Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bypas på pillefyret

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 18 nov 2011 15:45

og jeg kan hermed konkludere at trykket i fremløbet er højere end returen er på den side af kontraventilen der, så desværre, den sidder bare til pynt. Den har ingen funktion.

Men jeg har da opnået en pæn besparelse, blot ved at sænke fremløbstemp til 70
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Zarge » 18 nov 2011 16:35

Tror du skal ha pumpen om på den anden side...
Sådan som jeg har lavet min, så sidder pumpen på fremløb efter shunten, altså suger den i praksis fra et tee hvor den ene kommer direkte fra returen, dog med en kontrakugleventil, for at skabe lidt modstand så den nemmere kan suge fra "det oprindelige fremløb" end fra returen... På den anden gren i tee'en sidder så min watts ventil og lukker vand ind fra akkumuleringstanken... (føler er placeret i en følerlomme efter pumpen)...
Hvis den føler at fremløbet efter pumpen bliver for koldt åbner den lidt mod akku, vandet her har mindre modstand, så det bliver automatisk "prioriteret" over vandet fra returen, når temperaturen ved føleren (efter pumpen) så er høj nok, lukker watts, og pumpen er nu nødsaget til at suge fra returen, gennem kontraventilen, temperaturen falder igen, watts åbner... etc etc...
I praksis kommer temperaturen til at ligge meget stabil, det kræver bare at der er lidt forbrug på...
Hvis man kikker på mine grafer, så ligger den klippe stabil om dagen, men ligner et bjerglandskab om natten, det skyldes at radiatorerne i stueetagen kører natsænkning, så kun kælderen er på...
Nogen snakker om at der er for lidt flow i watts, det er der muligvis også, men jeg syntes egentlig det kører fint... glæder mig til at se hvordan den opfører sig når det bliver koldere... Det er det sjove ved stokerbotten... så kan man pludselig se hvad der foregår... :-)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 18 nov 2011 21:18

Jeg tror som lille test, så flytter jeg pumpen på fremløbet. Jeg ved dog ikke rigtig om jeg gider.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af timkenneth » 19 nov 2011 08:18

hehe, nej det kan jeg godt forstå. hvad med "bare" at sænke kedel temp? Hvorfor mener baxi den skal være så høj?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 19 nov 2011 10:58

timkenneth » 19 Nov 2011, 08:18 skrev:hehe, nej det kan jeg godt forstå. hvad med "bare" at sænke kedel temp? Hvorfor mener baxi den skal være så høj?
Ja..... Pr definition kræver den jo de temp. Vil nu gerne holde de anbefalede 60 grader som anbefalet. Det kræver jo et fremløb der ligger højere. Men jeg har oplevet en meget stor komfort i at sænke fremløb fra 78 til 70. Utrolig nok, så brænder den bedre ved det setpunkt. Svineriet er minimeret i forhold til før, så det kan jeg godt lide. Nu vil jeg så lige få flyttet de to pumper, og så se derfra.
Jeg har jo alle stumperne til det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 19 nov 2011 11:11

Hej

Forstår det heller ikke, har sparet 2,3kg træpiller pr. døgn ved at sætte temp. ned fra 78gr. til 65gr. Læser man baxi hjemmeside er min. temp. 70gr. fremløb for at have udvidet garanti fem år, men er din retur 60gr. kan der næppe være meget tæring. Jeg har hævet fremløb til 67gr. da den skide østenvind er kold.
Senest rettet af noller 19 nov 2011 11:20, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 131
Tilmeldt: 26 nov 2009 18:07
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære

Bypas på pillefyret

Indlæg af mr blake » 19 nov 2011 11:15

Kan rør til kedel shunt blive for lille ??? Lavede min i ½" da jeg rendte tør for 1" fittings og syntes nemlig min har svært ved at holde sig på de 60 grader... ?? tænkte det havde noget med det og gøre ????

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 19 nov 2011 11:17

mr blake » 19 Nov 2011, 11:15 skrev:Kan rør til kedel shunt blive for lille ??? Lavede min i ½" da jeg rendte tør for 1" fittings og syntes nemlig min har svært ved at holde sig på de 60 grader... ?? tænkte det havde noget med det og gøre ????
Det kan tænkes. Alle mine rør er 1 tommer, også min shunt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 131
Tilmeldt: 26 nov 2009 18:07
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære

Bypas på pillefyret

Indlæg af mr blake » 19 nov 2011 11:19

Det var os planen... men manglere sku lige en 1" ventil til min watts thermostat...

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 19 nov 2011 13:03

Hej

Rørene på baxi er 1" på afgang frem og retur mine er så muffet over i 3/4" fungerer upåklageligt shunten er en vmv 4,0 trevejs med danfoss termostat med føler i et dykrør på retur ingen problem med at holde 60gr. på retur.


Besvar