Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Per J. » 27 nov 2011 23:20

Bigfoot.
For at sige det kort og godt.... DU MÅ IKKE VÆLGE EN KL STOKER!!!! Det vil du fortryde fra dag 1, længere er den ikke. Der er en grund til at det er billigt, og den grund er nem at se, når man har fået den ind i huset.

Det er da noget af en påstand, forklar venligst nærmere.
Jeg kører nu med min på tredje år og har ikke haft et eneste problem med den.

M.v.h
/Per


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Tom_AT » 27 nov 2011 23:23

Jeg er af samme holdning til en KL2 stoker som Bigfoot, som jeg også tidligere har beskrevet.

deer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 dec 2010 21:03

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af deer » 28 nov 2011 00:10

Det med pengene er et svært spørgsmål, for jeg lyst og har råd til at tænke lidt langsigtet - men jeg håber da at kunne holde mig omkring de 50 kilo.
En billigere løsning er selvfølgelig ok - og bliver det noget dyrere så er det også ok. Jeg bliver nødt til at købe mig til noget hjælp, hænderne sidder ok, men respekt for folk der har erfaring og rutine i at montere og installere - og så bliver det gjort.
Emil´s input vedr. tilbagebetalingstid er rigtigt - en Scotte er betalt efter et par år - hvis priserne holder - og så er der ny teknologi nye afgifter eller også er der kæmpe tilskud til jordvarme/solceller/vinsmølle osv.
Efter en weekend hvor varmen er forsvundet et par gange pga. tilstoppet dyse på fyret og jeg heldigvis var hjemme - træder behovet for driftsikkerhed tydeligt frem og det koster som regel, hvor meget skal jeg investere for at få det?

bakman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2011 13:24
Mit fyr: scotte 20 kw
Areal: 310 m2
Brændsel: træpiller og brænde
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: nordsjælland

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af bakman » 28 nov 2011 00:30

jeg valgte scottes 20 kw da den dækker mit varmebehov i et hus på godt 310 m2 og har så min drøm om et 20000 liters bassin med varme i udestuen også kan opfyldes, har så valgt kompressorrens osv til for at få et fyr så tæt på oliefyr som muligt, også fordi fyret indimellem skal skal klare sig selv i op til en uge af gangen. hvordan priserne udvikler sig på piller fremover ved jeg ikke men stiger de så stiger olien tilsvarende så jeg glæder mig bare over den besparelse jeg får i forhold til olie, på godt 50 % udregningen siger at jeg skulle have betalt fyret på 26 mrd med besparelsen.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Tom_AT » 28 nov 2011 00:59

For 50000,- kan du få en god stoker. Men hold dig fra kombifyr. I en god stoker kan du fyre med det meste men ikke brænde.

For de samme penge kan du købe en Scotte til piller og så en Atmos gasogen kedel ved siden af til brænde. Kan du finde og bygge en gammel olietank om til akkutank er der også penge at spare der.

Stokerfyret er lækkert. Men rigtig mange incl jeg selv har købt en stoker fordi de så tror de kommer til at fyre med alverdens billige brændsler. Det viser sig bare at stort set alle, igen jeg selv incl, vælger den nemme komfortable løsning at fyre med træpiller, og dermed er selve ideen med en stoker lidt gået tabt.


dannidines

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af dannidines » 28 nov 2011 05:53

hejsa,

mener hedestoker.dk har en kombi-et-andet anlæg til omkring 38000 kr... kender ikke anlægget, men tænker på det du skriver mht at kunne fyre med en pind af og til.. om det kan æde alt, fisk... ring til hedestoker og snak med ham, han skulle efter sigende være ret hjælpsom

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Bigfoot » 28 nov 2011 06:35

hvis du skal have en super stoker til maks 50K, så ville jeg virkelig kigge på sådan en twinheat CPi12.
Dog vil jeg sige, at 50K til en stoker, er i den lave ende. Især hvis du gerne vil have muligheden for den alsidige stoker.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af KristianVilhelm » 28 nov 2011 09:28

Jeg vil også sige med et budget på 50k får du nok ikke meget komfort med en benekov stoker.

Hvis det nu var mig havde jeg så nok sparet lidt mere sammen, frem for at vælge en løsning med mere arbejde, men det er jo bare mig :)

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Ernst Drastrup » 28 nov 2011 17:50

Selv om du har let tilgængelig pil, og lave det til flis.
Så drop dog den tanke, og køb et jordvarmeanlæg,
det er renligt, og kører fuldstændigt automatisk.

Spar ikke på antal meter ude i jordslangerne.
Der er to nu, der har oplevet permafrost, fordi slangerne er for korte.
Du skal op på mindst ca. 500 meter.
Og så vil det være alletiders, om du kan smide en slange ned sammen med jordslangerne.
Den skal bruges til at føre overskudsvarmen ned til jordslangerne fra solvarmen om sommeren.

Jeg finder lige et diagram, som du kan skele lidt til.
jord sol Erling sørensen 19.04.08.doc
(42.5 KiB) Downloadet 61 gange
Du vil få meget mere tid til dig selv og konen, når ikke du hele tiden skal ud og fyre, eller tænke på piller og alt det der.

Og tænk også på CO2 udledningen.

Hvis du samtidigt invisterer i 30 m2. solceller, så kan du stå og kigge på El-måleren og se, at den kører baglæns medens varmepumpen kører forlæns og laver dejlig varme.

Solfangerne kan klare opvarmning af det varme brugsvand + lidt gulvvarme hele sommeren igennem, mens varmepumpen hviler sig og strømmen kører ind på det faste net.
Det tror jeg er vejen fremover.
Godt nok er det en lidt pebret løsning her og nu, men til gengæld har du varme fremover i mindst 30 - 40 år frem i tiden.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af EKP » 28 nov 2011 20:34

Ernst Drastrup » 28 Nov 2011, 17:50 skrev:Selv om du har let tilgængelig pil, og lave det til flis.
Så drop dog den tanke, og køb et jordvarmeanlæg,
det er renligt, og kører fuldstændigt automatisk.

Spar ikke på antal meter ude i jordslangerne.
Der er to nu, der har oplevet permafrost, fordi slangerne er for korte.
Du skal op på mindst ca. 500 meter.
Og så vil det være alletiders, om du kan smide en slange ned sammen med jordslangerne.
Den skal bruges til at føre overskudsvarmen ned til jordslangerne fra solvarmen om sommeren.

Jeg finder lige et diagram, som du kan skele lidt til.
Jord- og solvarme til Jakob Nielsen 7. Aug. 09.doc
jord sol Erling sørensen 19.04.08.doc
Jordvarme og brændefyr til Helle og Jan Schmith.doc
Du vil få meget mere tid til dig selv og konen, når ikke du hele tiden skal ud og fyre, eller tænke på piller og alt det der.

Og tænk også på CO2 udledningen.

Hvis du samtidigt invisterer i 30 m2. solceller, så kan du stå og kigge på El-måleren og se, at den kører baglæns medens varmepumpen kører forlæns og laver dejlig varme.

Solfangerne kan klare opvarmning af det varme brugsvand + lidt gulvvarme hele sommeren igennem, mens varmepumpen hviler sig og strømmen kører ind på det faste net.
Det tror jeg er vejen fremover.
Godt nok er det en lidt pebret løsning her og nu, men til gengæld har du varme fremover i mindst 30 - 40 år frem i tiden.

Enig med Ernst...........HVIS du har et nyere hus der egner sig til jordvarme. Det skal du være 110% sikker på før du kaster dig ud i så dyrt et projekt.

Emil


Besvar