Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgkøler af gl. oliekedel

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af Keld » 30 maj 2011 11:27

Jeg vil udnytte røgen til det yderste, har en rondo skorsten, men der skal aligevel laves en by-pass med instillig tempratur, når man aligevel prøver at pine de sidste grader ud af røgen skal intet forsøg være uafprøvet, det er også sjovt når det virker.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af Bigfoot » 31 maj 2011 08:53

Er det Så bare røgen fra dit fastbrændsel der skal køles? For en korrekt indstillet baxi har jo ikke nogen særlig høj røgtemp. Men hvis det har interesse til den tid, så kan jeg da tage TIG svejseren med hjem. Det brænder noget bedre i, end et CO2 værk. Bare et tilbud.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af Flemmingth » 31 maj 2011 21:38

Er i samme dilemma som Havmand. Først ny skorsten sat op, så installere kedler og derefter afslutte fyrrum så det bliver lovligt. Dertil kommer diverse udvendig renovering af huset når vejret er til det. Så røgkøler bliver tidligst i de mørke vinterdage/aftener :(
Bri_Jac nævner bypass. Såvidt har jeg ikke tænkt endnu. Skorstenen jeg stiller op er med 50 mm mineraluldsisolering mellem yderblok og inderrør. Derudover er inderrøret keramisk, så den vil kunne tåle kold våd røg, og jeg er enig med Keld, at temp. skal pines længst muligt ned. Men - i det lange løb (7,25 meter :lol: ) er det nok en god idé at holde den tør det meste af tiden.
-> Bigfoot:
Ja - det skal kun være til Vigas'en. Godt nok kan jeg holde røgtemp. nede på ca. 200 gr.C, men når man nu har mulighed for at lave en nem og billig røgkøler, så skal man da tage den fornøjelse med.
Og dit tilbud om TIG svejsning kunne jeg godt finde på at udnytte. Alt mit svejsearbejde bliver godt nok lavet med min gamle ESAB æggeskal (den kan brænde i - og nogle gange igennem), men det kan være lidt bøvlet i tynd plade. Har aldrig arbejdet med CO2 eller TIG, men det kunne da være sjovt at blive indviet i den kunst også. Den tid - den glæde icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

levi

Re: Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af levi » 31 maj 2011 21:53

Flemmingth » 31 May 2011, 21:38 skrev:Er i samme dilemma som Havmand. Først ny skorsten sat op, så installere kedler og derefter afslutte fyrrum så det bliver lovligt. Dertil kommer diverse udvendig renovering af huset når vejret er til det. Så røgkøler bliver tidligst i de mørke vinterdage/aftener :(
Bri_Jac nævner bypass. Såvidt har jeg ikke tænkt endnu. Skorstenen jeg stiller op er med 50 mm mineraluldsisolering mellem yderblok og inderrør. Derudover er inderrøret keramisk, så den vil kunne tåle kold våd røg, og jeg er enig med Keld, at temp. skal pines længst muligt ned. Men - i det lange løb (7,25 meter :lol: ) er det nok en god idé at holde den tør det meste af tiden.
-> Bigfoot:
Ja - det skal kun være til Vigas'en. Godt nok kan jeg holde røgtemp. nede på ca. 200 gr.C, men når man nu har mulighed for at lave en nem og billig røgkøler, så skal man da tage den fornøjelse med.
Og dit tilbud om TIG svejsning kunne jeg godt finde på at udnytte. Alt mit svejsearbejde bliver godt nok lavet med min gamle ESAB æggeskal (den kan brænde i - og nogle gange igennem), men det kan være lidt bøvlet i tynd plade. Har aldrig arbejdet med CO2 eller TIG, men det kunne da være sjovt at blive indviet i den kunst også. Den tid - den glæde icon_cheesygrin.gif
Nu du selv snakker skorsten, - så går jeg udfra den er færdig monteret siden du har tid til at være herinde ? :oops: :lol:

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af Flemmingth » 31 maj 2011 22:00

Hej Søren - Leder forgæves efter en smiley med en langefinger, så du må nøjes med denne na.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


levi

Re: Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af levi » 31 maj 2011 22:04

Flemmingth » 31 May 2011, 22:00 skrev:Hej Søren - Leder forgæves efter en smiley med en langefinger, så du må nøjes med denne na.gif
hehe icon_cheesygrin.gif

Jeg bliver ved med at jagte dig til den skorsten er på plads new23

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af Bigfoot » 01 jun 2011 06:20

Jeg har både CO2 og TIG til rådighed. Begge apparater er nogle jeg har indkøbt til undervisning på skolen. Til et sådan projekt der, er TIG klart at anbefale. Men det tager vi bare til den tid.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af Flemmingth » 02 dec 2011 22:49

13. november dette herrens år kørte mit oliefyr tør for første, eneste og sidste gang. Helt bevidst da jeg var klar til 100% fastbrændselfyring.
Har gang i mange andre ting, men idag tog jeg mig tid til at splitte den oliefyrede kedel ad, for at se om min teori mht. genbrug som røgkøler holder stik.

Ynkeligt syn når kabinet, isolering, instrumentering og oliebrænder er væk. Mangler at skære varmerør fri (er fraisoleret vha. kuglehaner), men skal først have lavet understøtning da pumpe og shunt ellers hænger i >1 meter vandret 3/4" rør.
Oliekedel 001.JPG
Røgafgangssektion. Topdel holdt på plads af 2 stk. 8 mm møtrikker.
Oliekedel 002.JPG
Herligt syn. 6 dejlige røgrør med de originale turbolatorer/retardere.
Hvad ikke kan ses er, at røgafgangskassen er vandkølet på alle 4 sider.
Oliekedel 003.JPG
VVB ude efter afmontering af 6 stk. 8 mm møtrikker. Tømte den lige med trykluft "baglæns" igennem inden løft, for at slippe for at løfte 110 liter vand med op.
Oliekedel 005.JPG
Et kig ned hvor VVB har siddet. 6 stk. dejlige 2" rør 500 mm lange, omgivet af vand.
Oliekedel 006.JPG
Et kig opad inde i fyrboksen.
Oliekedel 012.JPG
Summa sumarum:
Der skal lægges et lodret sit mellem røgrørssektionen og der, hvor VVB har siddet.
Derefter påsvejses en plade som afstives på passende vis, med gennemgående stag (mellem rørene :D )
Til slut modificeres underdelen (resterne af fyrboksen).

Værs'go' ! Et styk røgkøler.
Pris: Skæreskiver, elektroder, nogle rørstudse og arbejdsindsats (+ mistet indtægt fra skrothandler :lol: )

Så kom ikke og sig, at gamle oliekedler er værdiløse.

Egentlig synd :cry: at ødelægge en så god kedel. H.S. Tarm, model BK, 22 Mcal/h.
Virkningsgrad ved sidste eftersyn var 93,8%.
Ingen synlige tæringer. Alt var let at adskille, uden vold og uden WD40.
Det var kram de lavede der tilbage i 1978 (33 år siden)
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af Bigfoot » 02 dec 2011 23:00

jamen det ligner da et fint lille vinterprojekt for dig Flemming...

Sig til, hvis vi en dag skal have en TIG svejser igennem den.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Røgkøler af gl. oliekedel

Indlæg af Flemmingth » 02 dec 2011 23:11

Bigfoot » 02 Dec 2011, 23:00 skrev:jamen det ligner da et fint lille vinterprojekt for dig Flemming...

Sig til, hvis vi en dag skal have en TIG svejser igennem den.

Glæder mig også til at komme igang, meeen der er lige et par andre projekter som kræver min opmærksomhed først.

Tak for TIG tilbudet, men jeg lægger ud med min gamle ESAB æggeskal.
Hans Sørensen fra Tarm lavede kedler af jernplader dengang i 1978, og ikke blikplader som nutildags. Såvidt jeg lige har set (uden at måle) ligner det 6 mm hvor det er tyndest.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar