luft. Luft forholder sig jo kun til drift ydelsen og det jeg har indstillet det til...er det korrekt?.

Nu når fyret skruer ned under 50% har jeg så mulighede at sætte luften yderligere ned med *luft reduce* det skal jeg selvfølgelig passe på med da jeg allerede har skruet ned for luft-max, men den kører på
5 nu i reduce med en flot flamme,
7 i min (5 var for lidt ved 10% ydelse)
17 i max (rigeligt..livlig høj flamme..ingen røg)
men der skal være en forskel på 10% mellem min og max...naturligt nok.

Essensen af det jeg ikke kan forstå er så...når den nuværende luft-max er rigelig til mit brændsel...hvad så hvis jeg reducere brændsel og derved holder ydelsen på fyret oppe...så passer luft ikke til mit brændsel mere. Jeg må få et særdeles vel udluftet fyr ud af det...Jeg har prøvet RT steg...KT faldt og jeg frøs.
Men..hold da ferie...her er trope temperatur i hele huset med en drift-ydelse på 25-35% og ca 700gr piller i timen.
Hej Kjeld.

Noget tyder på du kører med kombifyring og det skal du absolut ikke.

Prøv at se http://fyrteknik.dk/forum/viewtopic.php ... 56a7671226 . Ved det er en meget lang tråd, men den er til at blive klog af :)

mvh
Hardy
jg1 » 13 Dec 2011, 09:41 skrev:Hej Hahomi
Jeg har ikke glemt dig, skriver mine indstillinger til dig i morgen, er det rigtig at du har brændsel på 1,5 og hvad er dit kt så ?
Hej.

Nej, jeg kører faktisk kun med Brændsel=1,40

De 4 vigtigste indstillinger er :

Brændsel = 1,40
SneglMax = 8 %
LuftMin = 4 %
LuftMax =24 %

Jeg kører med en Kedeltemp på 60 grader. Ydelsen svinger mellem 50 og 100 % afhængig af om jeg har været i bad. Røgtemp kører omkring 100 grader med 2 turbolatorer.

Det skal dog siges jeg varmer en stue, køkken og badeværelse op til 22-23 grader (ca. 70 kvm) samt en entre med trappe til 1. sal til ca. 18 grader. Derudover fik jeg i foråret hulmursisoleret med flamingokugler samt under gulv med flamingokugler. Det var ganske enkelt nødvendigt, da jeg pillede tæppet af.

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Blevet takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af jg1 »

Hej Hahomi
Så nu få jeg tid til at skrive, efter at jeg igår have renset minimax prøvede jeg nogle nye indstillinger brændsel 1,8(2,4)-kt 60 og sneglemax 8- luftmin 4%(5%) og kuftmax 24 %(35%),men den gik ikke havde kun en kt 44 og konen var ikke glad. Jeg har omkring 20 m fra fyr til stuehus ved ikke om det betyder noget.
Men mine indstillinger er:
Kombi=nej
Pausestop=nej
Pausestart=10*
Pausestop=5*
Kedeltemp=60*
Brændsel=2,4
Røgtempmin=45*
Røgtempmax=300*
Startbrændsel=28s
Brændselmin=5%
sneglemax=8%
Luftmin=5% (prøver lige nu med 4%)
Luftmax=35% (prøver lige nu 28%)
Tændtid=15m
Tændvarmetid=100%
Tændluft=10%
Røgrampetid=45s
Stopblæsetid=5
Røgstarttemp=4*
Ved ikke hvor lang dine tal er fra mine, men nogle gange synes jeg den bruger mange piller, min aske er ligesom kaffegrums i farven og har en lille håndfuld slagger i harden, har prøvet at skrue op for cirkulationspumpen for at se om det hjælper, det kan jo være at den mister for varmen pga af afstanden
Jeg har ikke nogle turborør i de blev taget ud for at hæve rt, har en skorsten på ca 6,5m
Mvh
John
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af hahomi »

Hej John.

Du får her mine indstillinger ved siden af dine. Der er nogen forskelle, men vi har jo også 2 forskellige huse og forskelligt behov. Jeg tør ihvertfald ikke påstå mine indstillinger er mere rigtige end dine.

Kombi=nej nej
Pausestop=nej nej
Pausestart=10* 2
Pausestop=5* 10
Kedeltemp=60* 60 (svinger mellem 59,5 og 62)
Brændsel=2,4 1,4
Røgtempmin=45* 60
Røgtempmax=300* 200
Startbrændsel=28s 30
PauseBrændsel ? 5sek
PauseLuft ? 35 (sikkert alt for høj, men bruges jo ikke, da det ikke pausefyrer)
PauseTidMax ? 60
RenBlæsTid ? 15
RenBlæsInt ? 20
Brændselmin=5% 30
sneglemax=8% 8
Luftmin=5% (prøver lige nu med 4%) 4
Luftmax=35% (prøver lige nu 28%) 23
LuftReduce ? 5
Tændtid=15m 15
Tændvarmetid=100% 80
Tændluft=10% 15
Røgrampetid=45s 30
Stopblæsetid=5 15
Røgstarttemp=4* 4


Ydelsen ligger mellem 50 og 100%, men mest mellem 60 og 75%.
2 turbolatorer, en i hver side.
Røgtemperatur svinger omkring 100 grader
Ingen trækstabilisator, men en Aspirator

Huset er fra trediverne, hulmurs- og gulvisoleret med flamingosmuld og nye energi vinduer i stueetagen.
Jeg holder en temperatur på 22-23 grader i stue, køkken og badeværelse.

Af frygt for den rene nemesis vover jeg alligevel at påstå det bare kører og vil faktisk gerne se det fyr der gør det bedre...........må hellere rette det til ret meget bedre Somme tider er skoene jo noget små herinde. :lol:

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Blevet takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af jg1 »

Hej Hahomi
Har lavet lidt om på indstillingerne har nu brændsel nede på 2,0 og luftmax på 18% sneglemax på 9% og pausebrændsel var før 8s er nu 9s kt ligger på 58-62 og driftydelsen 78-85 rt mellem 100-120.
Vil prøve på søndag at sætte ydelsen ned til 1,8 og sneglemax på 8s for at se om den kan holde temp på de indstillinger
Mvh
John
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af hahomi »

hvordan går det med indstillingerne, jeg syntes jeg bliver ved med at justere ned og bliver ved med at få masser af varme :D
Vælg dine kampe med omhu.

Besvar