vil i se min store..!!!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af Landlyst »

Hvor finder man sådan noget skær, eller ligende til en fornuftig pris ?
Du tager til den lokalt entreprenørmaskin mekaniker og spøger om han har skiftet nogle skær fornyligt icon_cheesygrin.gif

Og så skal du nok regne med en kage til kaffen eller jernprisen... :great:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af pelle »

leo-pol » 13 Nov 2011, 22:30 skrev:føler da lige at jeg vil vise uhyret frem som har knoklet det hele igennem... Og den er hjemmelavet..,.:-)
Hej Leopol.. Kunne man ikke svejse en kraftig stykke fladjern på tværs af enden af jernbjælken, så man kan skubbe kniven ind fra siden på den i stedet for ind fra enden som på din. Tanken var, man så kunne slippe for at bolte kniven fast..Ved godt det ikke sådan lige er til at ændre på din. Men, så var det jo lynhurtig lige at skifte over.. Ellers noget godt solid kram du har lavet der... :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af leo-pol »

pelle...jeg kan skam skifte den så et minut da boldtne bare funger som "splitter" der holder den tilbage... Og selve bundpladen på kniven er lavet som en skinde der går under I-jernet og skydes ind fra undersiden og dermed holder den på plads.... Så jeg kan hurtigt trække boldtne op og træk den af og skifte den...hade selv regnet med at der ville knække du bar boldte i ny og næ men det er de samme der stadig sider der... Men jeg må også årligt indrømme at det er meget begrænset hvor meget man skifter når det kommer til stykket... Har nok brugt den der flækker i 4 mest....
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af leo-pol »

og forresten hvis man overvejer at at lave en der flækker i 8 skal man sørge for at der er god plads til brændestykket der flækkes nede i bunden da det ellers til kile sig fast mellem skær og slæden.. Jeg løste problemet ved at sænke slæden ved skæret så bunden af træet svæver 5cm over slæden lige inden det flækkes... Nok lidt svært at se...
Vedhæftede filer
Flæk12.jpg
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af pelle »

leo-pol » 16 Nov 2011, 21:44 skrev:pelle...jeg kan skam skifte den så et minut da boldtne bare funger som "splitter" der holder den tilbage... Og selve bundpladen på kniven er lavet som en skinde der går under I-jernet og skydes ind fra undersiden og dermed holder den på plads.... Så jeg kan hurtigt trække boldtne op og træk den af og skifte den...hade selv regnet med at der ville knække du bar boldte i ny og næ men det er de samme der stadig sider der... Men jeg må også årligt indrømme at det er meget begrænset hvor meget man skifter når det kommer til stykket... Har nok brugt den der flækker i 4 mest....
Nå.. Ok.. Den havde jeg ikke lige opdaget. Den med boltene, fungerer som splitte.. Det er jo aldeles fremragende. Så kan det ikke siges bedre. :) Ham med " eller Hånden" længere oppe. Tror det er noget med sikkerhed, der hentydes til. Tjah.. "Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves "siger jo et ordsprog. Men OK, selv den klogeste kan jo være uopmærksom et øjeblik.. Så, pas på gulerødderne. Du har vel noget nødstop på, Leopol, så skidtet kan afbrydes midt i et "vræl". Så hånden eller fingeren, ikke bliver helt klippet over..
Ellers rigtig godt, Leopol. Det er sku kram, det der.. :great:
Senest rettet af pelle 16 nov 2011 22:55, rettet i alt 3 gange.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af Zarge »

På den der bruger er det svejset en lodret vinge direkte på ijernet, altså så den flækker i to normalt. Så er det en løs 4-flækker hvor dem lodrette er hul, så den bare sættes ned over den anden, det er sgu nemt:-D
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af Steffeno »

Flot brændestak og fin maskine du har smeltet sammen, skønt med noget DIY maskineri.

Jeg nøjes med 10 m3 til brændeovnen og det flækker jeg med økse, de siger jo motion er sundt :lol:
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af pelle »

Zarge » 16 Nov 2011, 22:45 skrev:På den der bruger er det svejset en lodret vinge direkte på ijernet, altså så den flækker i to normalt. Så er det en løs 4-flækker hvor dem lodrette er hul, så den bare sættes ned over den anden, det er sgu nemt:-D
er det min du mener,zarge.? Lyder det som om..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af leo-pol »

Steffeno » 16 Nov 2011, 22:46 skrev:Flot brændestak og fin maskine du har smeltet sammen, skønt med noget DIY maskineri.

Jeg nøjes med 10 m3 til brændeovnen og det flækker jeg med økse, de siger jo motion er sundt :lol:
Jamen det er så nemt her... Jeg kan også godt lide at flække med økse men jeg må ikke for fruen... Hun gider ikke at høre på mig når jeg brokker mig over det trækker i elastikken og jeg skal på sofanen om aftenen.... :-)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

vil i se min store..!!!

Indlæg af pelle »

leo-pol » 16 Nov 2011, 23:39 skrev: Jamen det er så nemt her... Jeg kan også godt lide at flække med økse men jeg må ikke for fruen... Hun gider ikke at høre på mig når jeg brokker mig over det trækker i elastikken og jeg skal på sofanen om aftenen.... :-)
Der var en der talte om det med "ryggen" lidt højere oppe.. Faktisk er det enormt godt for ryggen at kløve træ... Det belaster ikke, men styrker rygmuskulaturen. Ja,, Det gør ondt i starten Urørte muskler...
Og steffeno.. Få gang i den økse og flæk til et par naboer eller venner, så du kan slippe af med "dunken"= mavsen...
He he.. det jeg ser på dit profil billede.. icon_cheesygrin.gif Nå.. du kan sikkert tage det, steffeno, Det er blot for sjov,,,
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar