Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af Bigfoot » 05 dec 2011 20:48

Jeg ville til enhver tid overveje alt andet end en KL stoker.... Det er virkelig ikke pengene værd, så har jeg sagt min mening om det.

Af de to, så er valget jo klart scotten.

Men hvordan kommer det sig lige om at dit valg skal ligge imellem lige de to????
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af agentjensen » 06 dec 2011 07:23

@Bigfoot - det var lidt af en melding. Jeg er glad for vores KL15 - gammel model - den spiller bare maks - laver aldrig bøvl eller ballade - brænder fint og giver god varme - skal renses hver 2 uger - ellers ingen vedligehold.
Tror også der er mange andre glade KL brugere.
Det er OK at vi har forskellige holdninger - men at skrive at det ikke er pengene værd mener jeg ikke holder nogen steder. - Jeg læser mange flere indlæg herinde om andre fyr med små problemer.... blandt andet scotte og woody :-)

/Michael

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af Per J. » 06 dec 2011 09:34

Jeg har i en anden tråd bedt Bigfoot om at forklare sig nærmere da han på det kraftigste advarede mod at købe en Kl2.
Det har Bigfoot undladt at gøre. Nu fortsætter han så i denne tråd.

BIGFOOT det er i orden at du har en negativ holding til KL2 hvis du har noget at have den i, MEN SÅ BEGRUND DET i stedet for at blive ved med at skyde med løst krudt.

Kom på banen mand og begrund dine påstande . Det du gør nu er totalt USERIØST.

Er det nødvendigt at skrive at jeg er udmærket tilfreds med min KL2.

Med venlig hilsen
Per

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af hudle » 06 dec 2011 12:21

jeg har stået i samme overvejelser for et halvt år siden.. jeg kiggede rigtig meget på KL2 og synes bare ikke der var det samme kvalitet over det som scotten... jeg havde lidt pladsmangel og derfor kunne både kl2 og scotten være et godt bud.. jeg må sige, at da valget faldt på scotten og jeg har kørt med den i snart et halvt år så er jeg rigtig glad for det... kl2 kan nok fyre med lidt forskellige men så kræver det justeringer osv.. her i scotten fyres der med piller og færdig slut.... det er nemt at forholde sig til og så smider man ikke alt muligt mærkelig brændbart i den...

Jeg ville vælge scotte... og ja der går en censor og eltænder indimellem.. men det gør der nok også på alt mulig andet.. de koster henholdsvis 100 og 150 kroner....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af Tom_AT » 06 dec 2011 13:25

Jeg er enig med Bigfoot. KL2 er bare ikke af samme kvalitet som fx Scotte.

Jeg har en kammerat der netop er ved at skifte sin KL2 ud med en Scotte. Han har haft KL2 stokeren i 3 år og har aldrig fået det til at køre ordentligt på trods af en del tekniker-besøg. Så på baggrund af hans erfaringer med fyret og selve kvaliteten af fyret er det heller ikke noget jeg kan anbefale, når der nu findes så meget andet godt. Desuden er virkningsgraden vist heller ikke for god sammenlignet med fx Scotte.


agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af agentjensen » 06 dec 2011 14:52

@ Hudlle og Tom_AT.
Fair nok - her er argumenterne mere saglige - skulle jeg vælge idag vil jeg såmænd også overveje en scotte/woody med en blackstar kedel :-) :-)
Bigfoot hat bare en meget fordømmende måde at skrive det på - det er det der får mig og andre til at reagere !!
Mvh
Michael

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af Per J. » 06 dec 2011 15:08

Ingen tvivl om at scotte og woody er godt.
At sammenligne en ren pillebrænder som scotte/woody med en blackstar kedel og en kl2 stoker er vel ikke rimeligt.

M.v.h
Per

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af Tom_AT » 06 dec 2011 15:15

Hmm, både og.

For skulle man sammenligne en KL2 stoker med en hvilken som helst anden "rigtig" stoker ville det heller ikke falde ud til KL2's fordel overhovedet. Eller jo, måske på prisen, som det eneste.

dannidines

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af dannidines » 06 dec 2011 17:32

"alle de problemer" som der omtales mht Scotte/woody kunne velsagtens have noget at gøre med følgende:

1. et anseeligt antal solgt i DK (25000+ mener jeg) - populært - flere forespørgsler....
2. Pillefolket er oftest pillefingre, så fejl40 er ofte en fejlkilde, hehe.
3. Mange muligheder/udvidelser = flere fejlkilder / justeringer....

Jeg er selv Scotte/Woody bruger og jeg har skrevet det før og skriver det igen - NBE og deres forhandlere er af en særlig støbning og service kan ikke diskuteres her - den er i top! Jeg ville til enhver tid vælge Scotte!

Dog ville jeg til enhver tid vælge DVcenter kontra andresens-bioenergi, men det vil jeg ikke kommenterer yderligere på 8)

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

KL2 Stoker eller Scotte??? Eller andet der er bedre

Indlæg af hudle » 06 dec 2011 18:26

nå ja... der er jo lige virkningsgraden.. hvis man kombinere fastbrændsel og pillefyring så vil virkningsgraden falde på begge dele når man kombinere dem...

Pillefyret har en noget højere virkningsgrad da det kun er pille fyr---

Fordele:

- Der er masser af folk der kan hjælpe herinde hvis man ha problemer (vil lige sige at efter jeg har skiftet fra baxi til scotte så læser jeg flere indlæg end jeg selv opretter omkring fyring og problemer...)

- det er nemt selv at skifte dele og alle dele kan købes til rimelige priser i forhold til meget andet.

- Hvis du selv er pilfinger så er styringen nem at komme rundt i og det er ikke så nemt at lave rigtig lort i det med mindre man har glemt at skrive standard opsætningen op.. jeg ville vælge scotte...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar