Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hoppende trailer?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Hoppende trailer?

Indlæg af Albert » 07 nov 2011 06:48

Enkeltakslede trailere er lige så stabile som 2 akslede.
Kommer en trailer i slyng,har det egentlig ikke noget med traileren at gøre,men derimod ham der sidder bag rattet.

Man ser ofte folk kommer kørende med trailere med mere eller mindre flade dæk,og er der for lidt luft i hjulene,kan traileren meget nemt gå i slyng,en anden årsag til den går i slyng er forkert vægtfordeling,den skal altid læsses med en 40 - 50 kg på krogen,hvis det er tungt læs,læsser man omvendt så den er tungest bag akslen,vil traileren løfte bagenden på bilen,og derved begynde at styre bilen,det samme vil ske med en 2 akslet.

Klaus kan jo prøve at løfte traileren,og få hjulene til at rotere,så vil det nok vise sig at et af dækkene ikke sidder rigtigt på fælgen,eller der er en bule i dækkassen.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hoppende trailer?

Indlæg af Bigfoot » 07 nov 2011 07:43

Albert » 07 Nov 2011, 06:48 skrev:Enkeltakslede trailere er lige så stabile som 2 akslede.
har du nogensinde kørt med en trailer????
For en 1-akslet trailer er ca lige så stabil, som en trillebør er retningsstabil. :evil:

for havde du haft kendskab til at køre med påhængsvogn, så ville du da virkelig ikke skrive det der.

Vi kører i snit 5 gange om ugen med vores hestetrailer, læs boggietrailer, og den har jeg fået sporet og afbalanceret, så aksler sidder lige, og hjulene er i balance. Den ligger 100% efter bilen. Du mærker ikke du har den bagefter, ud over at bilens trækkraft har lidt at se til.
Men derimod vores 1-akslede trailer fra nabolaget, den har fået samme tur, men for helvede da en slingerkasse at have bagefter. Ligeud går da meget fint, men du har ingen føling med hvor den er.

Og nu kommer forskellen..... BAGLÆNS!!! sådan en 1-akslede balje, er på ingen måde stabil baglæns.

jeg er frisk på en udfordring, om hvem af os der kommer først rundt på en forhinddringsbane baglæns... du kører din såkaldte stabile 1-akslede, jeg tager vores hestetrailer. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hoppende trailer?

Indlæg af Landlyst » 07 nov 2011 16:09

Jeg spiller klart på bigfoot i den udfordring... :great: :great: :great:

For uanset hvad man siger så er flere aksler i en gruppe mere stabil, både retningsmæssigt og i forhold til ujævnheder! icon_cheesygrin.gif

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Hoppende trailer?

Indlæg af Albert » 07 nov 2011 17:00

Os der har lært at køre bil med trailer er egentlig ligeglade med om det går fremad eller baglæns,ligesom antal aksler også er ligegyldig.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hoppende trailer?

Indlæg af Landlyst » 07 nov 2011 19:03

Albert » i dag 17:00

Os der har lært at køre bil med trailer er egentlig ligeglade med om det går fremad eller baglæns,ligesom antal aksler også er ligegyldig.
Det har da ikke noget med sagen at gøre, for du kommer ikke uden om at det bliver mere stabilt med flere aksler!

Du ka jo prøve at løfte boggien på en lastbil også se om du ka mærke forskellen? Selvfølgeligt ka man køre med det men det bliver nemmere og mere stabilt!

Og skal man bakke med en trailer efter en personbil vil en boggi ALTID være nemmere at styre hurtigere, den anden vimser jo rundt som vinden blæser, em boggi skal man vride for at den ændre retning... icon_cheesygrin.gif

Men ser gerne dig mod bigfoot :great: :great:


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hoppende trailer?

Indlæg af Bigfoot » 07 nov 2011 19:30

jeg vil også sige at Albert har drukket af natpotten.... for der er ingen hold i det han siger der.

Men det kunne da være sjovt med en lille udfordring... jeg er klar. For at gøre det endnu sjovere, så kan vi jo gøre det i tusmørket 8)
(der er jo nogen som har baklys på sin hestetrailer :great: )
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Hoppende trailer?

Indlæg af Kruse » 07 nov 2011 19:56

Klaus » 06 Nov 2011, 20:44 skrev:Nå seneste update, jeg nappede lige de 500kg rapspiller som FullThrottle(som var 700kg) gerne ville af med og så hopper traileren ikke. icon_cheesygrin.gif
Så skal du da bare have 4-500 kg sand til at ligge i bunden, så er du ude over at den hopper :twisted:
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hoppende trailer?

Indlæg af Klaus » 07 nov 2011 20:05

Kruse » 07 Nov 2011, 19:56 skrev: Så skal du da bare have 4-500 kg sand til at ligge i bunden, så er du ude over at den hopper :twisted:
:great:
Eller glæde mig over det kun er 50% af tiden den hopper icon_cheesygrin.gif

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Hoppende trailer?

Indlæg af Albert » 07 nov 2011 21:40

Er lige selv sluppet af med hopperiet,jeg opdagede da jeg havde traileren løftet for at tjekke hjullejer,at det ene dæk(jeg har kun to) havde en bule på slidbanen,så et nyt dæk,og problemet var løst.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hoppende trailer?

Indlæg af Landlyst » 07 nov 2011 21:49

Albert » for 2 minutter siden

Er lige selv sluppet af med hopperiet,jeg opdagede da jeg havde traileren løftet for at tjekke hjullejer,at det ene dæk(jeg har kun to) havde en bule på slidbanen,så et nyt dæk,og problemet var løst.
8.gif

Ja så tror da pokker den ville hoppe... Vær du bare glad for den ikke sprang med læs... icon_cheesygrin.gif så er det nemlig rigtigt træl kun at ha en aksel... 8)


Besvar