Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedel kaput efter 6½ år, træpiller og korrekte indstillinger

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Kedel kaput efter 6½ år, træpiller og korrekte indstillinger

Indlæg af thy » 11 jul 2007 23:44

jeps 4 brødre og ja sårn set dem alle....

så hvis du giver kaffen en dag jeg kører der op i ferien såååå

ku det godt være 8)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 14 jul 2007 20:25

Efter at have fulgt denne bedrøvelige historie, sammenholdt med min nabos tilsvarende triste erfaring, er det så, at jeg spørger:
Hvor er forretningen i at have pladejernskedel contra støbejernskedel, når pladejernskedler så åbenbart er tikkende bomber? Man kan da tåle noget dårligere fyringsøkonomi for det, det koster at skulle skifte kedel i utide, plus usikkerheden i, hvornår sker det?
Sådant noget ville med 100% sikkerhed ske for mig, i den uge, hvor vi har 30 graders frost og snestorm og bortrejst!! :!: :(
Findes der egentlig en klar sammenligning af den ene og den anden type kedler?
mvh
ktm
mvh
ktm

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 15 jul 2007 02:17

Hej KTM!
Det er en kedelig historie, men tingene er ikke altid lige logiske.
Jeg ejede et gammelt oliefyr fra omkring 1970erne, det var begyndt at blive utæt.
Vi ønskede at gøre fyrrum/bryggers istand og samtidig badeværelse med ny gulvarme osv..
Fyrrummet er en del af huset, heri skulle det ønskede pillefyr stå, der kunne gi' os en varmebesparelse på ca. 50% i forhold til den gl. HS-Tarm oliebrænder med indbygget VV.
Jeg blev anbefalet Baxi fremfor mange andre ønsker og modeller, den var lidt dyrere men ville også kunne holde i mange år og man ville også kunne få reservedele om mange år.
Virkningsgraden på Baxi'en er nær 90% imod en evt.gl. støbejernskedel på omkring 40 - 50%, samtidig skulle det stå og se pænt ud i mit bryggers.
Det gør det stadigt og udgiften var kun en lille tusse, som Baxi måske burde have stået for.
Sidst jeg var bortrejst var i 1987 og da var det sommer. Baxi'en er driftsikker og stabil også selvom det skulle blive -30gr..
Havde jeg haft et seperat fyrrum og en ældre støbejernskedel havde jeg måske valgt billigere løsning, som evt. en TB-Mini.
Beregnet har jeg sparet ca. 20000,- kr pr. årsiden jeg investerede i Baxi, så va' pyt.
Der er solgt utroligt mange MultiHeater som fortsat kører uden problemer og i snart mange mange år.
Men pladejernskedler har det minus at der ved svejsninger opstår spændinger, som kan give utætheder.
Støbejern tåler ikke slag, men næsten alt andet, dog ikke sammenligning af økonomiberegning med nyere pladejernskedler.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 15 jul 2007 08:38

Det overrasker mig meget, at en støbejernskedel kun skulle have en virkningsgrad på 40-50%.
I afvigte vinter brugte jeg kun 11 tons piller, og jeg voldfyrede konstant i værkstedet hele vinteren pga rigtig mange opgaver. Det var en betydelig nedsættelse i forhold til forrige år, som jeg primært tilskriver min røgvender og så "fedtfyring" efter bl.a. råd her inde. Jeg havde kalkuleret med 16 tons, men så galt gik det ikke. Selvfølgelig var vejret med os, men aldrig har jeg fyret så heftigt i værkstedet før, hvilket så rigeligt ophæver betydningen af den lune vinter.
Hvis jeg så skulle skifte til en pladejernskedel, i stedet for min gamle, utætte Salamander, skulle jeg kunne komme ned på 5-6 tons?????????? Mon dog??? Så er det jo bare om at komme i gang :!: icon_cheesygrin.gif
Du anfører at du alternativt kunne have fundet på at vælge en TB-mini, som jeg har. Den er jeg i og for sig også glad for, men der er et kæmpe minus ved den, og det er at den overhovedet ikke kan klare smuld. Så stopper den i nedfaldsrøret, brænder jævnligt tilbage med betydelige udgifter til bl.a. flammeføler, måske blæser, flexslange og bøvl.
Det ærgerlig er, at man så åbenbart ikke kan stole på træpilleleverandører :evil: :evil:
Jeg er i syv sind!
mvh
Knud

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 17 jul 2007 22:00

Hej Knud / KTM!
Du behøver ikke være i syv sind, pillelevrandører kan man kun tildels stole på.
MultiHeat kan derimod brænde alle slags piller også de der næsten er ren smuld, uden problemer.
Hvis jeg overdrev en smule beror det på et lille fejlskøn, omvendt er det ikke helt forkert.
Helt nye støbejernskedler er dog med høj virkningsgrad.
Se lidt om gamle støbejernskedler : http://tools.sparolie.dk/statusliste.asp
http://www.sparolie.dk/

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.


Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 26 jul 2007 19:56

Hej Claus Birth
Efter hvad jeg har fået fortalt af min nabo i går så er problemet med din kedel langt fra et enestående problem !! der har været riktig mange der har haft den sygdom efter hans udsagn. (smede mester som har monteret en del baxi 1,5 - 2,5 ) fejlen kan spores helt tilbage til opstarten af produktionen af 1,5 mod. I starten byttede eller rep de uden palaver :great: men efter at de har fået nu chef/leder har piben fået en anden lyd :( Efter hvad jeg har ladet mig fortælle har baxi Pt store problemer med infrastrukturen´, men hvem ved måske det bare er onderugter :|

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Indlæg af coctail » 26 jul 2007 22:25

er Baxi den eneste producent som døjer med dårlige pladejernskedler? eller gør de andre producenter også det? Nu har vi en Reka som gerne skulle holde mange år endnu (den er 5 år nu)..

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 26 jul 2007 23:05

coctail skrev:er Baxi den eneste producent som døjer med dårlige pladejernskedler? eller gør de andre producenter også det? Nu har vi en Reka som gerne skulle holde mange år endnu (den er 5 år nu)..
Tja, jeg har da også hørt om et par eksempler på Reka kedler der er knækket sammen.
Men derfor behøver det ikke være generelt.

Det med der sker en fejl i en hel serie, kan ske for alle.
Det vigtige er hvordan producenten forholder sig til dem.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 27 jul 2007 00:39

Hej Multimek!
Jeg har også hørt det om at der er lidt intern bøvl hos Baxi, nye boller på suppen.
Dog mener jeg ikke at man skal lægge for meget i det, det er nye tider og De er holdt op med den store servicepakke, som jo er dyr, går den så går den.

Claus :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 28 jul 2007 11:04

Claus Birth skrev:Hej Knud / KTM!
.
Hvis jeg overdrev en smule beror det på et lille fejlskøn, omvendt er det ikke helt forkert.
Helt nye støbejernskedler er dog med høj virkningsgrad.
Se lidt om gamle støbejernskedler : http://tools.sparolie.dk/statusliste.asp
http://www.sparolie.dk/

Hilsen

Claus Birth :idea:
Jeg er stadig i vildrede! :)
Føler du dig virkelig overbevist om, at jeg vil kunne spare op til 50% af mit forbrug ved at installere et moderne anlæg?
Som jeg nævner i en anden tråd, er jeg på det nærmeste skræmt fuldstændig fra en pladejernskedel, idet det er uhyggeligt så mange, der må tåle tæringer og revner efter kun ganske få år?
Det vil så måske kappe lidt af besparelsen, men på den anden side, hvis så en støbejernskedel kan holde 5-10 gange så længe, er det jo fint til at leve med lidt dårligere fyringsøkonomi :great:
mvh
Knud


Besvar