Vi har snakket om at bare have dunke med, det er værd at overveje det er sikkert. Vi har haft bilen i 6 år nu, det er den mest behagelige bil vi nogensinde har kørt i og ingen store mekaniske problemer. Så det må siges at vi er meget tilfredse med den.
Vi laster den op til de tilladte 700Kg ofte (vi bruger en palle hundefoder om måneden). Den eneste stor ulempe er at der er kun 2 sæder foran, 3 viile have været bedre.
Hilsen
Shaun
Raps på bilen
-
- Stoker I
- 16
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 01 jul 2007 11:02
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Geografisk sted: Hemmet
- Kontakt:
- Klaus
- Stoker XVIII
- 17
- Indlæg: 3772
- Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
- Mit fyr: MGM Comfort 15KW
- Areal: 185kvm
- Brændsel: De billigste træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 6900
- Dagligt forbrug: 10-16kg
- Årligt forbrug: Forventet 4 ton
- Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
- Har takket: 3 gange
- Blevet takket: 2 gange
Hvis i overvejer ombygning er der jo ikke noget i vejen for at bare blande !
Godt jeg har en gravhund den er ikke så sulten
Godt jeg har en gravhund den er ikke så sulten
Selvforsynernes samlingsted: https://www.facebook.com/groups/126990627465139/
-
- Stoker III
- 17
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
- Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
- Areal: 220 + 50m2 udhus
- Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
- Fremviser gerne i postnummer: 4600
- Årligt forbrug: ca. 7 T
- Geografisk sted: Køge
Hej alle !
Hos både elsbett og monopoel kan man heldigvis vælge en engelsk version, til os der foretrækker dette.
Mht. filtrering.:
Monopoel.de har en filterpose, der passer ned i påfyldningsstudsen på en palletank. Der er syet en stålring ind i, så den kan hænge af sig selv, uden at falde i.
Det er et engangs filter, men det kan sagtens filtrere 1000 ltr. OK...Der er lidt arbejde ved at filtrere på denne måde, men det er billigt- og det dur.
Filterposerne kan i se her.: http://translate.google.com/translate?u ... uage_tools
Hos både elsbett og monopoel kan man heldigvis vælge en engelsk version, til os der foretrækker dette.
Mht. filtrering.:
Monopoel.de har en filterpose, der passer ned i påfyldningsstudsen på en palletank. Der er syet en stålring ind i, så den kan hænge af sig selv, uden at falde i.
Det er et engangs filter, men det kan sagtens filtrere 1000 ltr. OK...Der er lidt arbejde ved at filtrere på denne måde, men det er billigt- og det dur.
Filterposerne kan i se her.: http://translate.google.com/translate?u ... uage_tools
-
- Stoker III
- 17
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
- Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
- Areal: 220 + 50m2 udhus
- Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
- Fremviser gerne i postnummer: 4600
- Årligt forbrug: ca. 7 T
- Geografisk sted: Køge
Klaus skrev:Hvis i overvejer ombygning er der jo ikke noget i vejen for at bare blande !
En Kia carnival tdi skal ifølge elsbett, konverteres til rapsolie med et 2-tanks system.
Biler der er til 2-tank, er lidt mere følsomme mht. kold olie. (derfor to tanke) så jeg tror derfor at du bør konvertere før du tilsætter rapsolie (i store mængder)
Det sidste link førte jer desværre ikke helt derhen, hvor jeg ønskede.
I skal klikke på : "To the shop" og derefter "filtration" Og så skulle i gerne være der.
- Brian B
- Stoker XV
- 17
- Indlæg: 1051
- Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
- Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
- Areal: 150
- Brændsel: RW
- Årligt forbrug: 8 ton
- Geografisk sted: Aabybro
Hej jeg har læst lidt om raps olie og forstået det såden at det bliver stift ved -10 grader er det korekt ? hvad kan der gøres for at forhindre det ?
Jeg tror jeg er endt med en plan om at købe et filter med el varme og styrring, og så selv lave en varmeveksler af et rustfri rør og sådan lidt, og så købe noget ø 10-12 mm slange til fuel rør jeg er lidt i tvivl om jeg skal have nye gløderør der varmer mere ?
Det er min plan at den skal køre på ren raps året rundt helst uden alt for meget blanderi.
Jeg tror jeg er endt med en plan om at købe et filter med el varme og styrring, og så selv lave en varmeveksler af et rustfri rør og sådan lidt, og så købe noget ø 10-12 mm slange til fuel rør jeg er lidt i tvivl om jeg skal have nye gløderør der varmer mere ?
Det er min plan at den skal køre på ren raps året rundt helst uden alt for meget blanderi.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
- Brian B
- Stoker XV
- 17
- Indlæg: 1051
- Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
- Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
- Areal: 150
- Brændsel: RW
- Årligt forbrug: 8 ton
- Geografisk sted: Aabybro
- thy
- Supporter
- 17
- Indlæg: 10378
- Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 101 gange
- Blevet takket: 269 gange
- Kontakt:
Jeg vil tro det er uden betydning da det er efter pumpen der køles igen...
det er vel den tykkere olie ser er svært at få i stor nok mængde til pumpen efter pumpen er trykket jo højt...
det er vel den tykkere olie ser er svært at få i stor nok mængde til pumpen efter pumpen er trykket jo højt...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
-
- Stoker III
- 17
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
- Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
- Areal: 220 + 50m2 udhus
- Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
- Fremviser gerne i postnummer: 4600
- Årligt forbrug: ca. 7 T
- Geografisk sted: Køge
Hej Brian !Brian B skrev:Hej jeg har læst lidt om raps olie og forstået det såden at det bliver stift ved -10 grader er det korekt ? jeg er lidt i tvivl om jeg skal have nye gløderør der varmer mere ?
Olien bliver tykkere og tykkere, i takt med at temperaturen falder. Men at det ligefrem skulle blive stift ved -10 grader har jeg endnu ikke oplevet. Men en ting er sikkert.... Ved -10 grader er rapsolie meget tykt.
Den letteste måde at afhjælpe dette, er at blande op med diesel.
Mht. Gløderør, er det normalt ikke nødvendigt at gøre en hel masse der. Bare gløde systemet ellers er velfungerende.
En intercooler vil ikke skabe problemer.
-
- Stoker I
- 13
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
- Fremviser gerne i postnummer: 6740
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Raps på bilen
Hvis det skal køres ren på en rotor pumpe kræver det en ombygning, også pga. der er nogle stoffer i rapsolien der kan nedbryde oringe i pumpen (Har jeg hørt - ikke selv erfaret). Men jeg har også i flere år kørt 60/40 raps/diesel eller filtreret frityreolie (Det er gratis - det kan vi godt lig )
Men det går ikke til vinter brug desværre, så skal der en ombygning til for bla. at varme rapsolien op.
Btw. Hvor billig er det rapsolie fra Lidl?
Men det går ikke til vinter brug desværre, så skal der en ombygning til for bla. at varme rapsolien op.
Btw. Hvor billig er det rapsolie fra Lidl?