Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af Lars.lhd » 11 nov 2011 20:27

Nu har jeg set flere her på sitet, der har lavet røgkøler til deres fyr, med stor succes.

For omkring 20 år siden, fyrede jeg i en gammel passat , hvor der nemt kunne stå en halv meter ildflamme op af skorstenen, det fattede jeg jo hurtig at det var spild, derfor svejsede jeg en kappe rundt omkring røgrøret, hvor returvandet blev ledt igennem.

Der blev ikke foretaget nogen målinger og ved derfor heller ikke, hvilken gevinst jeg fik ud af det i grader - dengang blev hånden bare lagt på radiatoren for, at mærke om den den var varm.

Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende, (nemt og billig at lave).

(Huset blev solgt til min kammerat, der har brugt passaten til hovedvarmekilde indtil forår i år.)


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af thy » 11 nov 2011 21:39

Pelle har lavet noget med fine billder så vidt jeg husker... iden er jo super.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af pelle » 11 nov 2011 22:24

thy » 11 Nov 2011, 21:39 skrev:Pelle har lavet noget med fine billder så vidt jeg husker... iden er jo super.
Jo det er rigtig nok.. Er bare glad for den fætter. røgtemp. er på 100 gr..Den kostede en tusse incl materialer og udførelse. Alt det med kondens. Det problem har jeg ikke noget af. Under optænding får den en god gang varme op bagi og den er shuntet. Så den er altid tør. vandindhold i røgkøler er på 4 liter. ca. så den er hurtig oppe i temp.

Jeg var lige ved at blive filtret ind i alle de tråde. Men, jeg fandt, omsider, den tråd jeg lavede i sin tid.. :)

viewtopic.php?f=17&t=4594&hilit=r%C3%B8 ... +til+vigas
439.JPG
442.JPG
441.JPG
440.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af pelle » 11 nov 2011 23:32

Lars.lhd » 11 Nov 2011, 20:27 skrev:Nu har jeg set flere her på sitet, der har lavet røgkøler til deres fyr, med stor succes.

For omkring 20 år siden, fyrede jeg i en gammel passat , hvor der nemt kunne stå en halv meter ildflamme op af skorstenen, det fattede jeg jo hurtig at det var spild, derfor svejsede jeg en kappe rundt omkring røgrøret, hvor returvandet blev ledt igennem.

Der blev ikke foretaget nogen målinger og ved derfor heller ikke, hvilken gevinst jeg fik ud af det i grader - dengang blev hånden bare lagt på radiatoren for, at mærke om den den var varm.

Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende, (nemt og billig at lave).

(Huset blev solgt til min kammerat, der har brugt passaten til hovedvarmekilde indtil forår i år.)
Hvis du kan skaffe en gl. kornsnegl. Kap en meter af. Både snegl og rør. og benyt denne. Vals en plade og lav den udenom så der er en halv cm imellem kornsneglens rør yderside og den valsede plades inderside. Og svejs det sammen. sneglen bruger du som røgvender. Røgen snor sig igennem...
Nok, ikke den mest effektive røgkøler, men billig at fremstille.

Nu lurer jeg på. Du kan jo svejse, Lars :great: . Lille smed, Jens Skov Jensen og jeg har en røgkøler. Så er det da bare med at kopiere.. :)

Du kan også rykke trækedlen et stykke ud på gulvet, længere væk fra røgrøret og montere en støbejerns kedel der har været brugt til en oliefyr, og lade røgen passere gennem den og ud. Sådan en lille oliefyrs unit. calderas eller hvad det hedder. De må efterhånden kunne findes i skrotdynger, eftersom olien er bleven dyrer og flere får pillefyr og andet alternativt.

Men, som svar på dit sp. mål.. Jov.. 2 stenkast herfra , hos min nabo. Han har brugt en vandretliggende hydrofor som røgkøler til hans halmfyrs passat tønde. Den er lavet sådan at han har skåret top og bund af. På cylinderens ender har han svejst nogle plader med huller i. Ligesom patronhylstret i en seksløber, bare flere huller, hele cylinderet er fyldt op. De huller er til 3 tommer damprør. Røgindgang og afgang er også sat i cylinderen. ude i hver sin ende. For neden til tilgangen og for oven i den modsatte ende, nærmest skorstenen, til afgangen. De afskårne ender er så hængslet på i enderne til sidst. Således han kan komme til at børste hullerne. Men, den er god,endda rigtig god, og med en stor overflade tilligemed.
Men, nu kender jeg ham. Han er ikke en dyt bedre end mig.. icon_cheesygrin.gif Det er udført af stumper han har fundet rundt omkring. Den har med garanti ikke kostet en krone for ham at fremstille. Så den er billig...Kun lidt svejsetråd og arbejds kraft..Skal jeg tegne den??
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af Lars.lhd » 12 nov 2011 07:37

Ja hvis jeg skal have en køler, er det helt klart jeg vil lave en som din Pelle.
Indlægget var egentlig ikke et spørgsmål, men bare for at fortælle om noget simpelt jeg en gang havde lavet :)


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af pelle » 12 nov 2011 09:02

Lars.lhd » 12 Nov 2011, 07:37 skrev:Ja hvis jeg skal have en køler, er det helt klart jeg vil lave en som din Pelle.
Indlægget var egentlig ikke et spørgsmål, men bare for at fortælle om noget simpelt jeg en gang havde lavet :)
Ok :great: Der var alligevel noget i tv jeg ikke gad at se. Så tiden skulle jo gå med noget... :D
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af thy » 12 nov 2011 09:34

Lars.lhd » 12 Nov 2011, 07:37 skrev:Ja hvis jeg skal have en køler, er det helt klart jeg vil lave en som din Pelle.
Indlægget var egentlig ikke et spørgsmål, men bare for at fortælle om noget simpelt jeg en gang havde lavet :)
gode smarte ideer er altid godt at få frisket op igen :D :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af steinmeier » 12 nov 2011 10:12

--> pelle den der vandret liggende røgkøler må du godt prøve at tegne, da jeg overvejer at få lavet en , men min skal ligge næstene da der kun er 40 cm i højdeforskel på mit fyr og fyr
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 131
Tilmeldt: 26 nov 2009 18:07
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af mr blake » 12 nov 2011 12:09

Ja ku man lave en lidt mere fancy udgave, så var der nok noget og hente på brændeovnen ;)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Skal man kalde det en fattigmands røgkøler

Indlæg af pelle » 12 nov 2011 14:02

steinmeier » 12 Nov 2011, 10:12 skrev:--> pelle den der vandret liggende røgkøler må du godt prøve at tegne, da jeg overvejer at få lavet en , men min skal ligge næstene da der kun er 40 cm i højdeforskel på mit fyr og fyr
Hej

Prøver da lige at tegne.. Jeg er godtnok ingen Albert Einstein til at tegne. Men, mon ikke det går alligevel.. :)
Det ude til højre er køleren set fra enden. Måske kan man sætte lidt for de midterste huller så der trækker lige meget røg igennem alle røgrør. Noget der kan fordele røgen..
DSC01487.JPG
Isdet for en hydrofor kan man jo benytte en tømt gasflaske. Den er 27 cm i diameter. Fyld den med vand inden der skæres.. Sikkerhed frem for alt.. Sådan en flaske som på billedet, ja eller en brugt kappebeholder, kan da også benyttes.
611.JPG
Endnu flere rør man kan sætte i køleren, endnu mindre vand indeholder køleren, så endnu mindre er der at varme op på. Og den er hurtigere oppe i temp + den får en meget stor overflade. Mindre modstand til røg pga. større røgrørs lysning. Længere tid mellem rensningerne... Så en win win situation med mindre og flere rør.

mvh
Pelle

Hov,, Det er godtnok uden for tråden.. Har fundet ud af hvordan man lægger film ud på youtube her i dag.. I skal da lige se da jeg knaldede øldåser , dengang jeg byggede mine solfangere. Det tog en time at fremstille dåser til 1 m2.. Dette er uden for tråd. Så helst ingen kommentarer til dette. Jeg vil blot vise jer det.. :wink:
Måske kan i bruge det til noget om solvarme i en anden tråd.
http://www.youtube.com/watch?v=2BBcja1Wf0Q
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar