Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 02 nov 2011 18:33

Hej..
Nu har jeg prøvet at tegne det hele til trykeks..Som du efterlyste..Til flere kredse Men føleren skal kunne flyttes så man kan få ledt varmen i den kreds man ønsker. Den skal også kunne flyttes over til bund af varmt.vandsbeholder om nødvendigt....

Det lilla med v.vandsbeholder kan du jo blot se bort fra, hvis du ikke ønsker at tage varme udendørs bade i sommertiden. det var jo blot at koblen en have slange til og så lukke for haveslangen ved vandhanen. Men du kan jo forberede til det. med et par teer :)
DSC01477.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af no100 » 02 nov 2011 23:56

Fakta eller fordrukkent sludder!

Solfanger
Solfanger, type og størrelse
På Langdal 5 var det muligt at opsætte 6 solfangerpaneler på i alt 18 m² på sidebygningens
sydvendte tagflade. Enhederne er af typen AIDT LF3 størrelse 1.270x2.540x100 mm, som har
indvendige 16 mm korrosionsfrie PP ribberør af sort polypropylen. Effektareal 2,96 m² og
væskeindhold 18,4 liter.

Erfaringer
Solfangerne kan selvfølgelig kun producere varme, når der er en indstråling fra himlen. Det
behøver ikke at være skyfri himmel, men det giver selvfølgelig mest. Om vinteren har
flowmeteret på en helt klar decemberdag kunnet registrere en varmeproduktion på 4 kWh,
men det er kun en enkelt gang. Normalt er der næsten ingen varmeproduktion fordi
solfangerne efter en kold nat ofte har et rimdække, som først skal smeltes af, og det tager ret
lang tid. Her ville en stejlere tagvinkel have været en fordel.

De to tekst stykker er kopieret fra Langdal 5 offentliggørelse.
tillægsord giver ikke akkumenter støre vægt. :cry:
Hilsen no100.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 03 nov 2011 07:52

pelle » 02 Nov 2011, 18:33 skrev:Hej..
Nu har jeg prøvet at tegne det hele til trykeks..Som du efterlyste..Til flere kredse Men føleren skal kunne flyttes så man kan få ledt varmen i den kreds man ønsker. Den skal også kunne flyttes over til bund af varmt.vandsbeholder om nødvendigt....
Tak, det var dejligt med en lille ekstra tegning.

Hvad expansionebeholder angår, og trykventiler, hvor mange bars tryk skal jeg kigge efter, når jeg laver mine indkøb af diverse udstyr.!

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Flemming DJ » 03 nov 2011 11:41

no100>

Glem bare tillægsordene så. :)

Men, det er da også nogle pudsige solfangere - har de hver et indhold på 18,4 L? Det er over 6 L/m2 effektivt areal?
Så skal der denondelyneme også varmes en del vand op, og så er det klart, det varer længe før, de rigtigt kommer i gang.
Det er lidt uklart, om de 4 kW, der er omtalt, er en "her og nu" værdi eller en hel dag.
Desværre fremgår det heller ikke, hvilken temperatur, systemet skal lave. (Skal de f.eks. lave brugsvand eller afsætte varme i et iskoldt gulv?) gt-noeyedear-shrugging.gif

Har du et link til kilden?

Vores solfangere indeholder 7,5 L væske i alt - det er kun godt 0,8 L/m2 effektivt areal. Så de er lidt hurtigere ude af startblokken.

Så jeg kan sagtens se din pointe, for det er vel samme princip som Langdal med PP rør, der er på tale til drivhussystemet her i tråden. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 03 nov 2011 16:20

Flemming DJ » 03 Nov 2011, 11:41 skrev:no100>

Glem bare tillægsordene så. :)

Men, det er da også nogle pudsige solfangere - har de hver et indhold på 18,4 L? Det er over 6 L/m2 effektivt areal?
Så skal der denondelyneme også varmes en del vand op, og så er det klart, det varer længe før, de rigtigt kommer i gang.
Det er lidt uklart, om de 4 kW, der er omtalt, er en "her og nu" værdi eller en hel dag.
Desværre fremgår det heller ikke, hvilken temperatur, systemet skal lave. (Skal de f.eks. lave brugsvand eller afsætte varme i et iskoldt gulv?) gt-noeyedear-shrugging.gif

Har du et link til kilden?

Vores solfangere indeholder 7,5 L væske i alt - det er kun godt 0,8 L/m2 effektivt areal. Så de er lidt hurtigere ude af startblokken.

Så jeg kan sagtens se din pointe, for det er vel samme princip som Langdal med PP rør, der er på tale til drivhussystemet her i tråden. :)
Værsgo.. :) langdal 5 Har ofte læst om det. en rystende historie på hvordan det IKKE skal laves.

http://www.langdal5.dk/energi/files/solfanger.pdf
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 03 nov 2011 20:59

Jørn Petersen » 03 Nov 2011, 07:52 skrev: Tak, det var dejligt med en lille ekstra tegning.

Hvad expansionebeholder angår, og trykventiler, hvor mange bars tryk skal jeg kigge efter, når jeg laver mine indkøb af diverse udstyr.!
Jeg vil sige 2,5 bar. Der er kogepunktet hævet til 123 grader. Hvis solvarmevæsken er blandet 1 : 3.. Jo ser du grunden til jeg har tegnet det i den rækkefølge .. Er at hvis skidtet alligevel skulle komme op og koge.Ved strømsvigt feks... Ja så dannes der damp..Dampen vil lægge sig øverst i fangerne og presse solvarme væsken neden ud hvor det opsamles i den lukkede eks. beh. Derefter sker der ikke mere.Ingen væske, ingen udvidelse... Om aftenen presser tryk eks. væsken tilbage i fanger og du kan lufte ud... :great: Det er også derfor jeg har skrevet der skal en kuglehane på. hvis der er aut. matisk luft udlader.. Efter 14 dage er der ingen luft i systemet og den kuglehane kan lukkes i..
Væske udvider sig 4 % fra 4 gr. til 99 gr..Det bør give dig et prej om str. på trykeks. beh. Men, naturligvis hellere en for stor beholder end en for lille beholder. :) Håber du forstår.. ellers bare spørg igen..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 03 nov 2011 21:37

no100 » 02 Nov 2011, 23:56 skrev:Fakta eller fordrukkent sludder!

Solfanger
Solfanger, type og størrelse
På Langdal 5 var det muligt at opsætte 6 solfangerpaneler på i alt 18 m² på sidebygningens
sydvendte tagflade. Enhederne er af typen AIDT LF3 størrelse 1.270x2.540x100 mm, som har
indvendige 16 mm korrosionsfrie PP ribberør af sort polypropylen. Effektareal 2,96 m² og
væskeindhold 18,4 liter.

Erfaringer
Solfangerne kan selvfølgelig kun producere varme, når der er en indstråling fra himlen. Det
behøver ikke at være skyfri himmel, men det giver selvfølgelig mest. Om vinteren har
flowmeteret på en helt klar decemberdag kunnet registrere en varmeproduktion på 4 kWh,
men det er kun en enkelt gang. Normalt er der næsten ingen varmeproduktion fordi
solfangerne efter en kold nat ofte har et rimdække, som først skal smeltes af, og det tager ret
lang tid. Her ville en stejlere tagvinkel have været en fordel.

De to tekst stykker er kopieret fra Langdal 5 offentliggørelse.
tillægsord giver ikke akkumenter støre vægt. :cry:
Hilsen no100.
Hold da op... Hvor har jeg brugt meget tid herinde på at hjælpe folk med solvarme..Jeg har selv et solvarmeanlæg.. Det giver bare så meget varme fra sig, selv i de kolde mdr, at jeg ofte ikke behøver at fyre.... Frost er som reglen lig med højt solskin selv i overskyet vintervejr giver det varme fra sig... Og så kommer du med sådan noget... Jeg finder dit indlæg.. solvarme i væske /kontra luft aldeles upassende.
Du finder et solvarmeanlæg til væske der er lavet tåbeligt og stupid og bruger dette eks. på at herlig/ retfærdiggøre luftvarme systemer. Det er tarveligt at så denne tvivl. De ribberør indeholder så meget væske+at ledningsevnen er temmelig dårlig i de pp rør, kontra kobberrør.
Virk dog interresseret og åben i stedet for at nedgøre den ene slags frem for den anden slags. Begge slags solfangerer tjener sine berretigelser på hver deres måde. Du kan tro.. jeg er tilhænger af luftsolfangere også. Men, jeg ved akkumolering ikke rigtig er nogen mulighed ved luftsolfangere. Og reglen er så lille væske indhold i vandbårne solfangere som muligt og om givet af det metal der har den bedste ledningsevne+ det hele skal isoleres godt fra udetemp. Ja så funker det bare..
Ikke noget ondt ment i dette indlæg.. nr.100. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 04 nov 2011 08:33

Jeg er ved at have de forskellige dele til systemer, som kan klare et tryg på 2,5 bar, med mangler en form for expansionsbeholder, hvor jeg også kan påfylde systemet, nogen der kan anbefale en.!

Når systemet er oppe og kører, skal jeg nok poste nogle resultater af det, og dejligt at solen igen kigger frem, længe siden her i det jyske.

God weekend alle.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Flemming DJ » 04 nov 2011 10:18

Kan du ikke lave en aftapnings-/påfyldningsstuds med en kuglehane måske i.f.m. pumpen, bare en ½" evt. påsat en snapkobling? Så kan du bruge en (stump) haveslange først til at påfylde propylenglykol (med en tragt i slangen) i passende mængde (40% glykol/60% vand (sku' række til -20 grd), da skidtet jo risikerer at fryse) og derefter til at lave tryk med vandværkets hjælp.

Det er måske sådan lidt bopbop, og du skal måske op på en stige, hvis mængden af glykol ikke kan rummes i systemet under påfyldningsstudsen, men du sparer noget udstyr. ;-)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af no100 » 05 nov 2011 00:50

Hej jørn petersen
Kunde du ikke gøre os alle en tjeneste, har du lavet din solfanger som du har beskrevet i de to indlæg?

Solfanger panelet er bygget i en træ-ramme på 100*120cm i trykimp lægter, inde i rammen er der fastgjort et stykke rionet i samme størrelse som rammen, på rionettet er der så stripset ca. 50 mm sort slange, hvor der er et lille mellemrum imellem slangerne. Selve solfanger panelet har 10mm 3-lags kanalplader på de store flader, + et par små udluftningshuller på bagsiden, for at modvirke kondens.

Ca. 70 meter i solfangeren på taget, og det samme antal er brugt i jorden.


som jeg læser det: 70 meter 50 mm sort slange.
No100.


Besvar