Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

underforbrænding på atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

underforbrænding på atmos

Indlæg af EKP » 24 nov 2011 16:26

h-vestergård » 24 Nov 2011, 13:42 skrev:Ok det gør min ikke. kan man kontrolere om underforbrændingen kører som det skal? Jeg har undret mig over at der er flere der har lavet røgkølere pga. meget høje temp. da min ikke bliver varmere
Prøv lige at skrive lidt om hvordan du fyrer i den...


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

underforbrænding på atmos

Indlæg af EKP » 24 nov 2011 16:31

h-vestergård » 24 Nov 2011, 13:42 skrev:Ok det gør min ikke. kan man kontrolere om underforbrændingen kører som det skal? Jeg har undret mig over at der er flere der har lavet røgkølere pga. meget høje temp. da min ikke bliver varmere
Måske du også kan skrive lidt om hvordan dit anlæg er skruet sammen. Vi har nemlig samme boligareal, samme atmos og jeg påtænker at købe samme pillefyr til sommer.....og så er vi faktisk også lige gamle :-)

Jeg er nemlig ikke helt afklaret med hvordan jeg vil have mit pillefyr tilsluttet endnu.

V.h. Emil

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

underforbrænding på atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 24 nov 2011 16:49

h-vestergård » 24 Nov 2011, 13:42 skrev:Ok det gør min ikke. kan man kontrolere om underforbrændingen kører som det skal? Jeg har undret mig over at der er flere der har lavet røgkølere pga. meget høje temp. da min ikke bliver varmere
Hvis din røggas temperatur ikke kommer over 200 grader kører din kedel ikke som den skal.
Hvis underforbrændingen er igang, vil du kunne høre det buldrer i røgkassen og bunden af kedlen. Er der ikke gang i underforbrændingen vil det ryge sindsygt op af skorstenen.
Er kedlen indjusteret iht manualen??
http://liagro2.s-2.dk/data/archive/Atmo ... edning.pdf
Hvordan måler du din røggas temperatur, uden på røgrøret eller ??
Min egen lille Atmos knalder gerne 350 grader ud i skorstenen, målt med et røggas termometer stukket ind gennem et hul boret i røgrøret

/John

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

underforbrænding på atmos

Indlæg af EKP » 24 nov 2011 17:56

Tjek i hvert fald følgende:

- Den lille lem der lukker for luften på bagsiden skal stå HELT åben under optændingen.

- Den lille pind på bagsiden der kan trækkes ind og ud skal stå i midterstilling ud for det lille hak i pinden.

- Kedeltermostaten (drejeknappen til venstre) skal stå på MAX.

- Blæseren skal køre hele tiden.

- Der må ikke ligge en stor bunke aske under stenen i det nederste brændkammer (det kan der gøre efter lang tids brug helt bagerst).

- Den lille umbraco-skrue på forsiden er til finjustering og jeg har den som oftest helt skruet i og så ½ gang baglæns.

Der er i hvert fald noget galt med din kedel eller opsætning.

h-vestergård
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

underforbrænding på atmos

Indlæg af h-vestergård » 24 nov 2011 17:59

Jeg fyrer med sitka og skovfyr med 17-20% vand som er kløvet i max 10 cm tykkelse og er ca 40 cm lange. Jeg fylder kedlen op og åbner den nederste låge trækker i håndtaget. Så tænder jeg og efter 5min lukker jeg den nederste låge og lidt senere skubber jeg håndtaget ind. Jeg har 2500l akkutank som atmos kedlen fyrer ind i toppen på og tager i bunden som normalt. Så har jeg sat føleren fra varmtvandsprioteringen på min scotte i fremløbet til huset og når den kommer under 50 grader starter den med at fyre ind i toppen på tanken indtil den når 55 grader på fremløbet så er det kun toppen der er varm på tanken. Jeg har så også en hane så jeg kan køre uden om tanken hvis den kun skal køre på piller.


