Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov S25

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 02 nov 2011 20:40

Klaus ->

Ahh, okay den giver mening. Kan nu også se den brænder kornet noget pænere, efter karstens indstillinger.

Er gået i gang, karsten stillede den 20% op, og bad mig holde øje med den, men kunne tydeligt høre celleslusen fik noget at arbejde med. Jeg har nu stillet den 15% tilbage, da korn/flis var på vej op af inspektionslem, nu prøver jeg mig 5% frem af gangen. :)


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Benekov S25

Indlæg af Klaus » 02 nov 2011 20:59

:great:
KristianVilhelm » 02 Nov 2011, 20:40 skrev:Klaus ->

Ahh, okay den giver mening. Kan nu også se den brænder kornet noget pænere, efter karstens indstillinger.

Er gået i gang, karsten stillede den 20% op, og bad mig holde øje med den, men kunne tydeligt høre celleslusen fik noget at arbejde med. Jeg har nu stillet den 15% tilbage, da korn/flis var på vej op af inspektionslem, nu prøver jeg mig 5% frem af gangen. :)
:great:

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 17 nov 2011 18:29

Så er der aftensmad. Dagens ret: træpiller fra jem og fix, hvede, og halv vådt flis.

Og så lige et hurtigt smut igennem Benekovens fordøjelsessystem
Billede

Billede

Billede

Billede
Rester for 2½ uge
Billede

En lille update.

Der har faktisk ikke rigtigt været noget bøvl med den, alt hvad jeg har prøvet at fodre den med er bare røget igennem uden bøvl, og uden jeg skal stå og skrue på nogen indstillinger. Jeg havde regnet med man skulle stå og skifte indstilling hver gang man skiftede 'stokermad', men ildtstyringen klare det faktisk rigtigt pænt.

Bufferfunktionen virker rigtigt godt, jeg har endnu ikke oplevet den ikke har tændt op som den skulle, på trods af den ellers noget varigerende kost.

Ind til vidre har jeg prøvet at fyre med, havre, hvede, flis, piller. Det eneste der har været var den første sæk flis jeg gav den, næsten var så våd man kunne vride den, men lidt tilsat piller så røg det igennem.

De eneste 2 problemer jeg står med pt. den kan stadig slå en skid tilbage i fødesneglen. Jeg går ud fra det løser sig selv når jeg får fyldt magasinet så jeg kan holde stoker2 snegl konstant fyldt, det kan jeg se afhjælper problemet. Indtil vidre har jeg kun fyldt i til et par dage.

Min ekspansionsbeholder er desværre for lille, 35L har aldrig passet godt på en 1000L akkubeholder, har nu købt en 100L jeg bare skal have skruet på istedet. - Nu skulle den ihvertfald ikke være for lille! icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Benekov S25

Indlæg af Klaus » 17 nov 2011 18:43

Det ser ud til at køre rigtig fint :great:
Jeg er lidt misundelig på "bagklaps" løftecylinderen i magasinet.. Sådan en har jeg ikke.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 17 nov 2011 18:49

Klaus » 17 Nov 2011, 18:43 skrev:Det ser ud til at køre rigtig fint :great:
Jeg er lidt misundelig på "bagklaps" løftecylinderen i magasinet.. Sådan en har jeg ikke.
Der er ikke ret meget arbejde i det, bare ud og skrald en gammel kadett E for en gasfjeder, og på med skidtet. Den er faktisk ikke særlig kraftig. Tror snildt man ville kunne bruge en fra en bil. icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Benekov S25

Indlæg af Klaus » 17 nov 2011 18:57

KristianVilhelm » 17 Nov 2011, 18:49 skrev: Der er ikke ret meget arbejde i det, bare ud og skrald en gammel kadett E for en gasfjeder, og på med skidtet. Den er faktisk ikke særlig kraftig. Tror snildt man ville kunne bruge en fra en bil. icon_cheesygrin.gif
Den må i bunken af projekter :roll:

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Benekov S25

Indlæg af Zarge » 17 nov 2011 19:24

Skal det ikke være omvendt... Starte når den er kold i toppen og slukke når den er varm i bunden?

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 17 nov 2011 19:46

Nu skal jeg passe på hvad jeg skriver, Zarge, har byttet godt og grundigt rundt i det noget tid. :)

Pt. er den sat til at starte når top er 55 gr. og slukke når bund er 62 gr

Har forresten også lige fået monteret røgrørsmåler, så skal til at holde lidt øje med den de næste par dage

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Benekov S25

Indlæg af KristianVilhelm » 15 dec 2011 17:23

TILSTOPPET EL-TÆNDER

Skal bare lige høre om der er nogen der har et triks, til hvordan man undgår at få tilstoppet sin eltænder, ved fyring med hvede? (Jeg tilsætter kalk, kan dog ikke sige præcis %.)

Det startede igår, jeg kom ud til alarm på benekoven, "Max O2 alarm".
Jeg startede fyret op, men der ville ikke rigtigt komme ild. Satte derefter ignition time op på 400 sek (Det dobbelte af normal), så kom der da også gang i det til sidst.

Idag kom jeg så til at tænke på det kunne være eltænderen var stoppet, og rigtigt nok! Utroligt den har kunne tænde noget som helst, for jeg kunne slet ikke se noget hul igennem.

Billede

Jeg kunne ikke lade være med at bemærke godstykkelsen var meget mindre på røret inde over bålet, samt jeg kunne rense en del rust af.

Er der nogen der har erfaringer med om de rør bare brænder af over tid? Tænker lidt på om jeg skal prøve at fremstille et i lidt smartere materiale.

Ellers må jeg sige jeg er imponeret af fyret, det tøffer fint derud af, jeg er engang imellem lige ude og trække lidt i rense-håndtaget for lige at se til det hele.

Jeg mangler lige noget monteringsfidus til askesneglen, så den kan få sin egen udgang, istedet for at køre på stokersneglen. Det går ikke hurtigt nok når man fyre med hvede, så den skal renses engang om ugen.

Så mangler jeg også lige den sidste overbygning, så magasinet kommer helt op på de 5.4 m3.

Skal nok få taget lidt flere billeder når jeg får de sidste ting på :)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Benekov S25

Indlæg af Klaus » 15 dec 2011 19:21

På min gamle 27er fjernede jeg bare knækket, dvs. lige rør men den sad dog tættere på tallerkenen.
Men jo den brænder langsomt væk, det tager dog noget tid, selvom der er rustfrit.


Besvar