Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker- eller pillefyr!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hahomi » 10 nov 2011 08:00

KristianVilhelm » 10 Nov 2011, 07:33 skrev:Alt efter hvilke fyr man køber er der jo forskelligt arbejde i det.

Jeg har købt et stoker fyr med stort udendørs magasin, og automatisk askeudtag, og autotænd. Jeg vil næsten garantere jeg har mindre arbejde i det end de fleste pille folk, da jeg bare skal starte minilæsseren for at fylde magasinet.

Fordelen? Jeg kan fyre med alt muligt forskelligt. Flis jeg kan få næsten gratis, lagerskadet korn (Læs: Ikke vådt.) jeg nærmest kan få for at hente det. Div. Skodpiller folk opgiver fordi det giver lidt ekstra smuld.

Det er da naivt at tro at et pille fyr altid er nemmere, jeg har mindst de samme bekvemligheder. Bare fordi man køber stokerfyr behøver man da ikke gide arbejde mere. icon_cheesygrin.gif

Ja det har da kostet lidt mere end et billigt pillefyr, men går da ud fra det er betalt hjem i 'billiger' brændsel over tid.
Nu er det da også så nemt igen, tør man spørge om, hvor meget sådant et "fyringssæt" koster med alt tilbehør.
Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af KristianVilhelm » 10 nov 2011 08:20

hahomi:

Det burde du næsten ikke turde, for det var dyrt, og ja det kunne jeg uden tvivl have købt mange piller for. Total prisen løb op i omkring 86.000, vi fik lidt rabat på lidt lak skade osv.

Bekvemlighed koster som sagt også noget, min point var bare at et stokerfyr ikke nødvendigvis medførte mere arbejde.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hahomi » 10 nov 2011 08:31

Det er jo så også billigt nok, hvis du havde et varmebehov på 25 kW, men pepret pris når man kun har behov for 8-10 kW eller mindre.

Din pointe var jo sådan set også bare det jeg har prøvet at sige :wink:
Vælg dine kampe med omhu.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af Albert » 10 nov 2011 08:56

Et fyringsanlæg er jo en langsigtet investering,og et anlæg der er flexibel med hensyn til valg af brændsel,vil altid være forrentet hurtigere hvis man bruger,og kan finde de billigere alternativer, end et tilsvarende,hvor man er bundet op på et brændsel.
Med til regnestykket skal der tages højde for de penge der spares,her tæller hver sparet krone jo 1,5 da der ikke skal betales skat af besparelsen.(endnu ihvertfald)
Hvis du køber en palle piller til 1800 kr. skal du jo tjene 2700 for at betale den :mafia:

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af timkenneth » 10 nov 2011 09:12

synes også der skal den dimension ind i debatten, at der endnu ikke er statslige afgifter på køb af træpiller. Det har jo været varslet tidligere, og så kan piller pludselig få en anden pris. Om det kommer må tiden vise.

vores valg af stoker kontra pillefyr var at vi ikke ville være bundet af træpiller, som vi var af olien. om det er en klog beslutning må tiden også vise :D


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af Albert » 10 nov 2011 09:18

Hvis det bliver aktuelt med afgift,bliver det på alt biobrændsel,men de billigere alternativer vil jo stadig være de billigste.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af KristianVilhelm » 10 nov 2011 10:06

De får svært ved at ligge afgift på mit biobrændsel, men de er da velkommen til at prøve :mafia:

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af Albert » 10 nov 2011 10:15

Nu er det jo sådan at du har en bolig der skal opvarmes på eks. antal m2,og uanset hvad du opvarmer med,og afgiften bliver skruet sammen så den fungerer på samme måde som vandafledningsafgiften,hvilket er meget sandsynligt,så kommer du med i puljen :cry: :cry:

julemand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 nov 2011 11:29

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af julemand » 24 nov 2011 03:57

Jeg overvejer om jeg skal smide mit baxi 2,5 ud og sætte en scotte ind....Baxien har altid været for stor og derfor kører det ikke for godt. Men jeg har da sparet nogle penge ved at fyre med flis og korn...Meen den tid der er gået med at skovle aske mm...det gider jeg ikke mere..

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hahomi » 24 nov 2011 10:55

julemand » 24 Nov 2011, 03:57 skrev:Jeg overvejer om jeg skal smide mit baxi 2,5 ud og sætte en scotte ind....Baxien har altid været for stor og derfor kører det ikke for godt. Men jeg har da sparet nogle penge ved at fyre med flis og korn...Meen den tid der er gået med at skovle aske mm...det gider jeg ikke mere..
Nu kan du jo også købe et mindre stokerfyr end 2,5 kW, der findes flere på 1,5 kW. Ser du på merinvesteringen fra f.eks. hvad en Scotte på 30.000 kr, som den nemt løber op i med diverse automatikker og målere, kan differencen op til hvad et StokerFyr nemt forrentes på 10 år. 10 år er min horisont for om det vil kunne betale sig for at investere i andet og bedre grej.
Jeg undrer mig specielt over at man samtidig med køb af nyt pillefyr også overvejer solvarme, der meget svært kan betale sig hjem på 10 år, specielt når det måles op mod f.eks. palmeskaller.
Det eneste merarbejde ved brug af f.eks. palmeskaller er asken som skal tages ud måske en gang hver 2. uge i stedet for hver 4. uge.
Det er ligesom når man har nået den store besparelse i.f.t. olie i træpiller, stiller man sig tilfreds med det.
Vælg dine kampe med omhu.


Besvar