Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Lund » 09 nov 2011 20:07

Jeg har gået og luret nogle fangere af og har set Scansun XL 20 har 2 rør til murgennemføring. Det ene suger fra huset, hva filan skal det gøre godt for? Jeg mener da kun det kan give snavs i fangeren eller er der en mening med galskabet?


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Flemming DJ » 10 nov 2011 08:56

Hvor meget skidt har du til at flyve rundt i dit hus? :wink:

Det gi'r vel meget god mening, at man kan recirkulere indeluften og varme den (hurtigere) op? Suppleret med friskluftsindtag kan man jo selv vælge, om man så vil ha' forvarmet ventilation med ind.

Mange, hvis ikke de fleste, DÅSE-luftsolfangere, man kan se på nettet, tager da luft indefra.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Lund » 10 nov 2011 15:49

Flemming DJ » 10 Nov 2011, 08:56 skrev:Hvor meget skidt har du til at flyve rundt i dit hus? :wink:

Det gi'r vel meget god mening, at man kan recirkulere indeluften og varme den (hurtigere) op? Suppleret med friskluftsindtag kan man jo selv vælge, om man så vil ha' forvarmet ventilation med ind.

Mange, hvis ikke de fleste, DÅSE-luftsolfangere, man kan se på nettet, tager da luft indefra.
Hej og tak for svaret. Jeg har kun set dem med en enkelt udgang i min søgen om erfaring. Har du et link til nogle jeg kan snuse til?

Jeg skal have en på et værksted og der kommer slibestøv, svejserøg mm

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Flemming DJ » 10 nov 2011 22:30

Youtube er din ven. :)

Og goooooogle:
http://www.google.dk/search?q=beer+can+solar+heater
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Lund » 11 nov 2011 06:58

Jeg kan betro dig jeg har brugt mange aftener på át google fangere, men jeg har ikke set nogle der tager luft indefra huset, derfor spurgte jeg til et link eller 2, ikke blot en søgning på dåseluftfangere icon_cheesygrin.gif


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Flemming DJ » 11 nov 2011 09:25

Dammit. Du er sq da osse så krævende. :twisted:

Men, jeg tænkte jo nok, du havde været der... :wink:

Det andet link i "min" søgning - tjek det. Der er recirkulation for alle pengene.
Se især ca. 1 min. inde, hvis du er utålmodig. For den dovne: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=b ... k7gaEng-rA

Men, du skal jo også ha' en, der ta'r frisk luft ind, alligevel. :) Så laver du da bare en række huller i bunden og sætter blæseren i udtaget. :great:

ELLER skal du ha' monteret et luftfilter i indtaget inde i værkstedet?
(Jeg så lige, hr. zsnowshredder havde noget, der ligner et K&N-filter stående i rummet bag solfangeren).

Jeg har selv tumlet med idéen om at bygge en luftsolfanger, og jeg ville udover recirkulation montere et par ventiler på siderne af "top- og bundmanifolden" i udedelen, så jeg ku' styre mængden af frisk luft samt lade skidtet fise varm luft ud i toppen i perioder uden behov for varme. Den var tænkt at virke med selvcirkulation, uden styring og ventilator (alternativt drevet af solceller).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Lund » 11 nov 2011 16:21

Flemming DJ » 11 Nov 2011, 09:25 skrev:Dammit. Du er sq da osse så krævende. :twisted:

Men, jeg tænkte jo nok, du havde været der... :wink:

Det andet link i "min" søgning - tjek det. Der er recirkulation for alle pengene.
Se især ca. 1 min. inde, hvis du er utålmodig. For den dovne: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=b ... k7gaEng-rA

Men, du skal jo også ha' en, der ta'r frisk luft ind, alligevel. :) Så laver du da bare en række huller i bunden og sætter blæseren i udtaget. :great:

ELLER skal du ha' monteret et luftfilter i indtaget inde i værkstedet?
(Jeg så lige, hr. zsnowshredder havde noget, der ligner et K&N-filter stående i rummet bag solfangeren).

Jeg har selv tumlet med idéen om at bygge en luftsolfanger, og jeg ville udover recirkulation montere et par ventiler på siderne af "top- og bundmanifolden" i udedelen, så jeg ku' styre mængden af frisk luft samt lade skidtet fise varm luft ud i toppen i perioder uden behov for varme. Den var tænkt at virke med selvcirkulation, uden styring og ventilator (alternativt drevet af solceller).
Hehe nå det mener du, ja men jeg har arbejdet 14 dage i træk nu uden fridage, så energien er på lavpunktet.
Ok nu har jeg luret dit link af og det ser vældig ud, lidt mere inspiration.
Vedr. placeringen af luftsolfangeren så har jeg også spørgsmål i stride strømme icon_cheesygrin.gif
Her om vinteren hvor solen faktisk hænger lige over jordoverfladen når kl har passeret 15, hvor varmer solen så bedst, direkte syd eller lidt det ene eller den anden retning?
Hvor meget har træer at sige når de står uden blade her om vinteret, æder de al energien?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Flemming DJ » 13 nov 2011 22:13

Hmmm.... Man får vel mest indstråling totalt hen over dagen, når man har fangeren stik syd. Dog kan det måske godt gi' lidt mening at ha' den en snas mod vest, da himlen ofte kan være lidt diset fra morgenstunden, og solen derfor er lidt tid om rigtigt at "brænde igennem". På den måde får man (lidt) mere ud af eftermiddagssolen i forår/efterår men næppe nogen gevinst om vinteren.

En luftsolfanger må gerne hænge lodret, da det ikke betyder noget, at den yder lidt mindre om sommeren, hvor man ikke har det store rumvarmebehov. (60 graders hældning siges at gi' bedst ydelse til rumvarme).

Skygge er jo aldrig godt for solvarme, men enkelte tynde grene gør næppe den store forskel.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Lund » 14 nov 2011 06:05

Flemming DJ » 13 Nov 2011, 22:13 skrev:Hmmm.... Man får vel mest indstråling totalt hen over dagen, når man har fangeren stik syd. Dog kan det måske godt gi' lidt mening at ha' den en snas mod vest, da himlen ofte kan være lidt diset fra morgenstunden, og solen derfor er lidt tid om rigtigt at "brænde igennem". På den måde får man (lidt) mere ud af eftermiddagssolen i forår/efterår men næppe nogen gevinst om vinteren.

En luftsolfanger må gerne hænge lodret, da det ikke betyder noget, at den yder lidt mindre om sommeren, hvor man ikke har det store rumvarmebehov. (60 graders hældning siges at gi' bedst ydelse til rumvarme).

Skygge er jo aldrig godt for solvarme, men enkelte tynde grene gør næppe den store forskel.
Tak for info, det giver mig lidt mere at arbejde med. De sidste 14 dage har ikke givet meget sol, gad vide om guderne har hørt om mine planer icon_cheesygrin.gif

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Luftsolfanger endnu et spørgsmål

Indlæg af Flemming DJ » 14 nov 2011 12:50

Hov, de 60 graders hældning er for solvarme med væske - men, jeg mener... solindstrålingen er jo den samme.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar