Termix One varmeveksler istedet for VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Mike N »

Det lyder da lidt rigtigt, men det er vel også hvis den skal yde max. De kan jo købes i forskellige størrelser an på den mængde vand de skal levere. En 24 pladers veksler kan levere vand nok til hele familien. Men hvor mange gange bruger alle, alt det varme vand de nu kan, på samme tid?

Det handler vel også lidt om hvor meget energi en veksler kontra en VVB skal bruge for at lave fx 100L varmt vand. Der skal vel den samme energi til, ca.?? Fordelen ved veksleren er vel så at den ikke har nogen afkølings effekt da der ikke står 100L vand og køler af/ skal holdes varmt når det ikke bliver brugt.
Eller er veksleren så energi krævende at den spiser den fortjeneste op??

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bigfoot »

Mike N » 29 Sep 2011, 08:55 skrev:Det lyder da lidt rigtigt, men det er vel også hvis den skal yde max. De kan jo købes i forskellige størrelser an på den mængde vand de skal levere. En 24 pladers veksler kan levere vand nok til hele familien. Men hvor mange gange bruger alle, alt det varme vand de nu kan, på samme tid?

Det handler vel også lidt om hvor meget energi en veksler kontra en VVB skal bruge for at lave fx 100L varmt vand. Der skal vel den samme energi til, ca.?? Fordelen ved veksleren er vel så at den ikke har nogen afkølings effekt da der ikke står 100L vand og køler af/ skal holdes varmt når det ikke bliver brugt.
Eller er veksleren så energi krævende at den spiser den fortjeneste op??
at opvarme en liter vand i en veksler, kontra en i vvb, kræver vel den samme energi fysisk set.
Fordelen kan være pladsoptagning, men den kan jo hurtigt æde sig selv ihjel, i at den kvæler ens fyr, da den kræver en konstant flow på 22Kw som minimum kan jeg se. Det kan jo være problematisk på en meget kold vinterdag f.eks, hvis alt varmen skal smutte igennem sådan en veksler.

Den eneste ulempe ved en VVB, er afkølingen, men den er nu minimal. Når jeg ser på min beholder, så kan jeg se, at når den er varmet op, så går der over et døgn inden den åbner for varmen igen, og det kræver som regel noget forbrug. Og det endda på en meget kold dag, og min beholder hænger altså i et uisoleret fyrrum, et gammelt hønsehus. Så jeg ser ikke noget problem i en beholder.

Jeg talte med min gode kammerat og VVS'er om det, og hans politik omkring vekslere til brugsvand, er at det kun er til fjernvarme. Det kræver en konstant fremløbstemperatur, og derfor kan et brændefyr/stoker/pillefyr ikke bruges, da det vil falde i temperatur, inden forbrændingen når at komme op igen.
Ved fjernvarme har man et konstant flow af varmt vand. Det har du ikke på de andre kilder.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
levi

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af levi »

Bigfoot » 29 Sep 2011, 10:13 skrev: at opvarme en liter vand i en veksler, kontra en i vvb, kræver vel den samme energi fysisk set.
Fordelen kan være pladsoptagning, men den kan jo hurtigt æde sig selv ihjel, i at den kvæler ens fyr, da den kræver en konstant flow på 22Kw som minimum kan jeg se. Det kan jo være problematisk på en meget kold vinterdag f.eks, hvis alt varmen skal smutte igennem sådan en veksler.

Den eneste ulempe ved en VVB, er afkølingen, men den er nu minimal. Når jeg ser på min beholder, så kan jeg se, at når den er varmet op, så går der over et døgn inden den åbner for varmen igen, og det kræver som regel noget forbrug. Og det endda på en meget kold dag, og min beholder hænger altså i et uisoleret fyrrum, et gammelt hønsehus. Så jeg ser ikke noget problem i en beholder.

Jeg talte med min gode kammerat og VVS'er om det, og hans politik omkring vekslere til brugsvand, er at det kun er til fjernvarme. Det kræver en konstant fremløbstemperatur, og derfor kan et brændefyr/stoker/pillefyr ikke bruges, da det vil falde i temperatur, inden forbrændingen når at komme op igen.
Ved fjernvarme har man et konstant flow af varmt vand. Det har du ikke på de andre kilder.
Jeg er helt enig med din vvsér, - vekslere til brugsvand anbefaler jeg også kun ifbm. fjernvarme :great:
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af fryseren »

Bigfoot » 29 Sep 2011, 10:13 skrev: at opvarme en liter vand i en veksler, kontra en i vvb, kræver vel den samme energi fysisk set.
Jeps!
Bigfoot » 29 Sep 2011, 10:13 skrev: Fordelen kan være pladsoptagning, men den kan jo hurtigt æde sig selv ihjel, i at den kvæler ens fyr, da den kræver en konstant flow på 22Kw som minimum kan jeg se.
Forkert, den kræver ikke konstant flow.
Den kræver kun flow når der er forbrug og det flow laves af boosteren/cirkulationspumpen.

Og ganske lige som når du åbner for det varme vand på det traditionelle anlæg, så køler din VVB ned og med samme hastighed.

Størrelsen på din VVB bestemmer så hvor længe du kan tappe varmt vand, inden det bliver for koldt at bade i.
Ydelsen på fyret bestemmer hvornår der er varmt vand igen!

