Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det varme vand stinker af kloak

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Det varme vand stinker af kloak

Indlæg af Thomas83 » 02 dec 2011 19:13

Jeg var lige ovre hos den lokale smed her i eftermiddags og han spurgte mig hvordan det kan være at det varme vand stinker af kloak og jeg måtte være ham et svar skyldigt, men mit bud var da at der ikke er forbrug nok på.
Det er en 30 l metro med rør op, egen brønd(som lige er blevet renset) de andre vvb lugter ikke og ca. 6 mand der dagligt vasker hænder flere gange om dagen, så der burde da være forbrug nok på, den kolde lugter ikke
Hvad kan det være. :shock:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Det varme vand stinker af kloak

Indlæg af Bigfoot » 02 dec 2011 19:29

hvis der har ophobet sig en del ogger, som der desværre nemt kan forekomme når de små beholdere bliver brugt meget.

Hvis laget af ogger bliver så tykt i beholderen, så falder det fra hinanden. Det skete nemlig på min den dag vi tog den fra hinanden, for anlægget var netop med sådan en skiderik førhen. Den lugtede værre end sur røv.

Det er da en mulighed....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Det varme vand stinker af kloak

Indlæg af Brandsen » 02 dec 2011 19:43

Halløj i forum,

Du skriver egen brønd, så det lyder bestemt som den lugt råvand har, og den er ikke
just i Elisabeth Arden kategorien. Det er derfor vandværker ilter råvandet inden det går
ud til forbrugerne, det tager den fæle lugt med det samme. Samtidigt får ilten den okker der
er i vandet til at udskille i iltningstårnet på vandværket, det er derfor skyllevand fra vandværker
er rødt og stinkende som (p)okker. 8)

Formentlig den effekt Hr Storfod også har oplevet, men det er efter min opfattelse ikke okkeren i
sig selv, men derimod lugten fra råvandet. Okkeren er bare symptomet, ikke årsagen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Det varme vand stinker af kloak

Indlæg af Havmand » 03 dec 2011 09:41

Er det ikke bare at rense VVB grundigt og give den en gang klor til slut, og så hæve temp.
Jeg har også oplevet at VVB begyndte at lugte grimt, da vi havde fået slukket for den, så vandet (også fra egen boring) var blevet råddent...
Og så hæve temp. til maks...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Det varme vand stinker af kloak

Indlæg af Thomas83 » 03 dec 2011 10:57

Smeden siger de har renset hele vandsystemet med klor for nylig.Teorien som Brandsen beskriver at det er fordi der er meget okker i råvand og det er det der lugter når det varmes op lyder ret sandsynligt i det her tilfælde. Gad vide om der sker noget ved at drikke det? :shock: Jeg siger han skal skrue den på maks næste gang jeg skal hen og klundse jern :lol:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Det varme vand stinker af kloak

Indlæg af Brandsen » 04 dec 2011 08:48

Halløj i forum,

.... om man kan drikke det ?
Jeg håber sandelig der bliver taget de pligtige vandprøver, af et autoriseret laboratorium.
I værste fald, kunne det jo være det lugter af kloakvand, fordi det er kloakvand !
Det er jo før set at utække kloakledninger og sivedræn har forurenet vandboringer.

Okker er en kemisk forbindelse af jern og svovl, som spaltes i jern og svovl når det
kommer i forbindele med ilt, og den frie svovl luger som rådne æg, eller kloak.
Svovl lugten husker de fleste sikkert fra de 'stink bomber' vi lavede som knægte 8)

Om det i virkeligheden bare er råvandet der lugter, især når det bliver varmet op,
kan han jo nemt teste, ved f.eks at tappe en liter godt varmt vand, ilte det grundigt
ved at hælde det frem og tilbage en del gange mellem to kander / beholdere, og så lade
det stå et par timer til det er blevet koldt.
Derefter tappe en ny liter varmt vand, og så lugte til begge prøver. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Det varme vand stinker af kloak

Indlæg af Albert » 04 dec 2011 15:41

Beholderfabrikanterne blev for et par år siden opmærksom på rådden lugt i varmt vand,og efter en lang række forsøg, fandt man frem til at årsagen er zinken i beholderne.

Hvis zinkstaven er for stor i forhold til vandindhold,opstår der en forsuring af vandet,hvilket er årsagen til rådden lugt.

I de nyeste beholdere skulle problemet være løst.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Det varme vand stinker af kloak

Indlæg af thoken » 04 dec 2011 16:32

Albert » 04 Dec 2011, 15:41 skrev:Beholderfabrikanterne blev for et par år siden opmærksom på rådden lugt i varmt vand,og efter en lang række forsøg, fandt man frem til at årsagen er zinken i beholderne.

Hvis zinkstaven er for stor i forhold til vandindhold,opstår der en forsuring af vandet,hvilket er årsagen til rådden lugt.

I de nyeste beholdere skulle problemet være løst.

Hej!
Der findes også beholdere med elektronisk tæringsbeskyttelse, de burde vel ikke kunne afgive lugt/smag til vandet?
Nogen der ved noget om det?

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar