Ny gearmotor på Scotte 16kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hansi102
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 44
Tilmeldt: 30 jun 2008 17:22
Mit fyr: Blackstar 1016 16kw woody V10
Areal: 230m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Årligt forbrug: ca 3 tons
Geografisk sted: Bønnerup Strand

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af Hansi102 »

Hejsa.

Pga. af en tilbage brand, skal gearmotoren skiftes.

Den nye (10watt) har 3 ledninger. Sort, hvid og rød.

Har tilsluttet den efter anvisning fra NBE, men det virker ikke.

Den gamle (6watt) har 4 ledninger. Sort og grå = nul
Grøn = fase samt den ene konsatorledning.
Hvid = Den anden konsatorledning.

Er der en som vil hjælpe?

Mvh.Hansi

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af thoken »

Hej!
Hvorfor er den udskiftet med en 10w? Passede hullerne i gearet så? Jeg mener altid den interne snegl har været en 6w motor :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Hansi102
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 44
Tilmeldt: 30 jun 2008 17:22
Mit fyr: Blackstar 1016 16kw woody V10
Areal: 230m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Årligt forbrug: ca 3 tons
Geografisk sted: Bønnerup Strand

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af Hansi102 »

Hej..

Søren fra Dansk vvs center, har forklaret mig at 10watt motoren, anvendes til det hele nu..

Han har kun den i sin butik nu.

Men du har desværre ret.
Der er 60mm mellem hullerne på 6watt motoren, og 50mm på 10watt'en.

Det er sku for dumt.

Føler mig lidt til grin...
dannidines

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af dannidines »

Hansi,

Jeg har lige skiftet gearmotor på min også (ligelgedes til en 10 kw) men den var god nok mht hulafstand, Levi må have sendt en forkert?!?!

Anyways, kigger imorgen når jeg kommer fra arbejde mht. farverne, så kan du, når du får den rigtige, tilslutte den så den virker.
Hansi102
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 44
Tilmeldt: 30 jun 2008 17:22
Mit fyr: Blackstar 1016 16kw woody V10
Areal: 230m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Årligt forbrug: ca 3 tons
Geografisk sted: Bønnerup Strand

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af Hansi102 »

Tak for det..

Det er skønt at man kan få hjælp herinde, når man kommer i tvivl :lol:

dannidines

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af dannidines »

Hej Hansi,

Nå det blev lidt sent, men ikke mindst idag som lovet :)

Min nye blæser er monteret som følger:

N = Sort (har ikke brugt den yderste, ikke at det betyder noget, men...)
L1 = Rød
L2 = Hvid

HUSK at skifte kondensatoren til den der passer til 10 kw motoren, da denne er "afstemt" til den motor - noget med momentet/styrken eller lign, jeg er ikke elektronik mekanikker :) (kondensatoren er den sorte "boks" som er popnittet på printet i venstre side set fra bagpladen af..)

Hvis jeg ikke har skrevet det, så er min model også den med 60 mm mellem hullerne..

Jeg undre mig hvis Levi siger det er den eneste model som er idag... den gamle har en ældre brænder hvor hullerne har 70mm mellem sig og med en kraftigere aksel, men det jo ikke dit spørgsmål :)
levi

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af levi »

Hello :)

Jeg skal lige være helt med her, - snakker i om at sætte en 10 watts motor på et 6 watts gear ?, - for det passer absolut ikke sammen...

Eller mener I at hullerne i brænderbagpladen ikke passer til det nye motorgear ? (altså den samlede udgave af motorgear).

Ifølge det jeg er blevet oplyst, - så findes der kun 1 udgave af 10 watts linix motoren, - men det undersøger jeg naturligvis lige helt til bunds på mandag, - så vi er sikre :)

Nu var mit internet desværre nede hele dagen igår, - så jeg kunne på daværende tidspunkt desværre ikke undersøge det for Hansi "onsite" - men det får vi naturligvis rettet op på :)

Danni, - har du læst på dine "gamles" motorgear hvor mange watt den er på ?
dannidines

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af dannidines »

Hej Levi,

Jamen, nu bryder vi lidt ind i Hansi´s tråd, håber dog det går :-)

Starter med min egen:
6 watt intern gear snegl 60mm mellem huller udskiftet med en 10 watt 60mm mellem hullerne ergo der må have været flere på et tidspunkt :-)

Den gamles:
Scotte brænder fra 2005 (mener jeg..):
6 watt intern gear snegl 70mm mellem huller udskiftet med en 10 watt 70mm mellem hullerne ergo må der også have været flere på et tidspunkt.

Vi har begge gamle gear motorer begge to (samler mani...)

DOG skal det lige siges, at jeg ikke har tjekket om mærket er linix på de gamle (ved ikke om de har skiftet mærke gennem tiden...)

Men nu du vil tjekke det, kan du så ikke vende tilbage mht. op hvorvidt der stadig findes 60mm samt 70mm gear til intern snegl til brænderne, kan ikke forestille mig andet, da der er mange brændere (25000....) rundt om i DK og såfremt de skifter til een type, jamen så vil der være en del bagplader der skal modificeres :-) omvendt ville een type gearmotor til ekstern, samt intern snegl være en go fin ide rent reservedelsmæssigt ;-)
levi

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af levi »

dannidines » 16 Dec 2011, 23:02 skrev:Hej Levi,

Jamen, nu bryder vi lidt ind i Hansi´s tråd, håber dog det går :-)

Starter med min egen:
6 watt intern gear snegl 60mm mellem huller udskiftet med en 10 watt 60mm mellem hullerne ergo der må have været flere på et tidspunkt :-)

Den gamles:
Scotte brænder fra 2005 (mener jeg..):
6 watt intern gear snegl 70mm mellem huller udskiftet med en 10 watt 70mm mellem hullerne ergo må der også have været flere på et tidspunkt.

Vi har begge gamle gear motorer begge to (samler mani...)

DOG skal det lige siges, at jeg ikke har tjekket om mærket er linix på de gamle (ved ikke om de har skiftet mærke gennem tiden...)

Men nu du vil tjekke det, kan du så ikke vende tilbage mht. op hvorvidt der stadig findes 60mm samt 70mm gear til intern snegl til brænderne, kan ikke forestille mig andet, da der er mange brændere (25000....) rundt om i DK og såfremt de skifter til een type, jamen så vil der være en del bagplader der skal modificeres :-) omvendt ville een type gearmotor til ekstern, samt intern snegl være en go fin ide rent reservedelsmæssigt ;-)
Dvs. I skifter hele motorgear, - og ikke kun gearet ?, - vi snakker om de huller der er i brænderbagpladen ikke ?..

Forøvrigt, - der har da UDEN tvivl været andre modeller/størrelser af linix motorgear igennem de 12 år Scotte/Woody er blevet solgt i DK - alt andet ville da undre mig - men at der skulle være forskellige 10 watts motorer med forskellige hulafstand i handelen ville undre mig meget :oops:

Men jeg er nu heller ikke helt sikker på det altid har været linix motorer de har kørt med hos NBE, - de har jo også skiftet blæsere et par gange det sidste årti icon_cheesygrin.gif
dannidines

Ny gearmotor på Scotte 16kw

Indlæg af dannidines »

jeg købte min nye gear+motor hos Sanistaal da jeg stod akut og skulle bruge et nyt og sættet bestod af gear+motor så jeg skiftede de hele... kunne have nøjes med selve motoren, men fejlen var, at den lille skrue på sneglen ikke var spændt og havde fræst en rille i gear - ØV!

Men svaret er ja, skifter det hele... men har sammenholdt den gamles og min brænder og der er væsenlig forskel i bagplade, størrelse på intern gear+motor samt akselhul i snegl alt efter om det er min 60mm eller den gamles 70mm....

faktisk kan de to brændere ikke dele reservedele på lige det punkt... men som sagt lavet i 12 år og som jeg fremhæver i andre indlæg, så i mine 2 år på piller :) har NBE gennemgået en stor udvikling.... så tænker 12 år, tja.... noget en del gennem tiden:)

Besvar