Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Automatisk start og stop ved sommerdrift

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Automatisk start og stop ved sommerdrift

Indlæg af Momme » 01 aug 2007 13:08

Man skal lige huske at hvis man har shuntventil vil den åbne og der vil ikke komme ret merget varme vider i systemet.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)


jgercke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Indlæg af jgercke » 01 aug 2007 13:13

Momme skrev:Man skal lige huske at hvis man har shuntventil vil den åbne og der vil ikke komme ret merget varme vider i systemet.
???

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 01 aug 2007 13:29

Hej Jakob
ad1) ilden går ud hvis der ikke kaldes på varme.
ad2)at ændre min uotput til 60% betyder at fyret kører med min 60% drift hvis det kører.
P band er hvor hurtigt ydelsen reguleres smal bånd = hurtig regulering bredt = langsom

Så det vi opnår er: Fyret går i pause og bliver der til temp falder under sætpunkt, starter så med en højydelse men er længe om at opdage stigende temp(pga bredt P band)og vil først gå i pause igen efter at temp er godt over sæt punkt, afhængig af forbrug /flow på pumpe skal der leges lidt med parameterne.
Hilsen Karsten

jgercke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Indlæg af jgercke » 01 aug 2007 13:40

OK jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår Karstens løsning.

Opnår jeg at fyret stopper (går ud), lader temperaturen falde 20c (f.eks.), starter igen og arbejder 20c op og stopper igen?

jakob

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 01 aug 2007 13:42

hvis dit anlæg har en shunt ventil der vil forsøge at holde kedel temp. på 60gr. men dit fyr forst tænder ved 55gr. vil din shuntventil være open i områet under 60gr. og derfor vil der ikke komme ret merget vand vider i systemet, skulle der så f.eks. blive brugt af det varme vand vil det ikke blive varmet op før fyret når 60gr. igen.

på mine forældre R15 er der en udgang der aktiveres hvis temp er under det ønskede (bruges også af den indbyggede el patron) den skal jeg have sat et relæ på så den kan starte og stoppe fyret efter behovet for varmt vand.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)


jgercke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Indlæg af jgercke » 01 aug 2007 13:57

Momme skrev:hvis dit anlæg har en shunt ventil der vil forsøge at holde kedel temp. på 60gr. men dit fyr forst tænder ved 55gr. vil din shuntventil være open i områet under 60gr. og derfor vil der ikke komme ret merget vand vider i systemet, skulle der så f.eks. blive brugt af det varme vand vil det ikke blive varmet op før fyret når 60gr. igen.

på mine forældre R15 er der en udgang der aktiveres hvis temp er under det ønskede (bruges også af den indbyggede el patron) den skal jeg have sat et relæ på så den kan starte og stoppe fyret efter behovet for varmt vand.
Jeg har shunt-ventil. Så er øvelsen vel at finde en nedre grænse (på f.eks. 60c) der forhindrer tæring på kedlen og samtidig tillader at der hele tiden er åbent til varmtvandsbeholderen.

Rigtigt?

jgercke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Det er da et hack, er det ikke

Indlæg af jgercke » 02 aug 2007 13:50

liagro skrev:Hej
1Det i efterspørger skal den kunne med seneste software, sæt pulsen i pause til nul så er der ingen pause fyring.
2 Sæt min out put i performance til 60-70 % og sæt P band til max brede (50 %)
3 Sæt kedel temp til 65 grader
Hilsen Karsten
Jeg ville være ked af at debatten om dette emne strandede på et "hack". Et Benekov-fyr fra Liagro, særligt ikke "villamodellen" R15, bør efter min mening ikke opfattes og behandles som en "gør det selv gizmo".

Min dagsorden er at jeg gerne vil have en sikker og gennemskuelig løsning implementeret som en opdatering til den nværende styring - som Ulrik også efterspørger i dette emne.

Så vidt jeg kan regne ud er der en del usikkerheder indbygget i Karstens løsning. Bl.a. må graden den "skyder over" afhænge af hvor meget/lidt varmeforbrug der er i systemet. Det afhænger bl.a. af vejret og badevaner. Man må altså forvente at skulle justere en del. Er det korrekt.

Hvis man har veldefinerede min- og max-temperaturer er der ingen usikkerhed og problemet omkring shunt-ventilen kan også klares præcist.

Det virker ikke som om der er nogen der er af den opfattelse at det ikke kan lade sig gøre, eller at det ikke er en god ide.

så lad os nu få en tilbagemelding fra Liagro eller Techno Matic: Vil funktionen blive implementeret som en software-opdatering til TM3006?

Jakob

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 02 aug 2007 17:21

Hej
På TM 3006 ver 7.90.02b som er frigivet 010807, er der under pause indstillinger en ny funktion som hedder genstart % som feks om sommeren kan stilles til 50% hvis dette gøres går fyret i pause når pause under (feks 25%drift) nåes bliver i pause og lader ilden gå ud hvis der ikke er varme behov, men genstarter ikke før der er behov for min feks 50 % drift,
:oops: saa er det det i vil ha` så findes det nu.
Hilsen Karsten

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 02 aug 2007 17:32

Så er det jo sådan en opdatering vi må have :great:
Mon ikke Martin har den med når han kommer forbi til Service eftersyn.
MvH Ulrik©

jgercke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:20

Indlæg af jgercke » 02 aug 2007 22:02

Det lyder godt med den nye pausemulighed - tror jeg nok...

Nu må I bære over med mig, jeg prøver hverken at være besværlig eller irriterende.

Jeg er ikke nok inde i styringens virkemåde til helt at forstå Karstens beskrivelse. Kan nogen forklare mig hvad effekten af den nye funktion er?

Så vidt jeg forstår "genstart når der er varmebehov" betyder det vel at fyret genstarter når kedeltemperaturen når under den definerede temperatur (f.eks. 75c). Korrekt?

Hvad betyder det så at det først genstarter når der er behov for 50% drift?

Med de forbedringer Karsten har nævnt, kan man så opnå det jeg efterlyser: At lade fyret give den en skalle og så lade temperaturen falde en 15-20 grader og så starte igen?

Jakob


Besvar