Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte jordvarme med pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 15 nov 2011 14:43

martin_b » 15 Nov 2011, 14:31 skrev:Skal jeg forstå det sådan, at jeg rent faktisk kan regne med en endnu mindre pille-forbrug, hvis min varmepumpe er dårligere end "den bør være"?
Der går en del snak her i tråden på on det skal være rent pillefyr eller stokerfyr hvor du kan fyre med andet end piller.

Har du gjort dig nogle tanker om hvor nemt det skal være? For skal det være lige så nemt og bekvemt som jordvarme er der jo nok ingen vej uden om et fuldautomatisk pillefyr. Hvis du da vil fyre med piller.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 15 nov 2011 15:03

Ideelt set skal det være et fuldautomatisk pillefyr, hvor man også kan fyre med f.eks. fastbrændsel, da jeg af og til får fingre i billigt træ. Fås noget sådant?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 15 nov 2011 15:34

martin_b » 15 Nov 2011, 15:03 skrev:Ideelt set skal det være et fuldautomatisk pillefyr, hvor man også kan fyre med f.eks. fastbrændsel, da jeg af og til får fingre i billigt træ. Fås noget sådant?
nej, så er du nok ovre i noget Scotte + en gasogen kedel. Men så får du problem hvis det hele skal laves i din kælder. Det sviner altså lidt at fyre med brænde.

Der fås også kombikedler, men i min verden er det lidt noget halløj. Har selv en kombi-stoker. Men fyrer kun med træpiller i den, og har så installeret en Atmos ved siden af til træ.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Havmand » 15 nov 2011 15:42

Jeg syntes nu ikke det er slemt med svineriet i kælderen, når man futter træ af...

Men måske er det netop også fordi jeg har den i kælderen, så man passer lidt mere på med at svine :)

Dog vil jeg tilføje at mine røgrør har fået udstødningspasta, de det godt kan ryge lidt fra samlingerne når man tænder op :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Mike N » 15 nov 2011 15:48

Kombi kedler er nu ikke noget halløj. Twin Heat kan nu sagtes fyre med det hele og stadig være effektiv. Men det kræver at der er rimelig adgang til fyrrummet med de store mængder brændsel. Ellers skal der næsten laves noget med en ekstern silo.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Flemming DJ » 15 nov 2011 15:55

Yes. Lige præcis min teori. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 15 nov 2011 15:59

Der er jo bare det ved det. Sådan en Twinheat er jo slet ikke ligeså rengøringsvenlig som egentlige pillefyr.

Men mon ikke trådstarter på et tidspunkt finder ud af hvad han vil have, og hvor nemt det skal være.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af triumph » 15 nov 2011 18:01

hvis du bruger 19.000 kw om året, og din jordvarme har cop på 4, så svare det til 76000 kwh varme.
Så vidt jeg husker er der 4,6 kw i et kg piller, så hvis vi regner med at fyret har en virkningsgrad på 0,8. så svare til 20,6 tons træpiller . Nu ved jeg jo ikke hvad din cop er, men på nye jorvarmeanlæg kan du sagtens få cop 5. Hvis dit jordvarmeanlæg er 30 år gammelt, så køre det måske kun med cop 3 ?. Hvilket medføre at du kunne spare rigtigt meget, bare ved at skifte jordvarme anlæg. nye jordvarme anlæg kan også køre helt op til 60 c. Men jo højere temp, jo lavere cop.
Hvis det var mig der havde et totalt arbejdsfrit jordvarme anlæg. så kunne jeg under ingen omstændighedde forestille mig at jeg ville få pillefyr. I stedet ville jeg sørge for at få lavet varmekilder i huset der passer til jordvarmesystemet. Hvis det er umuligt at tage de smukke gulve op, så kunne man jo suplere støbejernsradiatorene med varmepanneler (paneler ved gulv lavet som små radiatore)
Jeg ville i hvertfald kontakte nogen der kunne måle cop på jordvarmeanlæg da man så bedre vil kunne vudere både dit reele forbrug, og hvor godt din jordvarme virker. Jeg er sikker på at du kan finde et firma der sælger jordvarmeanlæg der vil gøre det relativt billigt
Link til varmepanneler:
http://www.elpan.de/wanpan-varmvandspanel-c-32.html

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af triumph » 15 nov 2011 19:45

kiggede lige på valiant jordvarme. de bedste jordvarmeanlæg har cop på 5,7 (men der står ikke ved hvilken temperatur)
Max fremløbstemp. 62 C
http://www.vaillant.dk/privatkunder/Pro ... -46kW.html

Efter at have bladret lidt rundt, så ser det ud til at en fremløbs temp. på 55 c giver cop 3,5 => hvis du putter 1 kw ind = 2 kr, så får du 3,5 kw ud => 1 kwh varme koster 0,57 øre
hvis 1 kg træpiller koster 2 kr, virkningsgrad fyr = 0,8. energiindhold = 4,6 kw. => effektivt varme 1 kg træpiller = 4,6x0,8 = 3,68 kwh/kg => 1 kwh varme fra træpiller koster 54 øre

Altså 55 c fremløb til stort set samme pris som træpiller. 55 c burde kunne varme dit hus op, og hvis du lavede gulvvarme, varmepanneler, eller andet der gjorde at du kunne sænke fremløb til 40 c. ligger du på minimum cop 4,5 (på gode anlæg) => 44 øre/kwh. så kunne du bruge oliefyr til at hæve vv til 60 c.
Har set at en 22 kw jordvarmeanlæg kan købes for ca 60 af de lange. Ingen ombygning af kælder, ingen slæben træpiller. Helt sikkert den vej jeg ville gå

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af no100 » 15 nov 2011 20:39

En VP. fra 1980 der er tvunget til at køre max. Temp. Kan ikke holde en Cop. 3. det er tvivlsomt om den nogen sinde har kunnet.
Hvor længe har du ejet huset, hvad er brine temp. Ind og ud når Vp. køer, hvor lang tid køre den af gangen?
De 19 000 KWH er udregnet til 35 000,- det kræver at du ikke har andet forbrug?

no100.


Besvar