Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bio max

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af jg1 » 04 nov 2011 20:25

Hej Alle
Har lige købt et bio max 16 det skulle være et godt pillefyr, men nu har jeg siddet og læst en del links, hvor mange fejl det har bla snegl, gear, brænder og styring, så nu er mit spørgsmål har jeg køby noget skod ?
Skulle jo gerne blive glad for det i stedet det gamle oliefyr :lol: . Hvad er jeres mening om fyret
Hilsen
John


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af hahomi » 04 nov 2011 21:34

Jeg er en af dem der er kommet med kritiske indlæg, men er blevet rigtig glad for den, efter jeg har lært den at kende.
Det er rigtigt, der er rigtig mange her, der pr. definition ikke kan lide BioMax, men hvor Woody eller Scotte er det eneste saliggørende. De er da også fine fyre men dyrere.
Min Mad Max har bare kørt perfekt efter jeg har fået lært at indstille den. Jeg må sige at manualen til BioMax er dårlig........mildt sagt. Så prøv at skimme denne lange tråd igennem http://fyrteknik.dk/forum/viewtopic.php ... 8d05ffcaa0 og nogen af de andre emner der.
Har du ikke installeret fyret endnu, vil jeg råde dig til at få en elektrisk termostat, til brug ved sommerfyring, se viewtopic.php?f=51&t=11295

Se min mening om BioMax her viewtopic.php?f=198&t=11534#p115416

Tillykke med dit nye fyr, som jeg er sikker på du bliver glad for.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af jg1 » 05 nov 2011 17:22

Hej Hahomi
Tak for svar, den elektriske termostat du skriver om er det til varmt vand om sommeren ? har ikke fået sat fyret
op endnu mangler lige og fjerne resten af det gamle oliefyr. :? Og så lige male rummet nu når det er tomt, så bliver det fint der ude, hvordan ligger forbruget såen ca ? ved godt det er hvordan boligen er men vi brygte ca 2000 l olie om året. det er også noget af et fyr der står ude skulle varme 3 straldbygninger op til små grise og så et hovedhus på 180 m2.men vi bruger det kun til hovedhuset endenu

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af hahomi » 05 nov 2011 20:07

Hej jg1.

Ja, den elektriske termostat skal bruges, når du har sommerstyring på fyret. Jeg sætter min til at slukke for cirkulationspumpen, når kedlen = fremløbstemperaturen er 55 grader eller derunder. Gør du det, forhindrer du at kedlen kommer til at stå som en kæmperadiator og du har varmt vand længere tid.

Jammen når du bruger 2.000 l olie, skal du regne med at bruge ca. 4.000 kg træpiller, måske en anelse mindre, hvis din gamle kedel var utidssvarende. Dette forbrug skal du regne med uanset, hvilket pillefyr du havde købt.

God fornøjelse.

Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af jg1 » 09 nov 2011 09:26

Hej hahomi
Hvor lang tid har du fyret med skaller ? og er det stadig godt og hvad med sneglen er det okay med den eller er der lavet noget om på den? :P glæder mig til fyret kommer op, men mangler lige det sidste af oliefyret hold k.. noget gods det er lavet af. Og så lige male rummet nu når det er tomt og tak svarene
Mvh
John


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af hahomi » 09 nov 2011 09:45

jg1 » 09 Nov 2011, 09:26 skrev:Hej hahomi
Hvor lang tid har du fyret med skaller ? og er det stadig godt og hvad med sneglen er det okay med den eller er der lavet noget om på den? :P glæder mig til fyret kommer op, men mangler lige det sidste af oliefyret hold k.. noget gods det er lavet af. Og så lige male rummet nu når det er tomt og tak svarene
Mvh
John
Hej John.
Jeg har fyret med palmeskaller i et par måneder nu. Der er ikke lavet noget om ved fyret, hverken snegl eller brænder. Sneglen kører fint med dem også.
Selvom Mad Max klarer skallerne fint, er jeg ikke sikker på jeg fortsætter med dem, da jeg skal ud og tage aske ud hver dag. Det betyder ikke noget, hvis man alligevel er hjemme, da det tager mindre end 3 minutter. Man er bare noget afhængig af det, kan næsten side stilles med man har et husdyr, der skal fodres hver dag. Er du indstillet på det, går det rigitig fint med Palmeskaller og der er da også en besparelse på 25-30 % i.f.t. træpiller. Ved 4 tons pr. år giver det alligevel en besparelse på et par tusinde kr., lige ned i lommen :wink:

Som du måske bemærket har, så er jeg gået over til ½ palmeskaller + ½ træpiller. Dette er udelukkende for at få mindre aske.

Kan du ikke skille den gamle kedel ad i mindre stykker. Det kunne jeg med min gamle Salemander.

Go vind, skriv hvis der er noget du er i tvivl om.

Manualen til BioMax er ikke verdens bedste, men der er god vink på http://fyrteknik.dk/forum/viewforum.php ... e968fd6838

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af jg1 » 09 nov 2011 11:17

Hej hahomi
Jo det kan jeg, og det er også det jeg gør,men mit fyr er 1.2m bred og 1.2m høj og 1.8m lang og jernet er tyk
som bare f... :| . Men det går fremad mangler ca en1/ 3 del så er det klaret. Så maler konen det bagefter. det bliver dejlig med noget nyt i stedet for det gamle, fyr manden kommer den 22-11 og sætter det op.
Mvh
John

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af hahomi » 09 nov 2011 11:37

Godt at få brugt lidt energi på forhånd :wink:

Skulle du vælge at prøve med Palmeskaller, så skriv lige på viewforum.php?f=198 , så vi får den ind i den rigtige kasse :great: Sorry, det var ikke dig der havde placeret den forkert.

Jeg vil gerne hjælpe med startindstillingerne, da de er lidt anderledes end ved træpiller.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men er du varm på skallerne, kunne du jo købe 1 mini bag palmeskaller og 2 paller træpiller leveret uden fragt, hvis du bor i Guldborg Sund eller Vordingborg kommune.

God arbejdslyst
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af jg1 » 18 nov 2011 17:09

Hej
Ja så er der malet færdig i fyr rummet, mangler ny lampen og stik det bliver lavet i morgen, bioen er kommet og piller, så venter vi til på tirsdag så kommer vvs manden og monter systemet, det glæder vi os helt vildt til.
God week-end til jer.
Og til dig hahomi du skal have stor tak for dine svar, det er godt at du følger med i hvad der sker, skal nok komme med en tilbage melding hvordan mini max køre, håber på at det er et godt fyr :wink:

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

bio max

Indlæg af hahomi » 10 jan 2012 23:13

Hej Hahomi
Hvordan går det med biomax, angående ts købte jeg den til røgrør så passede den til skorstenen
Uha jg1, den var ikke god lige der.

Men jo, den kører bare derud af. Eneste problem jeg har, er at der dannes slagge, når jeg blander piller og palmeskaller, men det får en ende når jeg har brugt skallerne.

Jeg må sige jeg er yderst tilfreds, når det nu engang blev en pille og ikke en stoke. :lol:

Hvordan går det med din. Går ud fra du også må ha pillet lidt vid dine luftindstillinger efter montering af ts.
Vælg dine kampe med omhu.


Besvar