Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 17 nov 2011 23:45

pelle » 16 Nov 2011, 17:46 skrev: Der er sommetider at dåser til samme slags sodavand både fremstilles i blik og andre gange i alu. Mærkelig nok.
Hæh.. Egentlig en skør ligegyldig viden at have, som ingen tænker på. Medmindre man altså skal bygge solfanger eller luftsolfanger. Så er den viden jo ikke helt uvæsentlig. :roll:
Kom ski lige i tanke om en bette joke her...
Ved i hvad Snehvide fik af de syv små dværge??? Tænke .. tænke...Kom gerne med svar . Men, håber da svaret er
" Næææh."
.Så jeg kan fortælle det.. I har et døgn, fra nu af.. :) ..Sæt i gang... Det er lidt uden for emnet , Jørn. Håber det er ok med dig.....
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Flemming DJ » 18 nov 2011 11:27

7 up?




:lol:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 18 nov 2011 12:05

Pelle: Det er fint nok med mig :lol: , siger også Seven Up.

Vedhæfter lige en lille hurtig tegning jeg har lavet af mit hjemmebyggede gulve.

Temperaturer jeg har lavet på tegning, er kun fiktive, det skal jeg lige have fundet ud af, men kan man ikke tænke sig, at jeg ikke kan komme over 20°C i jorden her til vinter inde i huset.
Vedhæftede filer
Grov-tegning.png
Tegning

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 18 nov 2011 15:32

Jørn Petersen » 18 Nov 2011, 12:05 skrev:Pelle: Det er fint nok med mig :lol: , siger også Seven Up.

Vedhæfter lige en lille hurtig tegning jeg har lavet af mit hjemmebyggede gulve.

Temperaturer jeg har lavet på tegning, er kun fiktive, det skal jeg lige have fundet ud af, men kan man ikke tænke sig, at jeg ikke kan komme over 20°C i jorden her til vinter inde i huset.
Nå..Ok . I kendte den.. Den er vist også, så gammel den går på krykker. :)
Ja, det var 7up jeg både havde set i blik og alu dåser..

Jeg er næsten helt ked af at sige det, Jørn. Men, syntes du skal lave tilslutningen til fangerne om.. Så skulle jeg have tegnet det som jeg lovede :oops: . Det vil da nok virke det du har lavet. Men, du kan få meget mere ud af det hvis du gør som jeg har tegnet. Og flyt både føler og fremløb fra fanger op til toppen..og lav fremløbet kortest muligt. returen må gerne være lang.Kobel radiatorene sammen i top og bund..Nu udnytter du alt varmen i radiatorerne. føleren skal ind ved kassen og helst i et dykrør så temp. på væsken kan føles. alternativt kan du sætte den fast på radiator aller øverst..
Det er så vist, hvordan du også kan udvide arealet, som beskrevet længere oppe. :)
DSC01488.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 21 nov 2011 14:33

Pelle: Tak, jeg har kigget på tegning og det er jo nemt at lave de små ændringer.

Men så kom første dag med lidt sol her i det sydjyske, og til trods for tåget vejr kom solen igennem, og jeg kunne se at mit system virkede.

Jeg har en af de der Universal Termometer fra ELV i tyskland, og har sat den til at tænde for cirkulation ved 20°C i solfangeren, og den lille styring skal så igen slukke for pumpen, når 18°C er nået, og grunden til dette er:

Når vandet opnår de 20°C sendes det i jorden, og vandet fra jorden sendes naturligvis op i fangeren, jord-temp er ca. 8,5°C i huset, når cirkulationen stopper ved 18°C, ender temperaturen nede på 13,8-14,0°C oppe i fangeren, inden solen igen begynder at opvarme vandet, denne proces tager 17 minutter, før der igen er 20°C.

Det med at cirkulationen stopper og tænder ved de 18 og 20°C, er ikke noget der skal være fast, blot for at se om systemet virker, hvad vil være mere optimal, tænde ved højere temp eller.!

Dette kan sikkert gøres meget bedre og hurtigere, men jeg er sådan lidt på prototype stadie endnu, og kanal-pladerne er ikke forsejlede eller noget, blot stødt ind til hinanden, så der er ikke ret meget isolering i solfangeren endnu, jeg har tænkt mig at lukke alle revner med alu-tape, så kassen mere eller mindre er lukket helt af, skal være være ventilations hulller..!!!


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Zarge » 21 nov 2011 23:14

Pelle, det er derfor vi kalder det: "Snehvidevand"...:-D

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Flemming DJ » 22 nov 2011 09:15

Zarge> :wink: :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 22 nov 2011 14:43

Jørn Petersen » 21 Nov 2011, 14:33 skrev:Pelle: Tak, jeg har kigget på tegning og det er jo nemt at lave de små ændringer.

Men så kom første dag med lidt sol her i det sydjyske, og til trods for tåget vejr kom solen igennem, og jeg kunne se at mit system virkede.

Jeg har en af de der Universal Termometer fra ELV i tyskland, og har sat den til at tænde for cirkulation ved 20°C i solfangeren, og den lille styring skal så igen slukke for pumpen, når 18°C er nået, og grunden til dette er:

Når vandet opnår de 20°C sendes det i jorden, og vandet fra jorden sendes naturligvis op i fangeren, jord-temp er ca. 8,5°C i huset, når cirkulationen stopper ved 18°C, ender temperaturen nede på 13,8-14,0°C oppe i fangeren, inden solen igen begynder at opvarme vandet, denne proces tager 17 minutter, før der igen er 20°C.

Det med at cirkulationen stopper og tænder ved de 18 og 20°C, er ikke noget der skal være fast, blot for at se om systemet virker, hvad vil være mere optimal, tænde ved højere temp eller.!

Dette kan sikkert gøres meget bedre og hurtigere, men jeg er sådan lidt på prototype stadie endnu, og kanal-pladerne er ikke forsejlede eller noget, blot stødt ind til hinanden, så der er ikke ret meget isolering i solfangeren endnu, jeg har tænkt mig at lukke alle revner med alu-tape, så kassen mere eller mindre er lukket helt af, skal være være ventilations hulller..!!!
Hej

Ja afhængig af om materialevalget kan( ånde) Ville nok lave et par huller på bagpladen bag ved isoleringen. en ved top og en ved bund..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 22 nov 2011 14:44

Zarge » 21 Nov 2011, 23:14 skrev:Pelle, det er derfor vi kalder det: "Snehvidevand"...:-D
Det vil jeg også til at kalde dem. icon_cheesygrin.gif :great: ..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 22 nov 2011 16:25

Jørn Petersen » 21 Nov 2011, 14:33 skrev:Pelle: Tak, jeg har kigget på tegning og det er jo nemt at lave de små ændringer.

Men så kom første dag med lidt sol her i det sydjyske, og til trods for tåget vejr kom solen igennem, og jeg kunne se at mit system virkede.

Jeg har en af de der Universal Termometer fra ELV i tyskland, og har sat den til at tænde for cirkulation ved 20°C i solfangeren, og den lille styring skal så igen slukke for pumpen, når 18°C er nået, og grunden til dette er:

Når vandet opnår de 20°C sendes det i jorden, og vandet fra jorden sendes naturligvis op i fangeren, jord-temp er ca. 8,5°C i huset, når cirkulationen stopper ved 18°C, ender temperaturen nede på 13,8-14,0°C oppe i fangeren, inden solen igen begynder at opvarme vandet, denne proces tager 17 minutter, før der igen er 20°C.

Det med at cirkulationen stopper og tænder ved de 18 og 20°C, er ikke noget der skal være fast, blot for at se om systemet virker, hvad vil være mere optimal, tænde ved højere temp eller.!

Dette kan sikkert gøres meget bedre og hurtigere, men jeg er sådan lidt på prototype stadie endnu, og kanal-pladerne er ikke forsejlede eller noget, blot stødt ind til hinanden, så der er ikke ret meget isolering i solfangeren endnu, jeg har tænkt mig at lukke alle revner med alu-tape, så kassen mere eller mindre er lukket helt af, skal være være ventilations hulller..!!!
Jeg ville vælge sådan en. Den tænder ved en bestemt temp. og over denne temp. og slukker under. Jeg har lært at et solvarmeanlæg skal gå igang når temp. i fanger er varmere end i bund af beholder. Det med at pumpen tænder og slukker virker på mig forkert. Godtnok hæves temp. i fanger men der tabes jo også varme til omgivelserne. Kan du ikke skrue ned for flovet. start Temp. den skal stilles på skal vel blot være højere end temp. i jorden og den skal slukke igen når temp. er under den indstillede temp.
http://dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/e ... der-1.html
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar