Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 07 dec 2011 21:54

Så er jeg blevet nybagt ejer af en Biomax 16 købt hos Tinghusvejens VVS i GL.Ry...1,5dag...så var der varme på. Da de var færdige med monteringen sagde chefen at jeg selv kunne more mig med at starte den op...det lærte jeg mest af. Jo jo...så igang med det og bortset fra den gik i forvarmnings mode et par gange...fordi det var for koldt og røgtemperaturen skal stige 10grader...ellers tror den ikke der er ild og starter forfra. Det blev klaret med en lighter på RT føleren og så startede den.

Det viste sig dog det var umuligt at drive den over 35grader...brændsel stod til 1,5...snegle max 15%...brændsel blev sat op til 2,5 og så steg temperaturen. Jeg var dog ikke tilfreds med flammen...der var alt for meget blæst på den (40%) så ind i montør menuen og skrue ned. Jeg er fuldt ud klar over der skal luft til forbrænding, men det undrer mig at jo mindre luft jeg forsøger med..jo mere overskud bliver der i Max (Bio max).

Nu står den og kører med det mindste den kan få (15%) og 75% ydelse, 75grader RT (røgtemperatur) 62grader KT (kedeltemp) OG den ryger ikke. Jeg ved ikke hvad i siger, men drift-tallene kan jeg godt lide...de 75% i ydelse fortæller jo den har overskud med denne indstilling. Jeg har endvidere ændre luft reduce til 5%, luft min til 3%..så må vi se...den trækker 13 radiatoer 2 gulvvarme...ialt 175m2.
mvh
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Biomax 16

Indlæg af MichaelK » 07 dec 2011 22:54

175 kvm, kan selv et 10 KW pillefyr trække, så din BioMax skulle sagtens kunne klare det.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 07 dec 2011 23:40

Jo jo...det regnede jeg skam osse med, men det er bare de 'tossede' indstillinger...især luft 15% og så steg ydelsen markant på fyret...nu er den nede på 66%. Den bruger mindre og mindre brændsel...jeg er spændt på hvad det ender med.-
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af hahomi » 07 dec 2011 23:45

Kjeld P » 07 Dec 2011, 21:54 skrev:Så er jeg blevet nybagt ejer af en Biomax 16 købt hos Tinghusvejens VVS i GL.Ry...1,5dag...så var der varme på. Da de var færdige med monteringen sagde chefen at jeg selv kunne more mig med at starte den op...det lærte jeg mest af. Jo jo...så igang med det og bortset fra den gik i forvarmnings mode et par gange...fordi det var for koldt og røgtemperaturen skal stige 10grader...ellers tror den ikke der er ild og starter forfra. Det blev klaret med en lighter på RT føleren og så startede den.

Det viste sig dog det var umuligt at drive den over 35grader...brændsel stod til 1,5...snegle max 15%...brændsel blev sat op til 2,5 og så steg temperaturen. Jeg var dog ikke tilfreds med flammen...der var alt for meget blæst på den (40%) så ind i montør menuen og skrue ned. Jeg er fuldt ud klar over der skal luft til forbrænding, men det undrer mig at jo mindre luft jeg forsøger med..jo mere overskud bliver der i Max (Bio max).

Nu står den og kører med det mindste den kan få (15%) og 75% ydelse, 75grader RT (røgtemperatur) 62grader KT (kedeltemp) OG den ryger ikke. Jeg ved ikke hvad i siger, men drift-tallene kan jeg godt lide...de 75% i ydelse fortæller jo den har overskud med denne indstilling. Jeg har endvidere ændre luft reduce til 5%, luft min til 3%..så må vi se...den trækker 13 radiatoer 2 gulvvarme...ialt 175m2.
mvh
Tillykke med din nye Max.
Når du formindsker LuftMax mindsker du jo også den luftmængde, der ryger op gennem skorstenen.
Hvis du ser http://fyrteknik.dk/forum/viewtopic.php ... 610e5f033b og http://fyrteknik.dk/forum/viewtopic.php ... 610e5f033b , kan du se vi er nede på 20-25% i LuftMax. De 75% i ydelse er udemærket.
God fornøjelse.
mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 08 dec 2011 13:55

Tak...det er logisk nok...blot kan jeg ikke forstå der tilsyneladende stadig er rigelig luft når den er sat til 15% som er det laveste niveau....

Nu vil jeg have undersøgt om sneglen giver 1kg når brændsel er 1(ved 100% ydelse) og hvis ikke indstiller jeg den til det...jeg vil gerne have det hele passer.

Men den kører fint...jeg kender dog ikke mit forbrug endnu, men tror det ligger på 20-25kg...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af jg1 » 08 dec 2011 14:13

hej KJeld
Jeg havdefytrteknisk ude og hjælpe mig med mini max, og fik at vide at det skulle ligge omkring 80-85% på kt og rt Omkring 100 og der over, min sneglemax blev sat til 8%.
Blæs til 15s hver 15 min, og alle rørene blev taget ud for at kunne hæve rt,jeg er meget tilfreds med fyret trods alt den dårlige omtale den har fået,
Mvh
John

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af hahomi » 08 dec 2011 15:08

Som det nok efterhånden er de fleste bekendt, syntes jeg man får rigtig meget for pengene i et BioMax 16. Når man har lært det at kende, kører det bare derudaf. Det er enkelt og ikke ret meget der kan i stykker.
Jeg stiller Brændsel og SneglMax, således at det kører omkring 90-100% i ydelse, når der er rigtig koldt. Jeg har gjort det ud fra, at jeg tror indstillingerne (moduleringen) foregår mest optimalt, når ydelsen er i det høje område. Pt har jeg Brændsel=1,35, SneglMax=10, LuftMax=25% og LuftMin=4%. Med de indstillinger yder fyret mellem 55 og 95 %, afhængig af vejret, når der f.eks. laves mad med brug af ovn, kan det finde på at gå ned til 40%.
For at fyret kan holde de optimale indstillinger ved alle ydelses procenter, er det vigtigt at LuftMin også er justeret.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 08 dec 2011 15:49

Ja...det kører sgu bare derud af...jeg er meget glad for den...har hverken lavet aske eller slagger endnu...hvor gør den af det. Det er sært vi har så forskellige indstillinger...jeg KAN ikke give min så lidt luft at den ryger...

jg1.
hvorfor skal Rt være omkring 100? jeg ved godt der kan komme løbesod, men hvis man nu har en god varm skorsten uden de tendenser?
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af hahomi » 08 dec 2011 15:55

Kjeld P » 08 Dec 2011, 15:49 skrev:Ja...det kører sgu bare derud af...jeg er meget glad for den...har hverken lavet aske eller slagger endnu...hvor gør den af det. Det er sært vi har så forskellige indstillinger...jeg KAN ikke give min så lidt luft at den ryger...

jg1.
hvorfor skal Rt være omkring 100? jeg ved godt der kan komme løbesod, men hvis man nu har en god varm skorsten uden de tendenser?
Du kører vel uden Kombifyring? Ja, vil gi dig ret i det er mystisk med varme uden røg og aske

Røg temperaturen er vist genstand for en tilbagevendende diskussion uanset hvilket fyr man har. Nogle kloge siger den bør være ca. 60 grader en meters penge nede i skorstenen. Uanset hvad er det virkelig småpenge du sparer ved at køre med en røgtemperatur på 85 istedet for 110.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 08 dec 2011 16:44

Nej...ikke kombi-fyring...det er sært...da jeg startede den første gang stod på 30 i luft 2 i brændsel og den fyrede bare lige 40kg piller af uden at jeg fik varme (35 i kt). Nu har jeg pint den så meget jeg kan i luft og 3 i brændsel... nu varmer den som død og helved (60% i ydelse) for øjeblikket.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar