Alternative brændsler

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Alternative brændsler

Indlæg af Fer »

Tom_AT » 18 Nov 2011, 21:22 skrev: Ligesom at køre for hurtigt på landevejen. Snyde foran i køen i brugsen. Ligge i overhalingsbanen konstant på motorvejen, for "man må jo alligevel ikke køre mere end 110/130 kmt" ?

Velkommen til virkeligheden.
Du har helt ret i det er virkeligheden, men det er egoistisk! I skal være velkommen til at kalde mig et dydsmønster... Men undre mig over at alle mener at retten til at svine og bringe andres liv i fare er ok (Her tænker jeg på at kører forstærkt og f.eks. smide hvad som helst i brændeovnen)

Jeg ved godt at jeg ikke får vendt nogen ved denne her diskussion, men undres... det gør jeg dælme!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Alternative brændsler

Indlæg af lille_smed »

Fer » 18 Nov 2011, 21:57 skrev: ok nu hvor vi er ved det .. hvad køre du af bil .. ny eller gammel .. benzin eller diesel

Du har helt ret i det er virkeligheden, men det er egoistisk! I skal være velkommen til at kalde mig et dydsmønster... Men undre mig over at alle mener at retten til at svine og bringe andres liv i fare er ok (Her tænker jeg på at kører forstærkt og f.eks. smide hvad som helst i brændeovnen)

Jeg ved godt at jeg ikke får vendt nogen ved denne her diskussion, men undres... det gør jeg dælme!
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Tom_AT »

Fer » 18 Nov 2011, 21:57 skrev: Du har helt ret i det er virkeligheden, men det er egoistisk! I skal være velkommen til at kalde mig et dydsmønster... Men undre mig over at alle mener at retten til at svine og bringe andres liv i fare er ok (Her tænker jeg på at kører forstærkt og f.eks. smide hvad som helst i brændeovnen)

Jeg ved godt at jeg ikke får vendt nogen ved denne her diskussion, men undres... det gør jeg dælme!
Så du vil altså påstå du aldrig foretager dig egoistiske handlinger?
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Alternative brændsler

Indlæg af Fer »

Jeg har en 5 år gammel Ford Focus og en Lupo 3l... Ganske vist er min lupo uden partikelfilter, men stadig den bil på markedet der kører længst på en liter brændstof... En anden sag er at jeg overholder lovgivningen med begge biler! Jeg "mis"bruger dem ikke så de forurener mere end hvad der er godkendt. (direkte sammenligning til at smide alt muligt skrammel i fyret..)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Alternative brændsler

Indlæg af Fer »

Så du vil altså påstå du aldrig foretager dig egoistiske handlinger?
Nej det vil jeg ikke, men jeg smider ikke ting i brændeovnen for at spare småpenge (som det vi har set i den her tråd) og derved skide på forureningen.

Jeg mener da bestemt at man fred og ret på sin private matrikel, MEN når det man laver på sin matrikel begynder at forurene eller på andre måder påvirke andres liv, så er det ikke OK.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Tom_AT »

Der skal selvfølgelig også være plads til det moralprædikende folk der slider 2-3 glorier op om ugen.
Men kom nu lige ned på jorden igen. Man kan jo spørge sig selv om man virkelig tror på man er et bedre menneske ved at håndhæve denne form for milimeterdemokrati hvad lovgivningen angår.

Holder man sig konsekvent inden for lovgivingen i trafikken vil jeg i øvrigt vove den påstand man udgør en større gene for den almene trafik end hvis man af og til levede livet lidt farligt.

Dette er selvfølgelig lidt overdrevet formuleret. Og man skal selvfølgelig heller ikke bare smide alting i fyret. Men fordi man smider en plasticsæk i sit fyr af og til. Det er næppe noget der udgør nogen speciel risiko for miljøet. Så vidt jeg ved består sådan en sæk primært af olie. Ved også godt det skal afbrændes ved meget høje temperaturer for korrekt afbrænding osv.. Men altså ja.. Jeg kan virkelig ikke se problemet. Det var jo noget helt andet hvis man konsekvent fyrede med plastic og andet affald i sit brændefyr.
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Alternative brændsler

Indlæg af Fer »

Tom_AT » 18 Nov 2011, 22:21 skrev:Der skal selvfølgelig også være plads til det moralprædikende folk der slider 2-3 glorier op om ugen.
Men kom nu lige ned på jorden igen. Man kan jo spørge sig selv om man virkelig tror på man er et bedre menneske ved at håndhæve denne form for milimeterdemokrati hvad lovgivningen angår.