h-vestergård
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

underforbrænding på atmos

Indlæg af h-vestergård » 24 nov 2011 18:46

Ok jeg vil prøve at gå ud og fyre nu og hvis umbracho skruen på fronten kun skal skrues 1/2 omgang ud er det fejl som min står, da jeg ikke rigtig kunne finde noget om det i den danske manual kiggede jeg i den engelske :) :) og ud fra det har jeg skruet den 5 omgange ud som svarer til 8,75mm åbning (1,75mm pr omgang) så er det da lige i overkanten når 1/2 omgang kun svarer til 0,875mm
Jeg kan ikke åbne linket som du har skrevet John Skov
Senest rettet af h-vestergård 24 nov 2011 18:48, rettet i alt 1 gang.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

underforbrænding på atmos

Indlæg af EKP » 24 nov 2011 18:47

h-vestergård » 24 Nov 2011, 17:59 skrev:Jeg fyrer med sitka og skovfyr med 17-20% vand som er kløvet i max 10 cm tykkelse og er ca 40 cm lange. Jeg fylder kedlen op og åbner den nederste låge trækker i håndtaget. Så tænder jeg og efter 5min lukker jeg den nederste låge og lidt senere skubber jeg håndtaget ind. Jeg har 2500l akkutank som atmos kedlen fyrer ind i toppen på og tager i bunden som normalt. Så har jeg sat føleren fra varmtvandsprioteringen på min scotte i fremløbet til huset og når den kommer under 50 grader starter den med at fyre ind i toppen på tanken indtil den når 55 grader på fremløbet så er det kun toppen der er varm på tanken. Jeg har så også en hane så jeg kan køre uden om tanken hvis den kun skal køre på piller.
Uha..en lille skitse over dit system med hanen til at bypasse akkutanken ville være fedt - sådan skal mit nemlig også monteres :-)

Du må ikke pakke den for hårdt under optændingen...jeg laver et lille bål først og når der er godt gang i dette fylder jeg den ca. halvt op. Når underforbrændingen spiller og temperaturen er oppe så fylder jeg den helt.

Jeg har haft stor succes med at lade den øverste låge stå på klem. Det er lidt en kunst at have den til at trække den helt rigtige mængde luft igennem den øverste låge. Står den for åben så vælter det ud med røg og står den for lukket så går udforbrændingen ud. Jeg lukker den mere og mere for til sidst at lukke den helt i. Den er KUN under optændingen at dette er et problem. Når der først er gang i den spiller det bare.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

underforbrænding på atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 24 nov 2011 19:17

h-vestergård » 24 Nov 2011, 18:46 skrev:Ok jeg vil prøve at gå ud og fyre nu og hvis umbracho skruen på fronten kun skal skrues 1/2 omgang ud er det fejl som min står, da jeg ikke rigtig kunne finde noget om det i den danske manual kiggede jeg i den engelske :) :) og ud fra det har jeg skruet den 5 omgange ud som svarer til 8,75mm åbning (1,75mm pr omgang) så er det da lige i overkanten når 1/2 omgang kun svarer til 0,875mm
Jeg kan ikke åbne linket som du har skrevet John Skov
nej, der gik ged i kopieringen af linket, men ved nærmere eftertanke så var det heller ikke den manual som passer til din kedel.
Jeg må lige lede efter den rigtige, hvis der ikke er en anden der kommer mig i forkøbet

/john

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

underforbrænding på atmos

Indlæg af EKP » 24 nov 2011 20:00

h-vestergård » 24 Nov 2011, 18:46 skrev:Ok jeg vil prøve at gå ud og fyre nu og hvis umbracho skruen på fronten kun skal skrues 1/2 omgang ud er det fejl som min står, da jeg ikke rigtig kunne finde noget om det i den danske manual kiggede jeg i den engelske :) :) og ud fra det har jeg skruet den 5 omgange ud som svarer til 8,75mm åbning (1,75mm pr omgang) så er det da lige i overkanten når 1/2 omgang kun svarer til 0,875mm
Jeg kan ikke åbne linket som du har skrevet John Skov
Okay jeg har nemlig heller ikke kunne finde noget sted hvor det stod så jeg prøvede mig bare frem. Kan godt nok se at min stod på 1½ omgang ud men synes ikke rigtig det har den store betydning - det er meget vigtigere med lågen :-)

Tror selv jeg vil prøve med 5 omgange og se om det gør en forskel.

h-vestergård
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 nov 2010 21:33
Mit fyr: Atmos DC 50+Scotte 16kw
Areal: 250m2
Brændsel: Brænde+træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

underforbrænding på atmos

Indlæg af h-vestergård » 24 nov 2011 20:39

Jeg har lige fyret og nu ligger røgtemp på godt 250grader og jeg kan høre det lyder helt anderledes og man kan tydeligt se underforbrændingen lige når man åbner den nederste låge. Jeg synes det er meget sparsomme oplysninger der står i manualen omkring indstillingen af forbrændingen, er der et sted man kan finde lidt mere om det eller er det bare at prøve sig frem?

EKP jeg skal prøve om jeg kan lave en skitse over det men er der et program der egner sig godt til at lave det i eller hvordan gør i det?


Besvar