Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendelse af installation.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Godkendelse af installation.

Indlæg af hahomi » 04 nov 2011 10:33

Hej.
Jeg har lige haft besøg af skortensfejer og alt var ok :D Både med en 9 mm gips plade, fyrets drift o.s.v.. Det er jo en fin ting, men det der får mig til at skrive er:

Jeg undrer mig kolosalt over, der ikke tilnærmelsesvis er samme krav til brændekedler, som til pillefyr. En brændekedel må f.eks. stå i et rum med træbeklædning. Altså jeg mener, jeg har set brændekedler, hvor brændet er lidt for lang og lågen så står åben medens det brænder.......... er der ikke en galskab et eller andet sted??? Drogar-Dum(LBG).gif

Det er lidt det samme med brændeovne i stuer, hvor der jo for det meste, er masser af brændbare materialer i umiddelbar nærhed.

God weekend
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Godkendelse af installation.

Indlæg af steinmeier » 04 nov 2011 10:40

jo det har du helt ret i, jeg påtænker da også at brandsikre mit fyrrum når det bliver varmt og lyst nok igen, vil gerne have at tingene er i orden således at jeg udenproblemer en dag kan smide en pille eller multistoker ind i stedet for min kære trofaste atmos
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Godkendelse af installation.

Indlæg af kongsted » 04 nov 2011 11:25

Min brændekedel (Orlan 18) står praktisk talt i beboelse med en tynd finer-dør indtil vaskerun/baggang.
Er dog ved at installere Baxi Bonus i et nyt fyrrum lavet i 10cm leca og branddør.

//Kongsted

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Godkendelse af installation.

Indlæg af Albert » 04 nov 2011 13:27

Kravene til fyrrum hvor der skal installeres fyringsanlæg til fastbrændsel,er de samme enten det er piller eller træ der skal fyres med.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Godkendelse af installation.

Indlæg af abn » 04 nov 2011 14:13

Så er der da lavet om på det siden jeg lavede mit. Der var ingen krav da det var et gasogen fyr. Når der er samme krav er det sikkert hvis det er en gammel kedel hvor der er et luftspjæld foran. Der kan nemt ske en røg gas eksplosion som sender gløder ud. Det er der jo ikke i et moderne brændefyr. Der er der slet ingen steder at der kan komme gløder eller flammer ud.
Mvh Anders


Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Godkendelse af installation.

Indlæg af steinmeier » 04 nov 2011 14:27

Der kommer løbende nye regler og regulativer for bygningers opførsel og indretning, se bare BR10.
og det at et fyrrum nu skal være lavet med brandhæmmende materiale, gør jo ikke noget, det betyder bare at forsikringen ser positivt på at man vil passe på og samtidig har tænkt over hvor der er en risikozone, selv om at fruens stearinlys i stuen er en større risiko end mit atmos.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Godkendelse af installation.

Indlæg af Tgun » 04 nov 2011 14:55

abn » 04 Nov 2011, 14:13 skrev:Så er der da lavet om på det siden jeg lavede mit. Der var ingen krav da det var et gasogen fyr. Når der er samme krav er det sikkert hvis det er en gammel kedel hvor der er et luftspjæld foran. Der kan nemt ske en røg gas eksplosion som sender gløder ud. Det er der jo ikke i et moderne brændefyr. Der er der slet ingen steder at der kan komme gløder eller flammer ud.
Jeg tror dine erfaringer stammer fra skorstensfejernes forskellige gøren og laden.
Der har siden 1998 været en mulighed for at vurdere fyrrums indretning i forhold til BTV 32.
Selv i Bygningsreglementet 1998 vedrørende biobrændselsanlæg, var der en henvisning til BTV 32.
I 2002 erkendte man, at der var et behov for opdatering af BTV 32 for at denne også omfattede stokeranlæg samt automatisk fyrede biobrændselskedler. Opdateringen fik dog ikke, den af forbrugerne forventede lempelse af de brandtekniske anbefalinger til indretning af fyrrum, når vi taler om de nye stoker og biobrændselsanlæg.
Vi må i dag erkende at BTV 32 ikke er egnet til anvendelse ved indretning af et fyrrum til en moderne træpillefyret biobrændselskedel.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Godkendelse af installation.

Indlæg af Albert » 04 nov 2011 17:25

Om reglerne er egnede eller ej,er en vurdering brandmyndighederne foretager,men så længe der ikke er ændret på gældene regler er det dem man skal forholde sig til,og ikke div uvidene fejere og møntøeres personlige vurdering.,som vi jo desværre ser en del af.

Man kan jo ikke begynde at lempe på kravene fordi der er kommet nye stokerfyr på markedet,det ville jo blive en jungle af forskellige regler,hvis der skulle være regler for de forskellige typer og årgange,derfor har man forenklet det ved at ensrette reglerne for fastbrændsel.

Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Godkendelse af installation.

Indlæg af Tgun » 05 nov 2011 09:04

Albert » 04 Nov 2011, 17:25 skrev:Om reglerne er egnede eller ej,er en vurdering brandmyndighederne foretager,men så længe der ikke er ændret på gældene regler er det dem man skal forholde sig til,og ikke div uvidene fejere og møntøeres personlige vurdering.,som vi jo desværre ser en del af.

Man kan jo ikke begynde at lempe på kravene fordi der er kommet nye stokerfyr på markedet,det ville jo blive en jungle af forskellige regler,hvis der skulle være regler for de forskellige typer og årgange,derfor har man forenklet det ved at ensrette reglerne for fastbrændsel.
Jeg mner bare at tiden er løbet fra BTV 32. Det er jo ikke forholdene for gamle gennemforbrændingskedler og fyring med træ, der skal/bør ligge til grund for godkendelse af et fyrrum med et træpillefyr.
Danmark kunne lære meget af vores naboer i syd.
I Tyskland, hvor de har lang erfaring med træpillefyring, er det Musterfeuerungsverordnung M-FeuVo. der udstikker reglerne for fyrrum med træpillefyr:

Kedlens nominelle effekt < 50 kW
Kedelopstillingsrum
- Ingen krav til rummet
- Forbrændingsluftforsyning til bålplads min. 150 cm2
- Afstand mellem ild til brændstof lagerfaciliteter min. 1 m eller stråling plade
- Træpillelager op til 15.000 kg i kan opbevares i fyrrummet.

Kedlens nominelle effekt > 50 kW
Fyrrum
- Vægge F90
- Loft F90
- Selvlukkende døre åbne over for omverdenen og brandhæmmende T30
- Ingen anden brug af fyrrum
- Min ventilation. hver 150 cm2 (ca. 50 kW + 2 cm2/kW)
- Træpillelager op til 15.000 kg mængde piller kan opbevares i fyrrummet
- Afstand mellem ild til brændstof lagerfaciliteter min. 1 m eller stråling plade

Som det kan læses af ovenstående ville tyske regler gældende i Danmark i fleste tilfælde overflødiggøre de tåbelige krav til indretninger af fyrrum med træpillefyr. Det ville kun være afstandskravene til brændbare materialer fra BR 10, der skulle opfyldes.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør


Besvar