Stoker- eller pillefyr!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hahomi »

Lige et par generelle betragtninger over valg af fyr:

Er man overbevist om at der kun skal anvendes piller som brændsel, skal man jo nok vælge et pillefyr. Jeg gider ikke at starte en diskussion op om hvilket her.

Har man derimod derimod mulighed for at håndtere Big Bags eller løsvægt, er der nogle overvejelser man skylder sig selv og sin økonomi.

Er ens oliforbrug under 2.500 l er man nok bedst tjent med et pillefyr til ca. 20.000 kr.. Er olieforbruget derimod over ca. 2.500 l er man efter min bedste overbevisning bedst tjent med et Stokerfyr som f.eks. PH, Baxi, Twin Heat, Benekov, Gejs e.lign.. Begrundelsen er at man altså kan købe alternative brændsler, herunder industri træpiller en 25-30 % billigere end alm. kvalitets træpiller. Disse alternative brændsler er mindst lige så nemme, at håndtere som træpiller i sække, under forudsætning af man har plads til at håndtere dem. Besparelsen i varmeudgifter øges selvfølgelig med øget forbrug. En anden ting man nok lige skal huske, er at ens varmebehov nok stiger med faldende brændseludgifter. Jeg har det ihvertfald noget varmere nu, end da jeg fyrede med olie.

Er man alligevel oppe og bruge omkring 30.000 kr. på et pillefyr, mener jeg man ligeså godt kan bruge 10-20.000 kr. mere og få muligheden for at fyre med billig brændsler som frø, korn, skaller, kirsebærsten o.s.v.. Der vil med garanti komme flere alternativer de kommende år. Man vil så også få et mere robust fyr...........uanset hvilket pillefyr der sammenlignes med.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af MichaelK »

Ja, det var da en holdning at have....... :?

Hvorfor er skillelinien lige 2500 liter, og hvorfor skal der overhovedet være en skillelinie?
Besparelsen er da til at tage og føle på, uanset forbruget af træpiller 8)

Det er da rigtigt at der kan være større besparelser at hente, ved at anvende alternative
brændsler. Men det må være forbundet med mere arbejde, at opretholde en stabil leverance
af disse brændsler frem for træpiller.

Disskusionen minder lidt om fastbrændsel vs. træpiller. Hvilket er nemmest at arbejde med, og
hvor meget tid vil man bruge på det? Tid er penge, derfor kan billigere brændsel på papiret se
favorabelt ud, uden reelt at være det.

Summa summarum drejer det sig om, hvor meget arbejde man vil lægge i det?

Træpille-folket bruger generelt mindst tid i fyrummet icon_cheesygrin.gif
(Undtaget herfra er "stoker-nørder", der ikke kan lade være med at skrue i deres anlæg :P )
Vi slænger os på sofaen, og spare stadig mange penge i forhold til olie etc. etc.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hahomi »

Grænsen på 2.500 l er sat ud fra, at bruges der mere end de 2.500 l kan merinvesteringen på 10-20.000 kr til et stokerfyr under alle omstændigheder hentes hjem over en 10 års periode uanset hvor billigt pillefyret er, og kan det det, er det i min verden en god investering. Investeringen er jo hentet hjem over det billigere brændsel og så i tilgift endda meget større fleksibilitet og dermed ikke afhængig af træpilleprisen.

Nu fyrer jeg selv med palmeskaller, og ja det betyder jeg skal tømme aske ud hver dag i min BioMax, men en BioMax er heller ikke et Twinheat eller en Benekov eller en Gejs eller en.....................you name it

M.h.t. besvær, er der jo ikke noget extra besvær, når man bruger bioskaller og mange af de andre "alternative" brændsler, se selv indlægene her på forumet.

Så er der jo endelig den store joker, at man engang i mellem kan løbe ind i noget meget billigt korn f.eks...........endda gratis har jeg set et indlæg med.

Jeg mener ihvertfald der er meget mere i ovenstående, end at regne på solvarme og solceller.
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af MichaelK »

Jammen, det er da logisk at tilbagebetalingstiden forlænges, i forhold til
investeringens størrelse. Selv 100.000,- er tjent hjem på 7½ år (træpiller).

Hvor er så "fordelen" ved alternative brændsler, frem for rene træpiller?

Kortere tilbagebetalingstid, javel, men også mere arbejde. Du nævner selv
palmeskaller. Og Du skal tømme aske ud af fyret HVER dag!!!!

Frugtsten o.lign. er også en mulighed, men hvor?

Det er det der er min pointe. Træpiller kan jeg få på snart ethvert gadehjørne,
men hvor skaffer jeg de alternative brændsler, og kan jeg få dem år efter år?
Med et andet ord, hvordan er forsyningssikerheden?

Jeg har f.eks. ikke nogen der, så vidt jeg ved, har "alternative brændsler",
inden for en radius af 50 km. fra mig (korn/raps undtaget). Jeg skal altså
bruge ekstra tid, på at lede efter disse brændslestyper, frem for træpiller.

