Hjælp til Set-up varmeinstallation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

EKP-----> Jeg er godt klar over at det måske er og ser lidt kompliceret ud. Men jeg har det nu på den måde at jeg ikke gider at tænke over om nu jeg har fået lagt nok brænde i Atmosen eller kommer hjem til et kold hus. Så hellere lidt styring på og lege med det. Det kan da sagtens være at jeg kommer til at fortryde med tiden, men prøves det skal det. Og ja Scotten skal udenom akku tanken da jeg ikke vil bruge flere piller end højst nødvendigt. Når så at der er lidt cash igen kommer der også solvarme på.:o)

Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

pelle-----> Jeg har lige brugt dit diagram for at justere lidt i set - upét. Da dit går igennem akkuén har jeg lavet følgende ændringer. 3 vejs ventilerne bliver parael koblet så de for signalet på samme tid fra samme styring. (går udfra at det kan lade sig gøre da de jo kun skal have impulsen) Mangler lige at tilføje DTOén. Gik og tænkte på om det er nødvendigt med termo kontakten på Atmosen når at jeg lader flowet køre igennem Atmosen dog ved pillefyring skifter 3 vejs ventilerne de 4 steder og lukker for systemet. Er det helt hen i vejret?
Er lidt i tvivl om jeg skal flytte Alpha pumpen og tryk x span over på returløb siden. Hvad mener du?
Forresten så skal det siges at vvbéren er placeret ovre i hoved bygningen.
Vedhæfter lige det nye udkast som er lavet på baggrund af dit diagram.
Vedhæftede filer
Diagram for Hauke Hemmsen. set up3. 7. Dec.2011.doc
(59.5 KiB) Downloadet 99 gange
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Havmand »

Jeg ville sætte Xpan på returen... - så skulle den efter sigende holde længere...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Hej

Jeg har tegnet igen. Dette er simpelt og vil virke rigtig godt. Nu er der taget højde for dine ønsker. Pumpen sidder på fremløbet, både ved fyring af træ og ved stokerfyring. Trykeks. er flyttet til et koldere sted. temp. til hus må ikke komme under 55 gr. pga varmtvandsbeholder. Legionella.
Hvor meget styringen kan på din stoker ved jeg ikke. Det er muligt det hele kan klares fra den, så dto kan undlades. Der skal dog være mulighed for at føle på tanken.
Du kan jo lige ofre 4 kuglehaner til portene a og b. hvis du bliver træt af de trevejs motorventiler. Dem kan du så sætte i stillingen “neutral” Så virker de blot som alm. teer.
Du kan også få sat solvarmen til. Det vil spille godt med både med stoker og træfyring..
Lad mig lige forklare en ting.. Når der er spærret for gennemgang ned i akkutank, så sker der altså ingen omrøring. Når du giver til toppen og tager fra toppen. Er det kun lige det allerøverste der bliver varmt. Det sørger vands massefylde for. (lagdeling) der kommer jo ikke større flov ind i tanken end den flov der kommer hjem til opop kedel fra returrøret.. Så benyt gerne toppen af akkutank og undlad alt det rør, ventiler og styring. Det er virkelig helt unødvendigt. Keep it simple..
jeg har sat en retur fra hus ind på akkutank. Jeg mener ikke flere er nødvendig. Din retur fra huset skulle jo gerne ligge på 30- 40 gr. Så bare på med det dernede. Men, hvad du så vælger er naturligvis op til dig. Du kan sætte alle de indgange på du ønsker imellem motorventil og akkutank..
DSC01515.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

pelle-----> Du har da fuldstændig ret. Det bedste er at holde det simpel hvorved også fejl er nemmere at finde. Det du har tegnet der er da liiige efter mit hoved. Kunne bare ikke lige selv komme på at gøre det så nemt. Så det napper jeg. Forresten er det ikke muligt at lade ladomaten styre begge enheder?
Min OPOP er en Scotte 16KW med en 6.xx eller med den nye Woddy styrings chip. Atmosen er en DC25 -S. Så mener at kunne sætte Scotten til et set punkt hvor at den starter op af sig selv.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Skovsborg » 09 Dec 2011, 21:30 skrev:pelle-----> Du har da fuldstændig ret. Det bedste er at holde det simpel hvorved også fejl er nemmere at finde. Det du har tegnet der er da liiige efter mit hoved. Kunne bare ikke lige selv komme på at gøre det så nemt. Så det napper jeg. Forresten er det ikke muligt at lade ladomaten styre begge enheder?
Min OPOP er en Scotte 16KW med en 6.xx eller med den nye Woddy styrings chip. Atmosen er en DC25 -S. Så mener at kunne sætte Scotten til et set punkt hvor at den starter op af sig selv.
Hej
Syntes du skal lade laddomat klare kedlen til pind. Sådan er det også normalt. Den bruges kun til at lade med.
Glemte lige... Det med rødt markerede rør på tegning er 5/4 tommer rør. En klapkontra ventil bør sidde på et vandret rør, som jeg har tegnet det. Om du kun kan få den i 1 tommer gør ikke så meget. Et lille indsnævring på så kort et stykke påvirker ikke flovet. Det giver ingen modstand. Jeg håber også du er med på klapkontraventilens funktion. Når centralvarme pumpen trækker fra tank suger den og klappen lukker og når returen fra anlæg går til opop vil det forstærke det og klappen trykkes helt i og der er spærret. Når du så fyrer med pind suger laddomat. Et kæmpe flov. Og klapkontraventil åbner helt under opladning. der er åben til det lille bypass der skal holde opop varmt når du fyrer pind. men det er ikke et flov der vil påvirke din fyring, overhovedet. Jeg ved at brugeren,Bigfoot, benytter sådan et simpelt bypass med kugleventil til at holde hans baxi varm i bund. Hos ham funker det bare. Men, det er et lille flov.
Jeg er ikke helt klar over hvad en scotte kan af tricks. Men, der skal en føler ovenpå akkutank. Vi får se hvad der findes ud af.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

pelle-----> Ok ladomaten kommer kun til at lade akku tank via pindefyret. Jeg syntes at det stykke arbejde du har lavet der fortjener at blive brugt. Så jeg er helt klar på at anlægget bliver samlet på den måde.
Når nu engang at jeg har fået samlet det hele og det kører kommer jeg lige tilbage med en melding om hvordan det går.
Jeg takker dig for al info, hjælp, råd og tegning.:o)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Skovsborg » 10 Dec 2011, 09:56 skrev:pelle-----> Ok ladomaten kommer kun til at lade akku tank via pindefyret. Jeg syntes at det stykke arbejde du har lavet der fortjener at blive brugt. Så jeg er helt klar på at anlægget bliver samlet på den måde.
Når nu engang at jeg har fået samlet det hele og det kører kommer jeg lige tilbage med en melding om hvordan det går.
Jeg takker dig for al info, hjælp, råd og tegning.:o)
Helt i orden. Jeg syntes jo blot det er sjovt at gå og tænke på hvordan det kan udføres. Gerne så simpelt som muligt. Men, også så det er let forståeligt.
Jeg forklarer lige hvordan en dto fungerer. Det ved du sikkert godt, men ligeså meget af hensyn til andre der kikker med.
En dto tænder ved en temp. på feks 52 gr. og slår fra ved en temp. ca 7-8 gr. højere det er så ved 60 gr.
Det er en større differens en din scotte kører med. Så er din set temp. på 60 kommer temp. ikke ned på 52 gr. Da differens temp. på scotte nok er 4-5 gr. En dto var jo det der sad på oliefyre.
Nå. du har den sat til 60 og du fyrer med træ. Nu kommer temp. langt over 60 gr.ved top af tank. Nu varmes hele tanken op. Når varmen i tank er ved at være brugt og temp. kommer ned på 60 starter stoker igen. osv osv.. Men, vær lige opmærksom på at der er en overkogs termostat i en dto der slukker den ved 95 gr. Så der skal du lige sørge for atmos ikke kan komme så højt op i temp. (det indstilles på set-punkt knappen) Så, du ikke skal trykke på den knap på dto for at få den koblet ind igen.

Også en anden ting.. Når du nu snakker om at få flere indgange til akkutank.. Det syntes jeg du skal klargøre. Sæt et rør i de studse og en kugleventil. Så er der forberedt til det.
Det kan også benyttes til solvarmen til en pladeveksler eller en kappebeholder.. Det er bare træls at sætte proppe i de studser og man kommer i tanke om noget senere. Så skal man ind og grave i isolering og bliver pladdervåd. Jeg har før tegnet noget. det kan du da lige se.
DSC01490.JPG
Eller hvis du alligevel skal til at arbejde i 5/4 tommer rør og har en pumpe en klapventil og en termostat, selv kan fremstille noget der virker som en laddomat..Det var bare lige noget jeg havde liggende på pceren.
Men, smider det her.
Det er lidt træls jeg er nød til at fotografere skærmen for at lægge tegninger ud. Men, mine tegninger er for store. Nå, er ingen ørn til det pcer. Men, mon ikke mine fotos af skærm gør samme gavn. :oops:
DSC01486.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

pelle----> he he he det frem gik måske ikke lige af min tegning og forklaring, men der er taget højde for en senere tilslutning af solvarme anlæg. Så den/de kulehaner som er nødvendige er indkøbt så det er "bare" at koble solvarmen på når den tid engang kommer. Forresten super fedt at du lige kom med forklaring også vedr. DTOén.:o)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Skovsborg » 10 Dec 2011, 13:12 skrev:pelle----> he he he det frem gik måske ikke lige af min tegning og forklaring, men der er taget højde for en senere tilslutning af solvarme anlæg. Så den/de kulehaner som er nødvendige er indkøbt så det er "bare" at koble solvarmen på når den tid engang kommer. Forresten super fedt at du lige kom med forklaring også vedr. DTOén.:o)
jo jo.. jeg har forstået der er en spiral i tanken.. mere hvis du ville have noget veksler højere oppe i tanken. og en trevejs motorventil der kan diregere flovet efter temp.
Det jeg har tegnet der, var blot noget jeg havde liggende. det er sådan set bare til en dum olietank, som på en rimelig simpel måde kan lavet til en god solvarmetank.. sådan at forstå.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar