Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stort forbrug?!

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Stort forbrug?!

Indlæg af Flemming DJ » 12 dec 2011 14:35

Så må du nok gå efter den mindst ringe indstilling i.f.t. røg. :wink:
Det lyder til, den får et overskud af brændsel i.f.t. luft. Ned med snegletiden.

Kan se, du bruger 6 mm piller - måske kan den i yderste konsekvens få brug for 8 mm, da de jo ikke pakker helt så tæt?

Står den og HØVLER afsted for fuld skrue? Så er der da noget galt.
Har den ikke modulerende styring, eller er det bare enten-eller?

Slynger lige et gæt ud i luften: MÅSKE vil det hele køre bedre, hvis kedlen får lov at gå efter de 70 grader (eller 75 endda). Det er der mange fyr, der er designet til.

Men, der må være nogle KL-nørder, der kan gi' nogle indspark. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


David88
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 23 nov 2011 16:40
Mit fyr: KL 25 kW.
Areal: 160 + 200 frostfri
Brændsel: Piller / 6 mm. Bionorr
Fremviser gerne i postnummer: 4871
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: 4871 Horbelev

Stort forbrug?!

Indlæg af David88 » 12 dec 2011 16:02

Har jeg gjort nu. er bare nervøs for den brænder tilbage, men må jo bare holde lidt øje :)
Ja jeg bruger 6 mm fordi at jeg har fået afvide at der ikke er nær så meget smuld i så der ikke opstår klumper som så stopper sneglen og splitten knækker. Ham der boede her før havde problemer med det og jeg har så ikke oplevet det endnu på de her 24 timer det er kørt (7-9-13) Og nej som sagt virker flamerne meget sløve og slet ikke som min pilleovn f.eks. der har en meget skarp flamme. har taget nogle billeder men den siger de er for store til at blive tilføjet?
Og det er en Geco styring og tror bare det er enten eller?

Ja jeg tænkte også at hvis jeg nu fyrer op på de 70 el 75 kunne det jo være at den gav den gas, men som sagt er det nok bare enten eller fordi der skete ingen forskel sådan rigtigt?

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Stort forbrug?!

Indlæg af Lau » 12 dec 2011 18:41

Under den tallerken, der er ved muldvarpeskuddet, der er der 6 huller - de er alle i siden over mod magasinet. De skal renses, stik dem rene med en 4-5 mm bøjet stålstang.
Hullerne kan være svære at se, men de er der og trænger nok til rensning. De hjælper noget på forbrændingen.

David88
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 23 nov 2011 16:40
Mit fyr: KL 25 kW.
Areal: 160 + 200 frostfri
Brændsel: Piller / 6 mm. Bionorr
Fremviser gerne i postnummer: 4871
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: 4871 Horbelev

Stort forbrug?!

Indlæg af David88 » 12 dec 2011 19:58

Okay... det kan jo være det der er galt! Har jeg ikke lige fået øje på under rensningen.
Forresten hvordan skal tallerknen sidde? Der er jo en flad side? Skal den ind imod magasinet eller bagud el. hva?

David

David88
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 23 nov 2011 16:40
Mit fyr: KL 25 kW.
Areal: 160 + 200 frostfri
Brændsel: Piller / 6 mm. Bionorr
Fremviser gerne i postnummer: 4871
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: 4871 Horbelev

Stort forbrug?!

Indlæg af David88 » 12 dec 2011 19:59

Fordi nu er pillerne begyndt at ligge sig bagerst på tallerkenen og hobe sig op i en bunke sorte piller :(


agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Stort forbrug?!

Indlæg af agentjensen » 13 dec 2011 07:19

Flad side i den retning silo står.
25kw er alt for stor. Derfor får du sod inden i - du skal nedsætte din snegtid så meget som muligt til at holde gang i fyret - tænker den skal står på omkring 6 sek + interval 30sek. Juster så luften så du har klare flammer der ikke er direkte røde (for lidt luft) eller får blå (for meget luft) et sted imellem - kig på røgen ud af skorsten - skal være lige på grænsen til usynlig - må ikke være sort - så giv mere luft.
Rens KL fyret godt hver 14 dg i herden (sodring) og grisen (den med de 6 huller) - sørg for at du har lukket tæt rundt om tallerken med glassnor eller kit. KL fyret klarer fint smuld i pillerne - så køb bare 8mm. splitten knækker pga sodring i herden - så rens rens rens - og op på 70-73 grader med den i kedeltemp (der kører min bedst) + hold øje med returtemp - skal være over 60grader..... god fornøjelse.

AgentJensen / Michael / KL nørd :-)

David88
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 23 nov 2011 16:40
Mit fyr: KL 25 kW.
Areal: 160 + 200 frostfri
Brændsel: Piller / 6 mm. Bionorr
Fremviser gerne i postnummer: 4871
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: 4871 Horbelev

Stort forbrug?!

Indlæg af David88 » 13 dec 2011 10:31

Tak for det!
Endelig en KL nørd der gad svare :D
Har nedsat snegletid til 5 - 30 - det brænder vidst ikke tilbage så det dejligt.
Tak for tipsene. Dog lige nogle spørgsmål der skal besvares før jeg kan gå igang

- Øverst har vi tallerknen og nedenunder herden - hvad er så grisen?
- Hvor skal man lukke tæt rundt om tallerken? Bare så luften ikke strømmer ud nedenunder?

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Stort forbrug?!

Indlæg af Per J. » 13 dec 2011 13:16

På min KL 15 kører jeg med snegletid på 5 og pause på 55, blæser på 24 og kedeltemp. 65 grader.
Det virker godt på min.
Tallerkenen skal ligge på glassnoren.

/Per

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Stort forbrug?!

Indlæg af agentjensen » 13 dec 2011 17:33

@Per - du har en KL2 som har en anden styring og ikke den Geco som sidder på det nævnte fyr... :-)

Grisen er det rør der går fra herden over i sneglen. der er 6 "huller" oven på den som ofte skal renses - du skal have tallerken af for at se dem.

Jeg har glassnor rundt om den del af tallerken der går ned i herden - sådan at der ikke siver luft ud under den.
Det er nemmere med glassnor end kit - måske ikke så tæt....

25kw er mere en rigeligt i størrelse. Så du kan opleve at den soder - det er fordi den så vil pausefyrer - så prøv dig frem med at sætte mere tid mellem fremføringe af piller, så der går længere tid mellem pausefyringerne - håber der er trækstabilisator - er der det behøver du ikke frygte tilbagebrand (så meget)

/Michael

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Stort forbrug?!

Indlæg af Per J. » 13 dec 2011 17:43

agentjensen » 13 Dec 2011, 17:33 skrev:@Per - du har en KL2 som har en anden styring og ikke den Geco som sidder på det nævnte fyr... :-)

Grisen er det rør der går fra herden over i sneglen. der er 6 "huller" oven på den som ofte skal renses - du skal have tallerken af for at se dem.

Jeg har glassnor rundt om den del af tallerken der går ned i herden - sådan at der ikke siver luft ud under den.
Det er nemmere med glassnor end kit - måske ikke så tæt....

25kw er mere en rigeligt i størrelse. Så du kan opleve at den soder - det er fordi den så vil pausefyrer - så prøv dig frem med at sætte mere tid mellem fremføringe af piller, så der går længere tid mellem pausefyringerne - håber der er trækstabilisator - er der det behøver du ikke frygte tilbagebrand (så meget)

/Michael
Ok, den model kender jeg ikke.
/Per


Besvar