Det gider jeg ikke. Det er derfor jeg kun har træpiller. Andre gider godt, og
derfor vælger de noget andet. Det må være deres egen sag, det vil og kan
jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg kender bare flere, der er gået fra
fastbrændsel til rene træpiller, fordi de ikke gider besværet. Eller har købt
en stoker med mulighed for eksempelvis fastbrændsel, og alligevel er endt
med kun at fyre med træpiller, fordi det netop er det nemmeste. Jeg er
personligt er smule bange for, at det samme kan overgå de "alternative"
brændsler?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hahomi »

Ja, jeg skal tømme aske ud hver dag i mit BioMax pillefyr til 20.000 kr.. Det jeg siger er, at havde jeg et stokkerfyr, der forøvrig også kan køre med alm. træpiller eller industripiller ville min brændseludgift blive 25-30% billiger, men 25-30 % af 10.000 kr. forrenter ikke nok til at jeg kan give 20 - 30.000 kr. mere for et Stokerfyr. Er mit energibehov større, vil der også være en meget højere besparelse til at betale merinvesteringen med.

Desuden får man altså noget mere kram i de Stokerfyr end vi gør i de husmandsbrændere, vi er så mange der har. Det er selvfølgelig en mere overkommelig investering på en 20 - 30.000 kr. end op mod det dobbelte, men kigger man lidt ud over næsetippen, kan det altså ikke betale sig at købe den billige overkommelige løsning, når man her et varmeenergi behov svarende til 2.500 l olie eller mere.......næstippen er ca. 10 år lang

Nu har jeg ingen erfaring med Solsikker, men den dem kan du da købe hos Hjaltelin ( http://www.hjaltelin.dk/) i Kolding til 1500 - 1600 kr/tons og træpillegranulat ca. 17 - 18 hundrede pr tons leveret i bigbags. Jeg ved der også findes andre i Jylland, der måske er billigere end Hjaltelin.

Det var bare det jeg ville sige.......hej :wink:
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af MichaelK »

Kolding er jo langt over 100 km fra mig (kan Du se pointen?)
I øvrigt koster IKEA træpillen, som er den jeg pt. får leveret
1874,- pr. 960 kg. leveret i min indkørsel. Prisforskellen er
altså ikke stor nok til at jeg ville bruge de alternative brændsler.



Mvh.



PS.: Godnat.....

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hahomi »

De priser jeg skrev var leveret på adressen priser Og jeg har altså ikke været ude og lede i Jylland, det var bare for at fortælle der også er muligheder der. Jeg er selv barnefødt i Jylland og har set kreativiteten blomstre der.

Det der fik til at regne en smule på det, var at en spurgte ind til Palmeskaller, som vi jo kan købe her på Falster til omkring 1.500 kr/tons.

På Fyn er der også en der handler med alternative brændsler, herunder kirsebærsten............kan ikke huske hvem det er, men han er der.
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hahomi »

Skimmede lige indlægene igennem og kan jo godt se jeg lige mangler en pointe.

Har man et Stokerfyr er arbejdet med alternativ biobrændsler på et absolut minimum også og kan tilnærmelsesvis sammenlignes med det vi bruger på et pillefyr. Forudsætningen er jo selvfølgelig man har plads og mulighed for at håndtere mini big bags e.lign. eller endnu bedre have det liggende løst på et gulv.
Vælg dine kampe med omhu.
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af hudle »

må erkende at efter jeg har skiftet fr afastbrændsel til pillefyring - et billigt scotte - så har jeg ikke haft andet en super komfort og jeg er vildt tilfreds.. det fastbrændsel er til at slide sig selv ned af... med pillefyret skal du ikke overveje hvad du skal putte i fyret næste sæson... det er et spørgsmål om at finde den rigtige pris på de bedste piller.. jeg er færdig med alt mulig alternativ... komfort koster og sådan er det.. jeg finder de bedste piller til billigste pris og det går der jo sport i..

Jeg er fuldt ud tilfreds med kun en brændsel at fyre med.. og det kører mere stabilt og ydelsen er helt i top..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Stoker- eller pillefyr!

Indlæg af KristianVilhelm »

Alt efter hvilke fyr man køber er der jo forskelligt arbejde i det.

Jeg har købt et stoker fyr med stort udendørs magasin, og automatisk askeudtag, og autotænd. Jeg vil næsten garantere jeg har mindre arbejde i det end de fleste pille folk, da jeg bare skal starte minilæsseren for at fylde magasinet.

Fordelen? Jeg kan fyre med alt muligt forskelligt. Flis jeg kan få næsten gratis, lagerskadet korn (Læs: Ikke vådt.) jeg nærmest kan få for at hente det. Div. Skodpiller folk opgiver fordi det giver lidt ekstra smuld.

Det er da naivt at tro at et pille fyr altid er nemmere, jeg har mindst de samme bekvemligheder. Bare fordi man køber stokerfyr behøver man da ikke gide arbejde mere. icon_cheesygrin.gif

Ja det har da kostet lidt mere end et billigt pillefyr, men går da ud fra det er betalt hjem i 'billiger' brændsel over tid.

Besvar