Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyringsanlæg???

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Nyt fyringsanlæg???

Indlæg af ktm » 25 jul 2007 12:23

Jeg er ved at hidse mig op til at skulle have et nyt fyringsanlæg, primært som følge af at jeg ikke kan være sikker på kvaliteten af de træpiller jeg får købt. :(

Kort fortalt, har jeg en TB-mini sat til en gammel og lidt utæt Salamander af ældre tilsnit.
Det fungerer egentlig udmærket med en rimelig god økonomi, set i forhold til, hvad I andre bruger.

Lortet er så, når jeg får f.eks. 16 tons piller, som normalt er gode, men denne gang med en masse smuld, som giver idelige tilbagebrændinger med ødelæggelser til følge og risiko for at brænde hele hytten af. :x

Fra mine forældres tid, har jeg været vidne til at oliefyrskedler af pladejern skulle skiftes ca. hver 8. år. Min nabo fik skiftet sit pillefyr med pladejernskedel efter 7-8 år.
Her på forum læser jeg med gru og rædsel at pladejernskedler giver problemer efter 6-8 års forløb. :shock:

Jeg er et stort sjuskehoved, der ikke får overholdt alt med temperaturer og kedelrengøring osv.

JEG VIL IKKE HAVE EN PLADEJERNSKEDEL!!!!! :)

Jeg vil gerne kunne fyre med alt muligt for hånden værende, herunder brænde, korn, rapspiller osv.
Jeg vil kunne smide brændeknuder ind i brændkammeret til pillebærnderen.
Det må godt være nogenlunde enkelt at tømme aske ud og blæse kedel ren for aske i div. kanaler.

Oliefyret, bliver også sat over i udhuset, som back-up, idet min olieledning fra tanken ikke længere er lovlig! :(

Jeg går i gang med at restaurere en sløjt udhus og vil lave fyrrum derovre, via en fjernvarmeledning under gårdspladsen, som jeg allerede har forberedt.


Så er situationen trukket op.

Så har jeg fundet frem til at følgende må kunne bruges:

En CN 400 løs stoker fra http://www.cn-maskinfabrik.dk sat foran f.eks. en Viadrus STØBEJERNSKEDEL.

Stokeren skulle angiveligt kunne tage højde for håndindfyret fastbrændsel, hvilket lyder interessant.
Viadrusen skulle være egnet til fastbrændsel også og have en angivelig høj udnyttelse af bændsel.

Er det helt hen i vejret, og hvori ligger svagheden?

Jeg tør simpelthen ikke binde an med en pladejernskedel, så det er ikke en option.

Mvh
ktm


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 25 jul 2007 16:11

Mon ikke Winther har noget af det du søger?
Prøv at kikke lidt her:
viewtopic.php?p=12331#p12331

Brugeravatar
metalman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 16 jun 2007 06:34
Mit fyr: smedegården DSU 6 3-35kw
Areal: 235 +60 m2 værksted
Brændsel: affalds træ,småkager piller korn
Fremviser gerne i postnummer: 8783
Dagligt forbrug: 20-40
Årligt forbrug: ca 8tons hård vinter
Geografisk sted: horsens

Indlæg af metalman » 25 jul 2007 18:01

min svigerfar har også en dansk stoker, kører godt æder alt både flis korn med og uden kridt (kommer dog slagger), kyle træ og hive stikket ud til sneglen og blæser sørger for luft til træet, klart anbefale, og så er den enda ikke så dyr med, 29000 ink moms komplet :D
alt kan brænde bare spørgsmål om varme og luft

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 26 jul 2007 09:28

Det der tiltalte mig med CN stokeren, er, så vidt jeg har forstået, at den selv stopper med at fylde piller på ind, til der igen er behov, når brændeknuden er færdig.

Det bekymrer mig bare lidt, at ikke ret mange bruger denne kombination. Er der problemer i det, som jeg ikke lige er opmærksom på?????

mvh
ktm
mvh
ktm

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 26 jul 2007 09:48

Det er der vist ikke noget nyt i, der er jo iltstyring på og håndfyrer du er der jo brændsel nok så justerer den jo mængden af brændsel(piller/korn) ned. Sådan fungerer det i en Benekov og Twinheat !


Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 26 jul 2007 19:42

Hej Ktm
Det du beskriver ( fyr med piller etc. stop/fyld brænde på og den vil overgå til brænde fyring, når der ikke er mere brænde skifter den til bage til piller ) er sådan set den måde multi 22 og multi korn køre på.
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


Besvar