Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Først var vi helte! men så

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

Først var vi helte! men så

Indlæg af havn » 25 nov 2011 09:14

kommer regeringens nye udspil til en energiplan der i den grad peger på træpiller/ biomasse, som den helt store synder når det kommer til udledning af C02, hvorimod at afbrænding affald er bare helt neutralt!
Mon ikke det betyder, at vi kan forvente at vores træpille påligges en energiafgift(CO2) så det kan komme op på linie med olie og gas :roll:
Hvor er det tankevækkende at man får det resultat man gerne vil have af en undersøgelse ved at spørge lidt rundt!
Vil sige, hvis det bliver tilfældet at prisene stiger eksplosivt, er det jo kun idiologien der holder en på "pille sporet" og mon ikke det bliver lidt surt i længden, hvis der ikke samtigigt er lidt mønt at spare...

mvh


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Først var vi helte! men så

Indlæg af Flemming DJ » 25 nov 2011 09:26

Øh, jeg synes ellers, TV2 havde et indslag om, at regeringens udspil er, at vi skal bruge dobbelt så meget biomasse i år 20xx.

Det andet var en rapport fra en tænketank. (Bl.a. skulle der ku' gå 38 år før, genplantning får udbalanceret co2-udledningen ved træafbrænding).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

Først var vi helte! men så

Indlæg af havn » 25 nov 2011 09:29

ja den rapport kunne tyde på at den bliver grundlag for energi udspillet fra regeringen...

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Først var vi helte! men så

Indlæg af Klaus » 25 nov 2011 09:38

Det er dælme godt man ikke har sådan en tøse-træpillebrænder ;) Så man kan shoppe det brændsel der giver miljøet og pengepungen mest værdi.
Men enig i at alle de penge socialkammeraterne fyrer af, skal virksomheder og private der er på arbejdsmarkedet betale :(

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Først var vi helte! men så

Indlæg af kongsted » 25 nov 2011 10:05

Flemming DJ » 25 Nov 2011, 09:26 skrev:Øh, jeg synes ellers, TV2 havde et indslag om, at regeringens udspil er, at vi skal bruge dobbelt så meget biomasse i år 20xx.
Er det ikke også helt i ånden: Afhængighed og så afgift! Det hjælper jo ikke noget at smide afgifter på ting som der ikke er forbrug på.
Helle(re) tjene mange penge på meget, end få på ingenting!

//Kongsted (Der stadig mener folk (her ny regeringen) skal have en chance, men man skal ikke stå og skide i min brændestak)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Først var vi helte! men så

Indlæg af Bigfoot » 25 nov 2011 10:52

Klaus » 25 Nov 2011, 09:38 skrev:Det er dælme godt man ikke har sådan en tøse-træpillebrænder ;) Så man kan shoppe det brændsel der giver miljøet og pengepungen mest værdi.
Men enig i at alle de penge socialkammeraterne fyrer af, skal virksomheder og private der er på arbejdsmarkedet betale :(
ja helt enig... godt man ikke fik købt sådan en tøsebrænder... :great: icon_cheesygrin.gif :wink:
(skal vi snart have lavet undervisningsplanen for det stokerprojekt der??? jeg overvejer det som et sjovt indslag på skolen ved os også nemlig)

men tilbage til emnet.... skal vi nu ikke lige tage den med ro. De har jo længe rodet med at ville overbeskatte brændeovne også. De er ikke rigtig nået videre.

Biobrændsel er jo en nem en at sige man vil beskatte, for der er et stort brugerflade af det. Så det er jo et sted de nemt kan præsentere et par milliarder til finansloven, uden at lave det store arbejde ud af det.
Den næste skovl i ministeriet vil sikkert komme med at al brændstof skal stige med 1 kr i afgift til staten, for så kan statsgælden betales af på et par år..... :roll: new15
Sjovt nok er brændstof steget med 6 kr pr liter, på de ti år jeg har haft bil, men vi har stadig en voldsom gæld..... :roll: :evil:
Det har jo været oppe og vende før, at man overvejede en stigende beskatning på huse med biobrændsel. Sjovt nok skal det være til fordel for jordvarme og varmepumper. Den slags er jo på ingen måde CO2 neutrale, da det bare giver mere røg i skorstenen nede på vestkraft og de øvrige DONG værker.
Men Dong er jo også bare en statsejendom, de sviner jo ikke..... :evil:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

Først var vi helte! men så

Indlæg af havn » 25 nov 2011 11:39

hehe ang tøse brænder. icon_cheesygrin.gif .. kunne det jo være at man ikke beskæftiger sig med hobby brændere under 20kW :shock: og ikke har mulighed for at bruge sine weekender :( på at generer alt muligt brændbart, samt bor i by og ikke kan håndterer pillerne, men har et anlæg til det, netop pga forbrug...godt ord igen de herrer :great:

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Først var vi helte! men så

Indlæg af Æblebjerg » 25 nov 2011 14:25

TØSEBRÆNDER!!

Ja, hun er sku en dejlig varm tøs! ;o) Jeg vil skraks gå ned og klappe hende kærligt.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Først var vi helte! men så

Indlæg af Fer » 25 nov 2011 17:48

havn » 25 Nov 2011, 09:14 skrev:kommer regeringens nye udspil til en energiplan der i den grad peger på træpiller/ biomasse, som den helt store synder når det kommer til udledning af C02, hvorimod at afbrænding affald er bare helt neutralt!
Mon ikke det betyder, at vi kan forvente at vores træpille påligges en energiafgift(CO2) så det kan komme op på linie med olie og gas :roll:
Hvor er det tankevækkende at man får det resultat man gerne vil have af en undersøgelse ved at spørge lidt rundt!
Vil sige, hvis det bliver tilfældet at prisene stiger eksplosivt, er det jo kun idiologien der holder en på "pille sporet" og mon ikke det bliver lidt surt i længden, hvis der ikke samtigigt er lidt mønt at spare...

mvh
Kunne du ikke komme med et link der understøtter det du skriver? Jeg syntes det er meget interessant... Men bare roligt de har også øje på affaldsforbrændings anlæggene.. Derudover betales der allerede idag mange penge i afgift den vej.. (husker jeg ikke meget skævt, så er det 360kr pr tons eller deromkring) Derudover stiger NOx afgiften fra 5 til 25 kr pr kilo, her pr 1.1.12.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Først var vi helte! men så

Indlæg af Ulrik » 25 nov 2011 17:57

Jeg er heller ikke rigtig med på argumentationen på hvorfor træpillerne skulle påligges afgift??
MvH Ulrik©


Besvar