ventil til VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

ventil til VVB

Indlæg af Bri_Jac »

Hejsa,

Jeg har lige fået monteret min Passat C1 og der er varme på radiatorerne, men VVB bliver kun lunken... Hvis jeg drejer ned for samtlige radiatorer kommer temperaturen op i min VVB. så jeg kan forstå at jeg skal lave noget VVb prioritering.

Er det muligt at købe en AVTB og vende ventilhuset, så den bliver en AVTA, montere ventilen på fremføringen af radiatorerne og sætte føleren på returen af VVB - Så vil ventilen være lukket indtil der er varmt returvand fra VVB?

Eller hvilke andre muligheder er er?

Såvidt muligt vil jeg gerne snarest modtage kloge kommentarer, da jeg skal have tingene i orden til i morgen, da det er til mit udlejningshus

salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

ventil til VVB

Indlæg af salemander »

en trevejs ventil ventil styret af en termostat på vvb kunne osse være en løsning.Det er osse billiger at lave end en avtb/avta ventil
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

ventil til VVB

Indlæg af Bigfoot »

øh..... er der ikke overskud af varme, til både at varme vvb og huset??? det kører da fint her... jeg har bare en magnetventil styret af en termostat, til at regulere gennemløbet af vvb. Når den er ca 45-50 grader i bunden, så lukker magnetventilen.

Når den så åbner til vvb, så kører cirkulationspumpen bare det højere op i tempo, så varmer det begge steder.

Kunne det tænkes at din cirkulationspumpe kører for langsomt, medmindre du har en alpha2 på auto... har du f.eks en ældre ups pumpe, så kunne det måske være at du skal sætte den op i hastighed.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

ventil til VVB

Indlæg af Bri_Jac »

Hejsa og tak for input. Min VVS mand kom forbi imorges og der var masser af varme, både på radiatorerne og i VVB. Han kunne regulere temperaturen i VVb med en returventil (Som han oprindeligt monterede for at begrænse varmeflowet i VVB).

Så han mente simpelthen at det skyldtes da vi startede fyret op igår at samtlige radiatorer forbrugte alt det varme vand, så der ikke var overskud til VVB. Huset havde stået uden varme det meste af dagen. Da han kom imorges var huset varmt som det skulle være, og da radiatorerne ikke snuppede alt det varme vand, var der rigeligt til VVB.

Så nu lader jeg anlægget være og har accepteret at der er denne træghed, da jeg ikke har VVB prioritering.

Faktisk er det en laddomat21 som kører som shunt og pumpe til huset. Han har oplevet på 'store' kedler at de flækker i svejsningerne, hvis der ikke er en stor gennemstrømning i kedlen for at undgå store temperaturforskelle i kedlen. Jeps ved godt den 'normalt' bruges til bio/masseovne til akku tank.

Besvar