Bigfoot » 29 Sep 2011, 10:13 skrev: Det kan jo være problematisk på en meget kold vinterdag f.eks, hvis alt varmen skal smutte igennem sådan en veksler.
Ja, hvis centralvarmen skal igennem denne og da også kun hvis du skal bruge de 22kw for at holde huset varmt, skal du kun bruge 2kw, så bruges der kun 2 kw.

OG Bri_Jac snakker kun om det varme vand!
Bigfoot » 29 Sep 2011, 10:13 skrev: Den eneste ulempe ved en VVB, er afkølingen, men den er nu minimal. Når jeg ser på min beholder, så kan jeg se, at når den er varmet op, så går der over et døgn inden den åbner for varmen igen, og det kræver som regel noget forbrug. Og det endda på en meget kold dag, og min beholder hænger altså i et uisoleret fyrrum, et gammelt hønsehus. Så jeg ser ikke noget problem i en beholder.
Enig - Der er ikke meget tab fra en beholder.
Bigfoot » 29 Sep 2011, 10:13 skrev: Jeg talte med min gode kammerat og VVS'er om det, og hans politik omkring vekslere til brugsvand, er at det kun er til fjernvarme. Det kræver en konstant fremløbstemperatur
Forkert, der kompensereres ved at skrue op og ned for flowet i takt med at temp i beholder falder/stiger
Via styring af pumpe, eller bare på fuld skrald og så lade forbruget bestemme retur temp.
Bigfoot » 29 Sep 2011, 10:13 skrev: og derfor kan et brændefyr/stoker/pillefyr ikke bruges, da det vil falde i temperatur, inden forbrændingen når at komme op igen.
Bigfoot » 29 Sep 2011, 10:13 skrev: Ved fjernvarme har man et konstant flow af varmt vand. Det har du ikke på de andre kilder.
[/quote]
Fjernvarme har et konstant flow af konstant temperatur.
Og det kan alle fyr også, dog ved lavt flow og forskellig temp. fra fyr til fyr.

/fryseren
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af fryseren »

Bri_Jac » 28 Sep 2011, 17:52 skrev:Jeg er ikke 'tvunget' til at varme vandet op til 60°C, kan jeg måske nøjes med at varme vandet op til fx. 50°C skal jeg jo brænde mindre fyringsolie af...

Og i tilfælde af at min akku beholder om sommeren kommer op på fx. 80°C vil varmeveksleren jo stadig sørge for at jeg få 40~45°C varmt vand ud til min bruser.

Såfremt min solfanger ikke kan opvarme vandet til mere end ~50°C skal jeg ikke benytte hverken tilskudsvarme fra oliefyr eller elpatron.

Derudover vil min VVB jo aldrig kalke til, da jeg ikke har sådan en, det eneste der kunne kalke til er jo veksleren...
Jeg skal til at etablere samme type grund løsning.
Men jeg agter at sætte det i serie, således at veksleren sidder foran min nuværende VVB.
Således at vandet er forvarmet inden det rammer VVB'en.
Om sommeren så laves der en "bypass" af VVB, så fyret kan slukkes.
Jeg sætter 1000L akkutank op til projektet. og 12 kvm fangere.
Ved at sætte det i serie, kan jeg tømme min akkutank fuldstændigt for varme, teoretisk helt ned til vandværks temp. I praksis tror jeg dog ikke man kan komme ned under 15-20 grader.

Dermed kommer solfangerne til at yde mest muligt.

/fryseren

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bri_Jac »

Takker for de gode input :-)
Som jeg kan tolke kommentarerne skal jeg sørge for at have 'rigeligt' med varmt/lunkent buffer vand så jeg ikke om vinteren tvinger mit oliefyr helt i knæ når jeg anvender varmeveksleren til at levere varmt brugsvand.

Jeg kan oplyse at jeg har indkøbt Termix One veksler og tilhørende 'booster' og vil prøve at få det sat sammen. Jeg vil når alle tingene er monteret og jeg har praktisk erfaring, give feedback så vi alle kan blive klogere om dette fungerer eller om jeg blev nødt til at montere en almindelig VVB.

-Brian
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Mike N »

Det bliver spændende at følge dit projekt Bri_Jac. Jeg tror på din løsning. Det må være fremtiden, grundet ingen bakterier og mulighed for hurtigere varmt vand ved meget lille mængde varme i akku.
Held og lykke.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg er nu gået bort fra ideen med at anvende en Termix One varmeveksler, der tager varme fra en 300l beholder, da min VVS nægtede kategorisk at lave det, for det ville ikke virke ordentligt, og han "gad" ikke komme tilbage og lave det om, for at lave det på traditionel vis med en VVB bagefter...
Men det er jo nøjagtigt det samme som de input i har givet mig... Så projektet er stoppede før det gik i gang...
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Mike N »

Det er jeg da næsten ked af at høre. Måske er der noget om det de siger :)
Royaldo
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Royaldo »

Det er ikke helt samme setup men jeg kender til et hus hvor det varme brugsvand generes fra en varmeveksler drevet af et pillefyr uden akku tank. Dette setup fungerer helt uden problemer og har gjort det i et par år nu?

Jeg regner selv med at lave samme løsning inden længe med en termix one.

Besvar