Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos DC25, brug for en snak !

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af Fer » 09 dec 2011 20:16

Dejligt at høre du har fundet en løsning!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af steinmeier » 09 dec 2011 20:35

tvangstilslutte folk til fjernvarme, okay stavnsbåndet er sgu ikke blevet opløst, mon ikke det kære folketing burde tage sig lidt sammen og banke de kære kommuner på plads ellers også må vi håbe på at der nok mennesker der er blevet trådt over tæerene til at smide politikerene på porten til kommunevalget
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af Havmand » 09 dec 2011 20:56

steinmeier » 09 Dec 2011, 20:35 skrev:tvangstilslutte folk til fjernvarme, okay stavnsbåndet er sgu ikke blevet opløst, mon ikke det kære folketing burde tage sig lidt sammen og banke de kære kommuner på plads ellers også må vi håbe på at der nok mennesker der er blevet trådt over tæerene til at smide politikerene på porten til kommunevalget
Ja det er jo direkte i strid med grundloven at tvinge folk til fjernvarme, efter som der er foreningsfrihed i DK. Og fjernvarme som oftest er en forening eller AMBA
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af mejeristen » 10 dec 2011 00:47

Og du mener ikke at andre brugere på stokerpro kunne have haft gavn af at høre om dine problemer. det kunne jo tænkes at andre stod med samme eller lign problem. og at evt svar på dine spørgsmål også kunne have hjulpet andre!

Kan endnu engang kun opforder til at spørgsmål og svar holdes i trådene på Stokerpro. ellers kunne vi jo lige så godt bare lave et "kontakt bureau" for biobrændselsbrugere :wink:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af Havmand » 10 dec 2011 00:49

Helt :great: med Mejeristen,
Men nu er det ikke alle løsninger der tåler dagslys :)
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af Albert » 10 dec 2011 06:46

Jeg forstår slet ikke hvordan Havman skulle kunne løse skovløbers problemer med Silkeborg kommune,her er det jo lokalplaner og evt.klausuler ved ophør med gasfyring,og om der er fjernvarme pligt i det hele taget der hvor skovløber bor,de ting skal man jo have kendskab til,og ikke forholde sig til hvad andre mener.

Hvis jeg var skovløber, ville jeg ikke begynde at installere fyret,før det var helt afklaret med kommunen,om de vil godkende det,for hvis der er fjernvarmepligt i området,er der nok ingen vej uden om,og hvis det bliver installeret,vil pengene jo være spildt.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af Fer » 10 dec 2011 08:24

Rent samfundsøkonomisk burde alle minus virkeligt på landet være tilsluttet fjernvarme! Der burde være langt mere styr på økonomien i fjernvarmeselskaberne efter min mening. Der er allerede varmeprislofter, men der burde et eller andet sted være mulighed for at sætte et absolut max, istedet for et omkostningsbestemt osv.

Man skal se det sådan her: Hvergang vi laver el uden at lave fjernvarme forsvinder omkring 50% af energien ud i den blå luft. Hvis man laver el og fjernvarme så kan man få en virkninsgrad på 90-110% (over 100% er på anlæg med røggaskondensering.)

Derved er det også problematisk med en masse små fjernvarmeselskaber der laver små varmtvandskedler til energipil, igen får vi ikke lavet strøm.

I min verden er det største problem at fjernvarme kun ses i lokalt perspektiv i de respektive små Amba osv. I stedet for der blev lavet en overordnet plan. F.eks ville en udbygning af fjernvarme nettet kunne undgå at affaldsforbrændinger køler energien væk om sommeren. (Lovgivningen foreskriver at husholdningsaffald skal afbrændes, må ikke mellemdeponeres)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af John Skov Jensen » 10 dec 2011 09:43

Fer » 10 Dec 2011, 08:24 skrev:Rent samfundsøkonomisk burde alle minus virkeligt på landet være tilsluttet fjernvarme! Der burde være langt mere styr på økonomien i fjernvarmeselskaberne efter min mening. Der er allerede varmeprislofter, men der burde et eller andet sted være mulighed for at sætte et absolut max, istedet for et omkostningsbestemt osv.

Man skal se det sådan her: Hvergang vi laver el uden at lave fjernvarme forsvinder omkring 50% af energien ud i den blå luft. Hvis man laver el og fjernvarme så kan man få en virkninsgrad på 90-110% (over 100% er på anlæg med røggaskondensering.)

Derved er det også problematisk med en masse små fjernvarmeselskaber der laver små varmtvandskedler til energipil, igen får vi ikke lavet strøm.

I min verden er det største problem at fjernvarme kun ses i lokalt perspektiv i de respektive små Amba osv. I stedet for der blev lavet en overordnet plan. F.eks ville en udbygning af fjernvarme nettet kunne undgå at affaldsforbrændinger køler energien væk om sommeren. (Lovgivningen foreskriver at husholdningsaffald skal afbrændes, må ikke mellemdeponeres)
Fer, jeg syntes det er helt ok at bruge varmeværker til afbrænding af div affald som så bruges til opvarmning.
Og her i området er fjernvarmen billig, Hadsten, hammel og Hinnerup. hvor snitprisen for et alm parcelhus ligger på ca 8000 årligt. Men nogle få kilometer herfra i området lige uden for Randers ligger snitprisen på 29000 kr for et parcelhus.
Så indtil at der kommer noget styring på prisen og ikke rentable værker bliver tvangslukket eller tvangsfusioneret med andre værker må der være valgfrihed mht valg varmekilde

/John

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af mejeristen » 10 dec 2011 10:28

Havmand » 10 Dec 2011, 00:49 skrev: Men nu er det ikke alle løsninger der tåler dagslys :)
Her af kan man vel konkludere at det må være noget der er på kant med Dansk lovgivning, og det behøves man ikke gå til Stokerpro med for at få løst!! den slags har faktisk ikke noget at gøre her hverken på den ene eller på den anden måde !
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Atmos DC25, brug for en snak !

Indlæg af MichaelK » 10 dec 2011 10:36

mejeristen » 10 Dec 2011, 10:28 skrev: Her af kan man vel konkludere at det må være noget der er på kant med Dansk lovgivning, og det behøves man ikke gå til Stokerpro med for at få løst!! den slags har faktisk ikke noget at gøre her hverken på den ene eller på den anden måde !

Og når "problemet" nu er løst, så kan denne tråd vel bare slettes, eller.......?
For jeg er helt enig med Mejeristen, ulovligheder høre ikke hjemme her.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar