Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af snubbi » 30 nov 2011 22:13

hvis el prisen stiger til det dobbel hvilke meget nemt kunne forkommede i nærmest fremtid,el prisen er stiget næst 20%i år. Så skulle ud og investeret 200kilo i et jord varme anlæg
så er tilbage betalings tid = med leve tiden på anlæget.
tilbagebetalings tiden i dag er ifg.dtu 16,5 år i dag
hvad er leve tiden på kompressor ? jeg har skifte flere der kun var 5-til 7år gammel .
Ved godt som elektriker at slanger i jorden ikke bliver slidt men pumpe og kompressor styring ,plus han har et anlæg der er høj tempertur middel isolering i et ældre hus.Det var noget andet med et nyt/nyer hus der er god/top isoleret der køre med lav tempertur det kan godt være at jeg er galt på den :great:


deer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 dec 2010 21:03

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af deer » 01 dec 2011 00:29

Jeg vælger at mene det er et fantastisk at have mange valg muligheder, men det er også lidt frustrerende.
Efter at have læst lidt om jordvarme, bekræftes jeg i at det desværre ikke er aktuelt - jeg skal have flere/andre radiatorer og min isoleringsgrad er godt nok stigende - men langt fra standarden i nybyggeri.
Så selv om jeg har stor respekt for jordvarme/varmepumpe tankerne - hælder jeg til en løsning der kan håndtere forskellige brændsler.
Jeg har nu set et par KL2 anlæg et der kører problemfrit på piller og et combi der ligeledes kører på piller, uden erfaring med skaller/flis.
Men efter igen at have brugt timer ved biooliefyret for at rense dyssen der klokker til pga. , af dårlig olie, er jeg sikker på at det skal være driftsikkert og det hænger tit sammen med enkelthed.
På en eller anden måde har jeg på fornemmelsen at en Benekov er meget avanceret?? og hvad er et realistisk bud på monteret anlægspris for den rette model? - og hvad er det for en model?
Har også overvejet om en løsning skal indeholde en model med at indskyde en akkumuleringstank i systemet for b.la at udnytte solfangeren bedre..
Lige nu vakler jeg mellem en Scotte med ekstraudstyr eller en af de "dyrere" stokere.
Tak for de gode indspark - der er med til at gøre overblikket mere komplekst...... ;-)

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af KristianVilhelm » 01 dec 2011 07:11

Min påstand er, hvis man har adgang, eller kan/gider få fingre i fx. lagerskadet korn eller lign. kan et stokerfyr til hver en tid betale sig hjem i forhold til en pillebrænder.

Nu ved jeg ikke hvordan står i forhold til at brændsel, det har jo også en del at sige. Jeg bor selv på landet, har mulighed for at lave korn selv, og komme billigt til det. Der er flere der laver flis lige i nærheden, men det er jo ikke alle der bor sådanne.

Alt andet lige er det også nemt med piller, så jeg kan sagtens forstå du også overvejer en pillebrænder.

Jeg havde nok ikke lagt mig fast på noget fyr, uden at have været ude og kigge på det først.
Benekoven er et ok alternativ, men der findes bestemt også andre der er værd at kigge på, det er bare at ringe til producenten, og spørge efter en referrence :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Bigfoot » 01 dec 2011 09:27

jeg kiggede også på pillebrænder dengang, men fik også rådet at jeg skulle passe på med at hænge mig til et enkelt brændsel. Da ville det være bedre med en alsidig stoker.
Sådan som nu her, da fyrer jeg hovedsageligt med træmel fra en lokal pelseri (mink produktion), det får jeg gratis, ergo har jeg gratis varme. Der er lidt arbejde i det, men i forhold til prisen på træpiller, så klager jeg da ikke. Indtil videre, har jeg nok sparet mig selv for det første tons, ved at have kørt med det en måneds tid allerede.
I en pillebrænder havde det aldrig kunne lade sig gøre.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af hahomi » 01 dec 2011 16:20

Hej Deer.

Nu bor du jo på Falster og har bl.a. mulighed for at bruge palmeskaller, som du jo kan få varme til omkring 33 øre pr. kWh, hvilket hurtig giver en besparelse, der indhenter pillefyret. Eneste ulempe er en smule mere aske, men du skal regne med at bruge et Sokerfyr, selvom BioMax kan brænde dem af, hvis man tager asken hver dag og jeg mener ikke man skal være så afhængig af at lave varme.

Hardy
Vælg dine kampe med omhu.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af triumph » 01 dec 2011 19:39

Bigfoot » 01 Dec 2011, 09:27 skrev:jeg kiggede også på pillebrænder dengang, men fik også rådet at jeg skulle passe på med at hænge mig til et enkelt brændsel. Da ville det være bedre med en alsidig stoker.
Sådan som nu her, da fyrer jeg hovedsageligt med træmel fra en lokal pelseri (mink produktion), det får jeg gratis, ergo har jeg gratis varme. Der er lidt arbejde i det, men i forhold til prisen på træpiller, så klager jeg da ikke. Indtil videre, har jeg nok sparet mig selv for det første tons, ved at have kørt med det en måneds tid allerede.
I en pillebrænder havde det aldrig kunne lade sig gøre.
For 5 år siden, da jeg skulle købe stoker, fik Jeg også afvide at jeg skulle vælge en brænder der kunne brænde mange typer brændsler, for træpille prisen ville helt sikkert ryge i vejert.
Dengang betalte jeg 1900 kr/tons ink. levering. Her 5 år efter betaler jeg 1825 kr/tons ink levering.
Samtidigt er oliepris steget fra 7 kr til 11 kr.
Jeg havde på det tidspunkt benekov, men syntes at kornfyring var alt for bøvlet, og med meget lille økonomisk fordel, der slet ikke stod mål med arbejdet/ekstra tæring på kedel. Derudover havde jeg ikke rigtig adgang til alternative brændsler.
Min kollega der har et mindre landbrug, og derfor billigt korn. Gider ikke engang fyre med det, men fyre med piller.
Så hvis du ikke har adgang til andre brændsler, eller ikke vil det (ofte ganske meget) ekstra arbejde der er ved altenative brændsler. så vil du både få en bedre komfort, og billigere varme i ydreperioder ved at vælge et fyr med selvtænding

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af snubbi » 01 dec 2011 23:37

jeg fyre med flis i en baxi med 600lt silo
af tids forbrug ca 5-10min hver anden dag når det er koldes. en dag med 5-6 timer med traktor og flishugger til at lave til en vinter forbrug af flis ca.40-50m3.
Har i år købt 30 rm udtyndnings eg /bøg/ask til ca 7500 kr leveret på adressen der til ca 30 lt disel til traktor .
det er mit varme buget
køre kun med pille /flis/savsmuld
jeg troer at de eksta penge til en stoker er givet godt ud ,så man ikke er låst fast til piller alene .
Hvis du har mulighed for at plante 1-2 hektar med pil vil det give i omdrift 10ton det 3år og derefter 15-20tons om året ved 1/3 af stykket om året i ca 20 år

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af EKP » 02 dec 2011 10:49

snubbi » 01 Dec 2011, 23:37 skrev:jeg fyre med flis i en baxi med 600lt silo
af tids forbrug ca 5-10min hver anden dag når det er koldes. en dag med 5-6 timer med traktor og flishugger til at lave til en vinter forbrug af flis ca.40-50m3.
Har i år købt 30 rm udtyndnings eg /bøg/ask til ca 7500 kr leveret på adressen der til ca 30 lt disel til traktor .
det er mit varme buget
køre kun med pille /flis/savsmuld
jeg troer at de eksta penge til en stoker er givet godt ud ,så man ikke er låst fast til piller alene .
Hvis du har mulighed for at plante 1-2 hektar med pil vil det give i omdrift 10ton det 3år og derefter 15-20tons om året ved 1/3 af stykket om året i ca 20 år
Det er jo også meget fint hvis man har de ting der kræves. Her taler jeg ikke nødvendigvis om flishuggeren, men en lade eller anden sted at opbevare flisen ordentligt samt en minilæsser, transportbånd eller andet der kan håndtere flisen. Det løber vildt hurtigt op hvis man ikke har pladsen, bygningerne eller maskinerne til det. Har en kammerat der fyrer 100% med flis i en M20i og han kører nogle turer med en trillebør. Han tænkte det var nok når nu han stod med en tom lade til opbevaringen men håndteringen kan godt blive træls i længden.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af snubbi » 03 dec 2011 12:01

mit flis lager er et halvtag på 6x4m 3 meter højt,med billige flet hegn som sider (lidt forstærke)
flishugger direkt ind på lageret
flisehugger kan lejes
ved fyret er et lile bånd jeg tømmer børen ned i bruger 3 bør fulde hver 2 dag når det er koldes :great:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af EKP » 03 dec 2011 12:22

Hvad har du som bund?


Besvar