10 måneder med Hoval BioLyt

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Esben Kronborg
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 dec 2010 07:59
Mit fyr: Hoval BioLyt 15
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller

10 måneder med Hoval BioLyt

Indlæg af Esben Kronborg »

En kort årgang brugte jeg meget tid på at læse på dette fantastiske forum. Jeg havde et pillefyr, som jeg i ca. 20 måneder havde været oppe at slås med næsten hver dag. Det var mit pillefyr nummer to - det første var et fra en fjern pionertid, men på trods af en sandsynligvis mindre god økonomi, virkede det ubeklageligt. Dette blev udskiftet med et nyt og umiddelbart lækkert pillefyr, men efter 20 måneders slåskamp med det, fik jeg pengene igen. Jeg læste og læste på både danske og udenlandske sider og mit tredje fyr blev til et Hoval BioLyt 15 fra BVS montage. Jeg faldt for en kombination af virkningsgraden, høj brugervenlighed, en velafprøvet kedel, der bruges af flere velansete mærker, muligheden for flere varmekredse styret af fyret og muligheden for en meget detaljeret programmering, så fyret derved kan optimeres så godt som muligt til både vores hverdag og eventuelle ferier.

Det blev virkelig flot monteret af Bent fra BVS montage, der ydede en fantastisk service - og efter monteringen uopfordret har kontaktet mig flere gange for at sikre sig, at alt er, som det skal være.

Jeg har ikke købt det automatiske pillesug til fyret, det ellers er forberedt til, men det kommer måske en dag. Pillemagasinet med plads til ca. 150 kg piller rækker på de aller koldeste dage sidste vinter til ca. 4 dage. Vores hus er på ca. 165 m2 og har en hidtil meget dårligt isoleret førstesal, der pt. er revet ned, så der kun er et undertag til at holde på varmen på første sal - som vi de sidste 2 måneder ikke har brugt pga. byggeriet. Vi boede sidste vinter og denne sommer 3 til 4 voksne og et lille barn i huset.

Mine erfaringer kort beskrevet:
Programmeringen af fyret er virkelig enkel, hvilket gør, at jeg får brugt de muligheder der er for at fortælle fyret, når vi fx en aften ikke er hjemme og at det dermed ikke behøver at lave varmt brugsvand til os, men med fordel kan køre på natdrift med det samme. Når vi har været på ferie programmerer jeg fyret på vej ud af døren. Det består egentlig bare i at fortælle det, hvornår vi er hjemme igen og så sørger det ellers for, at huset ikke fryser til is i mellemtiden, eller hvad jeg nu har bedt det om.
Effektiviteten virker rigtig god, men pga. den dårligt isolerede førstesal, flere meter uisolerede rør i skunkene og nu en større ombygning af hele beboelsen gør det lidt svært at bruge vores tal for de kolde måneder til noget. Jeg har sidste vinter dog aldrig været over 43 kg om dagen. I sommermånederne har fyret kun produceret varmt brugsvand når der har været behov for det. I andre perioder slukker det helt. Derfor har vi været nede på et meget lavt forbrug på få kilo afhængigt af, hvor meget varmt vand, der skulle produceres. På de nu 11 måneder, der er gået, har vi brugt 5,9 ton træpiller, men dette år har som skrevet ikke været et gennemsnitligt år pga. ombygning og herunder bl.a. to gange tømning af varmekredsløbet og genopvarmning af dette.
Jeg har indtil nu tømt askeskuffen en gang og næste gang venter ca. 14 dage ude i fremtiden, siger fyret. Ligeledes er brændkedlen (et koplignende brændhoved, hvortil et specialværktøj følger med til rengøring) renset en enkelt gang. Denne lille operation tager under en halv time inklusiv tømning af askeskuffe. Askeskuffen består af en lille trolley som dem, man tager med i fyret. Der er hjul på og den trækkes let ud af fyret i helt lukket tilstand, så man derved undgår aske ud over det hele.

Når vores ombygning når lidt længere frem kobles der en ekstra varmekreds på fyret til gulvvarmen på første sal. Fyret kommer således også på første sal til at regulere fremløbstemperaturen, så den derved kan holdes så lav som muligt.

Er jeg tilfreds med fyret: Helt og aldeles!
Er jeg tilfreds med serviceniveauet hos BVS Montage: I den grad.
Har jeg en særlig forbindelse og prisaftale med BVS eller Hoval BioLyt. Nej, men jeg har en masse gode erfaringer, jeg gerne vil dele med andre på dette forum, hvor jeg selv fik en rigtig god hjælp, da mit forrige fyr var ved at drive mig til vanvid.

MVH Esben

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

10 måneder med Hoval BioLyt

Indlæg af Tom_AT »

Af ren og skær nysgerrighed. Hvad måtte du betale for fyret?
Det lyder godt nok som et lækker fyr :-)

Hvad var det for et fyr du havde tidligere, som du fik pengene tilbage for?
Esben Kronborg
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 dec 2010 07:59
Mit fyr: Hoval BioLyt 15
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller

10 måneder med Hoval BioLyt

Indlæg af Esben Kronborg »

Jeg mener, at jeg betalte 85.000 inklusiv opsætning og noget rør-arbejde. Du må ikke hænge mig op på det nøjagtige beløb, men selve fyret kostede 70 eller 75.000. Jeg tog selv det gamle fyr ned og gjorde rummet klart.

Det tidligere fyr var et Denviro. Mine tidligere indlæg handler i høj grad om dette fyr. Denviro's holdning var, at det var min skorsten, der var årsag til problemerne. Skorstensfejeren, der har testet skorstenen og jeg er af en anden holdning, men da vi ikke kunne blive enige eller få fyret til at køre, valgte Denviro, i øvrigt som en god service, at annullere handlen, så jeg "kun" har brugt en absurd antal arbejdstimer på alle tider af døgnet og en installation på dette fyr.
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

10 måneder med Hoval BioLyt

Indlæg af Ulrik »

Hej Esben,
Kan jeg ikke lige få dig til at poste din anmeldelse her også: viewforum.php?f=151
Det er et forum beregnet til brugeranmeldelser.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

10 måneder med Hoval BioLyt

Indlæg af MichaelK »

Hej Esben

Tillykke med fyret. Og nej, jeg vil ikke kalde det "nyt legetøj", for der er
jo ikke meget at "lege med". Til gengæld en 100% driftsstabilt og super
brugervenligt fyr :great:

-Men det ved Du jo allerede icon_cheesygrin.gif

Dine roser til Bent fra BVS Montage, kan jeg kun tilslutte mig. Han kender
BioWin/BioLyt fra A-Z, og når han har indstillet fyret, så køre det bare :great:



Mvh.
Michael Koch




PS.:
Du slap billigere end mig :twisted: Men Du havde jo haft "pillefyr" før, så
dine insallationer har nok kunne genbruges i stor stil? Jeg måtte igennem
en lidt større ombygning.

PPS.:
Jeg tror Du vil komme til at savne et pillesug? Det gør jeg! Især efter at
jeg har fået slidgigt i min skulder, ville det være rart med den "feature".
Der er lidt højt op til kanten af magasinet (min BioWin står på en lille
muret sokkel). Men jeg sagde, og som du måske også har sagt, man kan
slæbe mange piller, for den pris et pillesug koster. Men efter 4 år, så savner
jeg det altså :wink:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar