Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 05 nov 2011 07:11

no100, tror du har misforstået noget, jeg har lavet 2 solfangere på hver en kvm ca., og i alt i de 2 solfangere er der 70 meter sort slange, den slagsslange som man bruger til havevanding, og slangen er armeret.

Har vedhæftet et billede af den ene af solfangerne, som den ser ud indvendigt, og der er ca. 5 mm afstand imellem slangerne, ved ikke helt om det er nok.
Vedhæftede filer
Upload_1.jpg
Solfanger


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af no100 » 05 nov 2011 11:00

Hej jørn petersen
Ja du har ret, jeg havde misforstået diameteren på slangen.
Din udformning af solfangeren gør at den kun er egnet til at monteres vandret, det vil sige at ligne på jorden. Grunden er at en enkelt luftlomme vil stoppe cirkulation i fangeren hvis den er rejst i en vinkel ud fra vandret.

Pelle og andre > jeg er ikke imod nogen former for Alternativ Energi ej heller gør det selv :great: , men eksemplet her viser at vi skal være sikre på hvad vi rådgiver om!
No100. icon_cheesygrin.gif

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 05 nov 2011 11:27

Jørn Petersen » 29 Oct 2011, 08:49 skrev:Hej.

Jeg er ny på denne side, og inden for Solvarme, så bær over med mig, hvis der kommer nogle fjollede ideer og spørgsmål.

Jeg ved ikke om solfangerpanelet er stort nok til at holde jorden i drivhuset frostfrit, så dette er på prototype stadie, og er det ikke nok, bygger jeg endnu en.

Er dette helt hen i vejret eller, og hvad skal jeg mere sørge for.!

/Jørn Petersen
Citere lige mig selv for n0100, igen.

Selve solfangeren er kun en prototype, da jeg ikke har erfaringen inden for dette, så derfor ser den første sådan her ud, har den nogen form for virkning, bygger jeg selvfølgelig en anden.

Og grin du bare.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 05 nov 2011 21:44

no100 » 05 Nov 2011, 11:00 skrev:Hej jørn petersen
Ja du har ret, jeg havde misforstået diameteren på slangen.
Din udformning af solfangeren gør at den kun er egnet til at monteres vandret, det vil sige at ligne på jorden. Grunden er at en enkelt luftlomme vil stoppe cirkulation i fangeren hvis den er rejst i en vinkel ud fra vandret.

Pelle og andre > jeg er ikke imod nogen former for Alternativ Energi ej heller gør det selv :great: , men eksemplet her viser at vi skal være sikre på hvad vi rådgiver om!
No100. icon_cheesygrin.gif
Godt ord igen, nr.100.. :great:

Det var blot den måde du fik det skrevet på. men, misforståelser kan forekomme på skrift.. :)
Men, nu til sagen. For jeg kan læse du godt ved hvordan tingene skaber sig, nr.100.
Sådan en rulle kan kun udluftes hvis den ligger vandret.. Men, det vil jo ikke kunne lade sig gøre hvis den skal op på 60 gr. fra vandret.. Det vil slet ikke virke. Der vil stå luftlommer overalt og cirkulationen vil helt gå i stå. Det var der så ikke oplyst noget om og ingen var opmærksomme på dette.. Godt det kom frem. Reglen er jo den at luft uhindret kan komme op. så ikke noget med det går nedad nogen steder.
Og så var det jeg kom i tanke om Ernst Drastrups gamle solvarmeanlæg. Se her kan du lave noget meget billigt der virker langt bedre end de ribberør, Jørn. Enkelt lags brugte rio radiatorer. Det var det Ernst anlæg var udført af.. Han havde 22 m2 til 2600 liter akku... De holdt i 22 år. Så var de tæret op af kondens udefra, Men de gav masser af varme fra sig. Han havde masser af varmt vand..Det er jo klart når arealet er så stort..... Nu du har tiden til det ville jeg se om ikke jeg kunne "støve" sådan nogle brugte radiatorer op..De har en dårligere lederevne en kobber. Ca 6-7 gange dårligere, men meget bedre end de ribberør+ de ikke indeholder så meget væske. Med de unioner kan du jo sætte fler små sammen..Det nem. :)

Dem på billedet er nogle jeg har fundet i containeren nede på genbrugspladsen. Der er sådan en flink opsynsmand dernede. Han plejer at vende ryggen til når jeg har fundet noget jeg kan bruge..


.
DSC01478.JPG
DSC01481.JPG
nå.. de radiatorer lægger du i isolerede kasser. Sliper dem let og affedt.. Som sort maling, kan du benytte lidt sokkelasfalt(sort tjære) bland et skvæt terpentin i så det bliver tyndere og til sæt noget sort pulver der hedder jernoxid. Så får du en god maling. Det vil aldrig krakgulere eller falde af.Bliver det varmt bliver det lidt blød, men det løber ikke.. Har haft det testet med en prøve i ovnen på 175 grader. Det løb ikke af.. det vil være blank den første halvårs tid. Dernæst bliver det helt mat og drønhamrende sort.
Og med de 2 lags termoplader, vil du få et solvarmeanlæg der vil noget... Det med 62 % forstår jeg ikke noget af.. jeg har noget stående der har 90% i lysgennemgang.Du skal huske det skal være "klart" og ikke "opal" eller blåtonet om du vil..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 05 nov 2011 22:26

No100 og Pelle, jeg bøjer mig i støvet, og kasser dem jeg har lavet, og finder nogle radiatorer, de er jo også forholdsvis billige, kan de laves i samme princip som den jeg smed billede op af, bare med radiator i stedet for slange.!


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 05 nov 2011 22:50

Jørn Petersen » 05 Nov 2011, 22:26 skrev:No100 og Pelle, jeg bøjer mig i støvet, og kasser dem jeg har lavet, og finder nogle radiatorer, de er jo også forholdsvis billige, kan de laves i samme princip som den jeg smed billede op af, bare med radiator i stedet for slange.!
Jeps.. :great:
Om radiatoren eller radiatorene lægger ned eller står op.. Det lige meget. Det skal blot være sådan at luften kan komme ovenud. Så ikke noget med det går nedad nogen steder. Luften skal kunne komme uhindret ovenud..Thats all..
Det vil jo altid være sådan at fører du returen ind i det det ene nederste hjørne og fremløbet ud af det øverste modsatte hjørne Altså diagonalt. Vil det virke bedst.Så er der samme tryktab, siger reglen om " vendt retur"
så er der samme flov i hele arealet, så at sige...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af no100 » 06 nov 2011 00:54

Hej jørn petersen
Jeg sider ikke og griner, men et let træg på smile og minder om spejderlivet bliver det da til. 110103_pick_prv.gif
Dit materialevalg er uheldigt: slangen er uden iltspærre og en blød plast der i varm tilstand vil kunne klappe sammen.
Hvis det er samme type slange du har gravet ned er det noget skidt, og anlæg i jord må ikke have skjulte samlinger. Den bløde haveslange er efter min viden kun godkendt til rent vand,
Hvis du laver en god fanger kan den max. Levere 1000 w. i timen pr. m2. og så vidt jeg husker er der 1700-1800 solskins timer pr. år
Med hensyn til varmelager i jord så kan den indeholde 1/3 af hvad vand kan i samme rumindhold,
Du spørger om 70 m slange er nok:
Hvis det du vil vide er om det er mok til 2 m2. solfanger er svaret ja.
Du kan holde jorden frostfri men ikke drivhuset
Hilsen no100.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 07 nov 2011 22:44

pelle » 05 Nov 2011, 22:50 skrev: Jeps.. :great:
Om radiatoren eller radiatorene lægger ned eller står op.. Det lige meget. Det skal blot være sådan at luften kan komme ovenud. Så ikke noget med det går nedad nogen steder. Luften skal kunne komme uhindret ovenud..Thats all..
Det vil jo altid være sådan at fører du returen ind i det det ene nederste hjørne og fremløbet ud af det øverste modsatte hjørne Altså diagonalt. Vil det virke bedst.Så er der samme tryktab, siger reglen om " vendt retur"
så er der samme flov i hele arealet, så at sige...
Hvorfor ikke se dig om efter nogle brugte solfangere, jørn.. En jeg kendte satte blot en annonce i gul og gratis og den blå... Under køb. Han fik da mange henvendelser af folk der havde fået lavet jordvarme og hvor smeden der opstillede jordvarmeanlægget ikke lige anede hvad de solfangere gjorde godt for...Så nu var de til overst..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 08 nov 2011 07:43

pelle: Ja det var en mulighed, jeg vil prøve at søge efter dem, tak

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 10 nov 2011 09:45

Nu har jeg fundet 2 plade-radiatorer, som pelle viser billeder af længere oppe, med mål 165*70*6 cm og 95*98*6 cm, hvis jeg bygger dem ind i træ ramme på samme måde som jeg gjorde med de sorte slanger, og med 10mm 3-lags kanal-plader som lukker dem, er det så ok.!

Og er der behov for endnu en, eller er dette nok, har betalt i alt 175 kr for begge, så det var jo ikke så slemt.

Jeg har nemlig mulighed for at sætte alle dem op som jeg har lyst til, da jeg har en flad taget garage op ad drivhuset, og de kan stå deroppe, og let kan føres ind i drivhuset.

Jeg har tænkt mig at serie forbinde dem.


Besvar