Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

12 tilbagebrændinger :-(

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
julemand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 nov 2011 11:29

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af julemand » 15 nov 2011 21:14

Hej.
Jeg er ved at være desperat over mit fyr...det brænder tilbage. jeg har tømt luftkammeret for vand.
Jeg har hidtil kørt med korn og miniflis uden problemer. Her i år har jeg købt træpiller, da jeg har fået arbejde offshore. Der er ingen til at se til fyret til dagligt så det skulle gerne kunne køre. Jeg bliver nødt til at montere en varmepatron, men det kan da ikke passe den ikke kan køre...
-ok fyret er for stort. En baxi 2,5 til et nyere hus på 200 m2.
jeg har indstilt fyret som THY har beskrevet:

høj0,3
lav 0,1
ilt 7-8
au
*********************
høj 15
lav 40
blæs 50

men der er også et parameter der hedder P. jeg har forsøgt at stille den fra 5 ned på 3, det gik ikke nu er den på 7. hvad er det og kan det være der det driller?

jeg har også bemærket at der er meget åbent over træpillerne i sneglen. Kan sneglen være slidt? forbrændingen vil jo vandre den vej? Der er ingen luftlækager og der er monteret en trækstabilisator

håber der er nogen der har noget indput.
MVH


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af triumph » 15 nov 2011 21:20

jeg har ikke forstand på baxi. men både min fætter og min kammerat døjede meget med tilbagebrand. begge blev nød til at montere flere trækstabilisatore. min fætter måtte montere 4 stk. så hvis din træk stabilsator til tider er helt åben. kan det være problemet

julemand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 nov 2011 11:29

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af julemand » 15 nov 2011 21:22

Trækstabilisatoren fungerer upåklageligt. Men tak for dit indput :-)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af Bigfoot » 15 nov 2011 21:50

trækket i skorstenen vil heller ikke trække bålet tilbage i sneglen, tværtimod, vil bålet bare brænde ud.

Hvordan med låget, lukker pakningen tæt på pillebeholderen??

du siger du før har kørt med flis og sådan, der er jo en indstilling, en returindstilling, på sneglen, altså at den lige kører en halv vinding retur når den kører med flis. Er den blevet sat til nul igen?? Jeg mener den i menuen hedder noget med R0.0 standart, den kan jo godt være sat til R1.0 eller sådan. Så kan det godt blive en anelse problematisk på træpiller ihvertfald. For så trækker man jo bålet ind i sneglen igen.
Ihvertfald min tanke.... sikkert forkert, men muligheden er der da.

Men Thy's indstillinger, har da fået selv en 4.0'er baxi til at køre på en hus på 150kvm... så mon ikke din 2.5'er burde kunne fungere også, selvom den er for stor til hytten.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af Brandsen » 15 nov 2011 21:53

Halløj i forum,

Prøv lige at give dine aflæsninger fra displayet :
1) Hvad kører du med i fremløbstemp
2) Hvad er din retur temp
3) Hvad er din røg temp

Iltstyring på ?
Alle turbolatorer sat i ?
Husket at tømme luftkamrene for vand efter tilbagebrand ?
Renset kedlen for nyligt ?

Yep, ret stor kedel til et lille varmeforbrug, så gad vide om du ikke hele tiden står på grænsen
til en A-1 alarm, dvs røg temp har været under 90 grader i mere end 30 minutter, hvilket blandt
andet kan ses af du kun har 0.1 i lav, det er dælme ikke meget brændsel....
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


julemand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 nov 2011 11:29

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af julemand » 15 nov 2011 22:11

Hej
-alle pakninger er ok. De blev udskiftet sidste år.
-min snegl er ikke sat til reversering.

jeg kører med 80 grader i fremløb og returtemp er 67 grader.
røgtemp er ca 130 og jeg har to turbolatorer ude. renses regelmæssigt

der er iltstyrring som er nykalibreret
vand er tømt efter alle tilbagebrændinger (umbragoskruer)

Ja der kan være noget om at den kører meget pausefyrring hvor den kommer under 90 grader, men jeg kan jo se at branden arbejder sig tilbage i det ufyldte indføringsrør. jeg har sat tiden mellem pausefyrrig ned til 7 minuter (ja det er vel heller ikke godt)
min skorstensfejer foreslog mig at stoppe noget rockwool ind i nogle rør for at begrænse ydelsen. Men det er ikke det rette tidspunkt at eksperimentere på egen hånd....

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af Brandsen » 15 nov 2011 22:26

Halløj i forum,

Synes du kører med at for høje temperaturer, min Baxi 2.5 kører med en set temp på 70 grader
og har 60 grader på returen, så det kan du jo også fint reducere til.
Samtidigt har en nyrenset baxi kedel 100-110 i røgtemp, så du kan roligt sætte de 2 sidste
turbolatorer ind igen, sådan røg temp bliver reduceret lidt, der er jo ingen grund til at
fyre alt for meget for gråspurvene med 130 grader røg temp.

Med hensyn til vand i luftkamrene, så forstår jeg du har haft unbraco skruen helt ude,
men det er før set, at vandet fra SYR ventilen har trukket snask med ned i kamrene,
sådan udløb vedunbraco skruen er blevet stoppet. Prøv lige at sikke et stykke stift
ståltråd ind ved aftapningens skruen. Også i alle lufthullerne i brændkamret,
næste gang du har fyret stoppet. Det er også her før set at hullerne til enten underluft
eller overluft er blevet lukket af slagge, sådan forbrændingen ikke får ilt nok.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af thy » 15 nov 2011 23:38

julemand » 15 Nov 2011, 21:14 skrev:Hej.
Jeg er ved at være desperat over mit fyr...det brænder tilbage. jeg har tømt luftkammeret for vand.
Jeg har hidtil kørt med korn og miniflis uden problemer. Her i år har jeg købt træpiller, da jeg har fået arbejde offshore. Der er ingen til at se til fyret til dagligt så det skulle gerne kunne køre. Jeg bliver nødt til at montere en varmepatron, men det kan da ikke passe den ikke kan køre...
-ok fyret er for stort. En baxi 2,5 til et nyere hus på 200 m2.
jeg har indstilt fyret som THY har beskrevet:

høj0,3
lav 0,1
ilt 7-8
au
*********************
høj 15
lav 40
blæs 50

men der er også et parameter der hedder P. jeg har forsøgt at stille den fra 5 ned på 3, det gik ikke nu er den på 7. hvad er det og kan det være der det driller?

jeg har også bemærket at der er meget åbent over træpillerne i sneglen. Kan sneglen være slidt? forbrændingen vil jo vandre den vej? Der er ingen luftlækager og der er monteret en trækstabilisator

håber der er nogen der har noget indput.
MVH
det lyder da ikke godt

P05 betyder at hver gang min perioden er gået på pausefyring kører sneglen og derefter blæser i 5sek.. det er til at holde ild i pillerne under pausen...

Nu er du vel sikker på at syr ventilen ikke står og drypper?
der sidder vel ikke noget og spærer så sneglen ikke kan blive fyldt op?
trækstabilisator er vigtig specielt under pausefyring.. fordi for højt sug kan trække luft gennem blæser og forbrænding vil så ikke stoppe under pausefyring og så vil bålet vandre stille og roligt ind mod sneglen...
går ud fra pakninger i tanken er tjækket?

-40
høj0,3
lav 0,1
P05 eller 06
ilt 7
au
*********************
høj 15
lav 40 prøv med 50
blæs 50
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

julemand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 nov 2011 11:29

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af julemand » 16 nov 2011 08:02

Hej
-ingen vand i fyret her i morges :-I
Hullet til vandaftap er ikke stoppet, det sprøjter ud når jeg tænder for luftblæseren.
om der er kommet så meget aske med ned i at de nederste huller er begrænset, vil jeg checke i dag... er 130 grader for meget i skorstenstemp? det er jo selvfølgelig ikke korn jeg fyrer med mere....

der var en vvs mand forbi sidste dag. han havde ikke tid ti lat fordybe sig og han kendte ikke mere til baxi end jeg. Jeg er maskinmester... Men han kunne heller ikke se nogle utætheder eller uregelmæssigheder ved trækstabilisatoren...
jeg går ud fra at SYR-ventilen er den "bandit" der oversvømmer brændkammeret ved tilbagebrænding: den er PT ikke utæt - jeg har haft den løftet fra og havde et stykke papir imellem....

Jeg checker lige endnu en gang for blokkeringer i sneglerøret, underluft huller og lægger Thy's overnævnte indstillinger ind.....

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

12 tilbagebrændinger :-(

Indlæg af Brandsen » 16 nov 2011 08:17

Halløj i forum,

Nej, en røg temp på 130 grader er i sig selv ikke alarmerende, jeg ender også mellem
130 til 140 grader når kedlen trænger til rensning. 8)

Men, du forsøger at reducere varmeproduktionen, fordi Baxi 2,5 er lige rigelig stor til dit hus,
så hvis du har en rimelig ren kedel, burde du ligge et sted mellem 100 og 110 grader, måske
endda helt nede 90 - 100 når du har lav helt nede på 0,1
Så med 130 grader i røgtemp, og ren kedel, kunne det være bålet får alt for meget luft og
dermed hæver røg temp, og stille og roligt brænder tilbage mod sneglen, i stedet for bare at
ulme i pausefyring.

Det er vist samme tankegang Thy er inde på, utæt pakning på tanken, skæve hængsler på lågen,
glas snore der trænger til udskiftning, skrue på inspektionshul i lågen ikke strammet helt til, osv....
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar