Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan man selv reparere den eksterne snegl

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
gards
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14 jan 2011 16:47
Mit fyr: Scotte 16 KW
Areal: 280 kvm
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 11

Kan man selv reparere den eksterne snegl

Indlæg af gards » 05 nov 2011 21:27

Håber nogen har erfaring med dette?

Selve sneglen er brækket næsten oppe hvor den hæfter. Jeg har forsøgt at skille huset i sneglen ad, og har fået motoren af. Derefter kan jeg åbne gearboksen, men ser ikke rigtigt nogen vej frem der. Kan se på Scotte.dk at man kan købe en snegl med akse for ca 300 - det virker jo tillokkende fremfor 2800 for en ny komplet snegl?


gards
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14 jan 2011 16:47
Mit fyr: Scotte 16 KW
Areal: 280 kvm
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 11

Kan man selv reparere den eksterne snegl

Indlæg af gards » 06 nov 2011 08:38

- alternativt hører jeg gerne, hvis nogen har en brugt snegl til salg

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Kan man selv reparere den eksterne snegl

Indlæg af triumph » 06 nov 2011 10:09

min har været knækket 2 gange, jeg svejst den igen, og kortet sneglrør af

gards
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14 jan 2011 16:47
Mit fyr: Scotte 16 KW
Areal: 280 kvm
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 11

Kan man selv reparere den eksterne snegl

Indlæg af gards » 06 nov 2011 13:30

Tak for svar - det er også der jeg endte. Det var gudske lov ikke så svært for min gode nabo, som har et svejseapparat. For andre almindelige hobby pille fyre som jeg vil jeg gerne lige uddybe udfordringerne:

Det startede med at jeg kunne køre på motoren i sneglen at den kørte for hurtigt. Så kunne jeg konstatere at sneglen ikke drejede rund. Jeg tog sneglen ind på køkkenbordet og tog hætten af. Indenunder ligner det faktisk lidt den interne snegl, altså en motor, der sidder på en firkant (gearet).

Motoren er let at afmontere, gearet var svært. I bakspejlet var det ikke så slemt, men gearet var limet/ sat fast med silicone, så det kom først af med et stemmejern og en stor hammer.

Med gearboksen løsnet kan man trække den resterende del af sneglen (i mit tilfælde den jernkerne/ akse sneglen er hæftet på) ud af huset. Aksen kan skrues af på samme måde som den interne snegl kan skrues af aksen der går ind i gearet.

I mit tilfælde svejsede vi sneglen på aksen uden at afmontere den, men et alternativ kunne have været at købe en ny snegl med akse - det koster nogle hundrede kroner.

Et godt råd er ikke at skille gearboksen ad - det er ikke de inde man løsner aksen - det var noget gris og ikke specielt let at få bokset på plads igen.


Besvar