Holder man sig konsekvent inden for lovgivingen i trafikken vil jeg i øvrigt vove den påstand man udgør en større gene for den almene trafik end hvis man af og til levede livet lidt farligt.

Dette er selvfølgelig lidt overdrevet formuleret. Og man skal selvfølgelig heller ikke bare smide alting i fyret. Men fordi man smider en plasticsæk i sit fyr af og til. Det er næppe noget der udgør nogen speciel risiko for miljøet. Så vidt jeg ved består sådan en sæk primært af olie. Ved også godt det skal afbrændes ved meget høje temperaturer for korrekt afbrænding osv.. Men altså ja.. Jeg kan virkelig ikke se problemet. Det var jo noget helt andet hvis man konsekvent fyrede med plastic og andet affald i sit brændefyr.
Du har selvfølgelig ret med din betragtning Tom. Jeg er faktisk ganske enig. Kan dog ikke se grunden til at gøre det.

Ja det kan da godt være at jeg pudser glorien lidt her... Er nok bare skadet af at have et job, hvor det basalt set går ud på at brænde 120.000 tons affald af om året. Mens jeg overholder miljøkrav der MEGET strammere end hvad der er til privatens fyr. Der bruges rigtig mange penge på at fange omkring under et kilogram dioxin om året. (vi udledte i 2010 15 gram) Når man begynder at "eksperimentere" med brændstof danner man væsentligt mere dioxin, bla. ved afbrænding af plastik. (Dog især PVC) Andre ting i forbrændingen som f.eks. søm kan virke som katalysator til dannelsen af disse uheldige forbindelser. Dioxiner nedbrydes bla. ved at holde en temperatur på mere end 850 grader i 2 sekunder (Et krav vi overholder, og overvåger) Derudover dannes der en del dioxiner når man nedkøler røggassen fra 400-300 grader. (det gælder om at køle denne zone hurtigt) For at rense de dioxiner der er tilbage tilsættes der aktivt kul i et posefilter.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Klaus »

Nå men lige for at komme tilbage på sporet er spanden fra køkkenet lige røget i magasinet i dag... Snotpapir, kaffegrums med pose, osteskorper, et par regninger :great: , krydret med et par vin propper og en ispind
Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Alternative brændsler

Indlæg af bamse »

Uha Klaus, nu har du også ødelagt miljøet....vi dør alle imorgen icon_cheesygrin.gif
Med venlig hilsen
Jes
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Steffeno »

Nu ved jeg fra andet forum at Fer er dybt miljøskadet af sit job som proffessionel pyroman på et forbrændingsanlæg, og han er bare misundelig over ikke at få lov at brænde vores affald ! (<- humor kan være anvendt) :D

Selvfølgeligt skal man tænke over hvad man kyler i sit hjemmekrematorium, og tænke på nabogener, forurening, men også slid/tæring på kedel osv. Plast, PVC, Spildolie, Søm osv, kunne jeg aldrig finde på at brænde, men bio ting som korn, papir, kaffegrums, døde dyr, hestelort og hvad der ellers blir fejet op i køkkenet, det ryger lige i krematoriet.

Jeg fraskriver mig ikke ansvaret for at passe på miljøet og tænke over forureningen, men i det store hele tror jeg ikke at JEG kan gøre alverden til forskel, når man ser på hvad der blir udledt fra virksomheder, brande, trafik, og alt muligt andet der forurener. Det er så latterligt lille en promille at det er bedøvende ligegyldigt.

PS: jeg har også en bil der bruger ALT for meget benzin, jeg bruger ALT for meget strøm, drikker ALT for meget og værst af alt, så er jeg RYGER !! Føj jeg er en fæl karl :wink:
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Besvar