Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nattesænkning

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Nattesænkning

Indlæg af RasmusFynbo » 27 nov 2011 14:45

Hej
Lige nu kører vores fyr i og for sig hele tiden - altså når der er behov for det (det er der åbenbart hele tiden). Jeg har prøvet med at køre på uret, men har ikke fået det til at fungere tilfredsstillende, fordi der blev for koldt i huset i pauserne og fyret døjede med at varme det op igen (det kan selvfølgelig finindstilles).
Men er det ikke muligt at lave en form for nattesænkning, altså hvor fyret går ned i drift og måske kun kører på 30% ?
Jeg føler lidt vi fyrer for gråspurvene lige nu. Jeg kan ikke se nogen steder i manualen hvor man kan lave driftsænkning på bestemte tidspunkter, men det ville nok være mere økonomisk.
Nogen der kan hjælpe?

Mvh Rasmus


Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Nattesænkning

Indlæg af Birch-Nielsen » 27 nov 2011 15:06

RasmusFynbo » 27 Nov 2011, 14:45 skrev:Hej
Lige nu kører vores fyr i og for sig hele tiden - altså når der er behov for det (det er der åbenbart hele tiden). Jeg har prøvet med at køre på uret, men har ikke fået det til at fungere tilfredsstillende, fordi der blev for koldt i huset i pauserne og fyret døjede med at varme det op igen (det kan selvfølgelig finindstilles).
Men er det ikke muligt at lave en form for nattesænkning, altså hvor fyret går ned i drift og måske kun kører på 30% ?
Jeg føler lidt vi fyrer for gråspurvene lige nu. Jeg kan ikke se nogen steder i manualen hvor man kan lave driftsænkning på bestemte tidspunkter, men det ville nok være mere økonomisk.
Nogen der kan hjælpe?

Mvh Rasmus
Hej Rasmus

Din Scotte er jo modullerende, og afpasser dermed varmen efter Jeres behov. Hvis du vil have nattesænkning er det nok nærmest på dine radiatortermostater alternativt trådløs termostat tilkoblet Scotten ala denne: http://dvcenter.dk/tradlos-rum-termostat.html. Mig bekendt kan du ikke i selve styringen udføre nattesænkning, men det kan være at jeg udtaler mig mod bedre vidende? Du kan også - hvis du har Stokerkontrol - køre med nattesænkning, men så skal programmet køre 24/7 for at det fungerer.

Mvh Folke

Perschultz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26 jul 2011 02:07
Mit fyr: Scotte
Areal: 180
Brændsel: Det lugter som træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Nattesænkning

Indlæg af Perschultz » 27 nov 2011 18:26

Hej Folke

Hvor kan man lave nattesænkning i Stokerkontrol? Såvidt jeg kan se kan du blot sætte tænd/sluk tidspunkter, men ikke en sænkning af ydelse.
Det ville være lidt praktisk, - men måske det kommer i en senere version sammen med en forbedring af urstyring så man list mere intuitivt kan sætte start/stop med forskellige varmeperioder

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Nattesænkning

Indlæg af Birch-Nielsen » 27 nov 2011 21:01

Perschultz » 27 Nov 2011, 18:26 skrev:Hej Folke

Hvor kan man lave nattesænkning i Stokerkontrol? Såvidt jeg kan se kan du blot sætte tænd/sluk tidspunkter, men ikke en sænkning af ydelse.
Det ville være lidt praktisk, - men måske det kommer i en senere version sammen med en forbedring af urstyring så man list mere intuitivt kan sætte start/stop med forskellige varmeperioder
Hej Rasmus

Programopsætning (side 3/3) under timere er der en pil (On/Off) du kan trykke på, hvor natsænkning kommer frem. Det fungerer som en timer du aktiverer, men naturligvis kun når Stokerkontrol kører. Du sætter selv timertidspunkt start/stop og hvilken settemp du vil opnå, og så klarer Stokerkontrol resten. Jeg er dog i tvivl om hvilken sensor den kører på og hvordan, men hvis du vil vide mere, så prøv evt. at kontakte "Boinkuser" (Jens) på Stokerforum.dk - det er ham der har lavet programmet, så han kan sikkert uddybe det.

Mvh Folke

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Nattesænkning

Indlæg af Scotte Kim » 27 nov 2011 22:28

Termostaten er klart den bedste løsning. Også den mest økonomiske.

Dog får du kun en måling i huset som måske ikke dækker hele huset.

Jeg har termostat på via Danfoss som tænder scotten når en bare en gulvzone kalder på varme. I dag har fyret feks stået stille i et par timer pga termostatsluk her til aften alene.


Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Nattesænkning

Indlæg af RasmusFynbo » 27 nov 2011 22:42

Ja, en måling vil være fint, for så vil vi kunne stille den generelle temperatur lidt lavere om natten og når vi ikke er at hjemme. Men betyder det at fyret helt slukker når temperaturen på termostaten nåes eller drosler fyret ned?
Har du et link til den termostat du har købt?

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Nattesænkning

Indlæg af RasmusFynbo » 27 nov 2011 22:44

@Birch-Nielsen
Hvor lang er rækkevidden på den trådløse termostat du linkede til? Vi har fyret i et værksted ca. 20 meter fra selve huset.

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Nattesænkning

Indlæg af Scotte Kim » 28 nov 2011 19:52

Måske produktet "living Eco" kunne være noget? Det er til radiatorer og der er måske mulighed for at tænde og slukke fyret via dem?

Til min gulvvarme hedder systemet CF2. Men det er kun til gulvvarme. Man kunne vel bruge det uden gulvvarme men det bliver lidt dyrt.... Måske 3-4000 kr....

Google det og du skal finde mange sider om produkterne.

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Nattesænkning

Indlæg af Birch-Nielsen » 01 dec 2011 20:39

RasmusFynbo » 27 Nov 2011, 22:44 skrev:@Birch-Nielsen
Hvor lang er rækkevidden på den trådløse termostat du linkede til? Vi har fyret i et værksted ca. 20 meter fra selve huset.
Hmm..det vil jeg tro ligger på grænsen, men igen - alt afhænger af forholdene. Men ring blot til Søren (Levi) hos DVCenter - han har erfaringen, og kan sikkert guide dig til den bedst løsning. Han er trods alt guru inden for denne sportsgren icon_cheesygrin.gif

Mvh Folke


Besvar