Shunt og iltstyring.

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Wowjoey
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Shunt og iltstyring.

Indlæg af Wowjoey »

I et tidligere indlæg som jeg har oprettet, fik jeg at vide at det ville være en god ide at montere iltstyring på mit baxi fyr. Hvad er det helt præcis den gør??

Mit fyr er monteret med en shunt som ikke er termostyret, og der har jeg fået at vide at mit baxi fyr skal monteres med en termostyret shunt, eller dækker garantien ikke. Hvis jeg nu henvender mig til vvs manden som har installeret fyret, ville jeg kunne forlange at han skal skifte shunten ud for egen regning?

Fyret holder retur temperaturen fint på ca 62 grader, men skruer jeg op for tre store radiatorer, så kommer retur temperaturen ned på ca 52 grader. Hvad har det af betydning for fyret?
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Shunt og iltstyring.

Indlæg af Thomas83 »

Iltstyrring gør at bålet hele tiden brænder optimalt og derved forbrænder martrialet ordentligt og mindsker foureningen af uforbrændte partikler, det jo det man går meget op i for tiden :wink: sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Det med returtemperaturen er fordi kedelen ikke kan holde til den store temperaturforskel hvis f.eks fremløb er 70°c og returen er 45°c så vil der ske tærring af kedlen p.ga kondens. shunten blander så en smule fremløbsvand i returen, så en konstant retur temp. holdes og som tommelfingerregl ca. 60°c
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Shunt og iltstyring.

Indlæg af snubbi »

ved for lav retur er der fare for tæring. har prøvet det med den første stoker jeg hade , den holdte 4år.
ilt styring er med til at reguler kedel op og ned afhænget af forbrugt +der er økonomi i .
hvis du har bedt han om at instaleret fyret efter baxi anvisning så vil jeg sige at det er en ommer .men hvis det ikker er på skrift kan det være lidt svært at bevise
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Shunt og iltstyring.

Indlæg af John Skov Jensen »

Wowjoey » 11 Dec 2011, 18:26 skrev:I et tidligere indlæg som jeg har oprettet, fik jeg at vide at det ville være en god ide at montere iltstyring på mit baxi fyr. Hvad er det helt præcis den gør??

Mit fyr er monteret med en shunt som ikke er termostyret, og der har jeg fået at vide at mit baxi fyr skal monteres med en termostyret shunt, eller dækker garantien ikke. Hvis jeg nu henvender mig til vvs manden som har installeret fyret, ville jeg kunne forlange at han skal skifte shunten ud for egen regning?

Fyret holder retur temperaturen fint på ca 62 grader, men skruer jeg op for tre store radiatorer, så kommer retur temperaturen ned på ca 52 grader. Hvad har det af betydning for fyret?
det du oplever med returen der falder når der åbnes for et par radiatorer mere, skyldes selvfølgelig at en "indreguleret" kuglehane kun passer ved et bestemt flow og uforandrede frem og retur temperaturer. Selv om flere herinde lovpriser denne løsning, er og bliver det en skodløsning. En danfoss ravk termostat og en kontraventil, så har du en fin og funktionel løsning.

/john
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Shunt og iltstyring.

Indlæg af Fer »

snubbi » 11 Dec 2011, 18:47 skrev:ved for lav retur er der fare for tæring. har prøvet det med den første stoker jeg hade , den holdte 4år.
ilt styring er med til at reguler kedel op og ned afhænget af forbrugt +der er økonomi i .
hvis du har bedt han om at instaleret fyret efter baxi anvisning så vil jeg sige at det er en ommer .men hvis det ikker er på skrift kan det være lidt svært at bevise
Iltstyringen er ikke med til at regulere kedlen op eller ned i forhold til forbruget. Det bruger man fremløbstemperaturen til.

Iltstyringen er med til at regulere det korrekte forhold imellem luft og brændsstof så forbrændingen er korrekt. Selv når brændslet variere.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Wowjoey
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Shunt og iltstyring.

Indlæg af Wowjoey »

Er en danfoss ravk termostat løsningen, eller hvad findes der ellers af muligheder?

Hvor køber jeg en iltstyring, og hvor kan man finde en montage vejledning?
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts
Wowjoey
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Shunt og iltstyring.

Indlæg af Wowjoey »

Kan det i øvrig ikke lade sig gøre at få en mail, når nogen svarer på ens indlæg??
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts
Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Shunt og iltstyring.

Indlæg af Thomas83 »

Mon ik der følger en monteringsvejledning med når du køber sættet ellers ringer du bare til baxi.

Du kan gå ind i profil indstillingerne og vælge at du skal have mail ved dine indlæg :great:
En ravk kan sagtens bruges i shunt men er i min øjne for dyr, der findes billigere alternativer prøv f.eks dvcenter.dk
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd
noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Shunt og iltstyring.

Indlæg af noller »

John Skov Jensen » 11 Dec 2011, 19:34 skrev: det du oplever med returen der falder når der åbnes for et par radiatorer mere, skyldes selvfølgelig at en "indreguleret" kuglehane kun passer ved et bestemt flow og uforandrede frem og retur temperaturer. Selv om flere herinde lovpriser denne løsning, er og bliver det en skodløsning. En danfoss ravk termostat og en kontraventil, så har du en fin og funktionel løsning.

/john
Husk fremløb port a retur port b videre til hus port ab, der sidder en pil på sådan en vmv pilen skal følge flowretning
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Shunt og iltstyring.

Indlæg af thy »

Wowjoey » 11 Dec 2011, 20:42 skrev:Er en danfoss ravk termostat løsningen, eller hvad findes der ellers af muligheder?

Hvor køber jeg en iltstyring, og hvor kan man finde en montage vejledning?
viewtopic.php?f=22&t=2839
kik lidt der tilslutning er godt beskrevet i manual +det med følgende brugsforviring..

den her er en skarp pris..
http://sortvvs.dk/varmesystemer-252/sto ... -3345.html
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar