Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

akkutank kan det virke

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 31 okt 2011 23:34

Der er jo en on / off knap den har ikke noget at gøre med det omtalte calibering, den kan der måske pilles ved, caliberingen sker kun når fyret har været helt uden strøm.


Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 01 nov 2011 18:32

Ny ide`Hvad med at geare sneglen om, så den måske kun kører en halv omgang i forhold til nu.

iltstyringen vil prøve at blæse luften til den bedste forbrænding, plus vil måske være en lavere skorstens temp.

har altid været glad for baxien, indtil jeg fik isolerings flip.

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 01 nov 2011 20:39

jeg tror at denne ide skal over til stoker fyrerne, det kan jo være at der er nogen der der har lavet den øvelse før..? . MEN det er helt sikkert at der skal et gasogen fyr ind, uanset hvad

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 01 nov 2011 23:17

Hej
kommer lige med min ide.
Der skal bruges en laddomat med en termostat på ca 60 grader.

Der skal bruges 2 elektriske røgtermostater ( 4 og 5) Den ene sættes til stokerens røgrør den anden til træfyr røgrøret. Når kedlen enten stoker eller træfyr tændes op starter laddomatens pumpe.
2 elektriske termostater (1 og 3)til at åbne motorventiler stilles til at åbne over og lukke under feks 45 grader.
Og så er der lige den termostat kontakt(2) den skal slukke blæser/ sneglmotor på stoker når temp. er oppe på feks. 75 grader. men, den må kun slukke.. for at tænde blæser/sneglmotor. skal man kunne trykke på en knap. Ligesom ved en overkogssikring gør ved 95 grader.. Men... her ved jeg ikke lige hvad man kan bruge. Findes der justerbare termostater der kan det ??

Nå.. du er hjemme fra havet.. Du tænder op i trækedlen. røgrør bliver hurtigt varm og pumpe tændes. lidt efter er toppen af kedel oppe i temp. og motorventil åbner. ( stokeren er kold, derfor er den motorventil lukket..Så ingen gennemgang der) Nu varmes tankene op. Når kedlen er udbrændt falder røgtemp. og pumpe slukker. Motorventil er åben. Nu selv c. restvarmen fra kedlen op i tank. når temp er under 45 gr ved top kedel lukker motorventil..

Dagen efter.. du vil fyre tanken op med stoker. set-punkt stilles til 82 gr.. Tænder op og røgrør bliver varmt, pumpe tænder. top af kedel oppe på 45 gr. åbner motorventil.Tankene er varmet op og retur til stoker kommer op på 75 gr.feks. er termostat sat til 75 gr. slukker blæser/ sneglmotor. på stoker. røg temp. falder og pumpe slukker. motorventil er åben Restvarmen fra stoker selv c. op i tanke og motorventil lukker.
Du skal ud og sejle igen. Fyrer stokeren op. Sætter set-punktet ned på 70 grader. Nu vil blæseren/ sneglmotor ikke kunne slukke da der skal være over 75 gr på returen. Pumpen er tændt hele tiden.. Det er her muligt at du skal sætte termostat på røgrør ned til feks. 50 gr. Eller måske bare lade den føle på top kedel.. Nu vil stoker stoker også køre med pause fyring. motorventil er konstant åben da den jo er sat til 45 grader..
Akkutankene isoleres godt så er der næsten ingen varmetab.
Nå.. det var mit lille indspark.. Lyder det tosset og er det mon lovligt at kunne slukke blæser/snegl motor på den måde.
Men, jo det ville også være fint om du kunne drosle sneglen lidt..

DSC01476.JPG
http://dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/m ... ejs-1.html

http://dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/e ... der-1.html
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 03 nov 2011 11:35

Hej igen

Nej det lyder slet ikke tosset, syntes det lyder som en fin plan, godt fundet på :great: . Med hensyn til at stoppe kedlen, kan man måske bare afbryde sneglen, så vil den bare stoppe som om den er kørt tør.

Fint at du lige smider et par link med af ventiler og termostater, troede faktisk de var meget dyrer.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 03 nov 2011 17:59

Lars.lhd » 01 Nov 2011, 18:32 skrev:Ny ide`Hvad med at geare sneglen om, så den måske kun kører en halv omgang i forhold til nu.

iltstyringen vil prøve at blæse luften til den bedste forbrænding, plus vil måske være en lavere skorstens temp.

har altid været glad for baxien, indtil jeg fik isolerings flip.
Kan det ikke laves med noget relæ , du kan stille på tid.
Eller hvis man tog sneglen ud og punkt svejste noget pladestrimmel ned i sneglens spor, Således sneglens aksel blev større i diameter. Så vil stoker jo ikke kunne tage så meget ind af gangen. Nå.. blot en georg gearløs løsning. Men, tror du ved hvad jeg mener..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 05 nov 2011 18:02

Jo jo det med strimlen vil virke på samme måde, og er meget nemmere at lave.

Nu må vi se ideen med motorventilerne tiltaler mig, men jeg har besluttet at det hellere
må vente til forår, det er hvis ikke lige en instalation, jeg bare laver på en formiddag. :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 05 nov 2011 23:28

Lars.lhd » 05 Nov 2011, 18:02 skrev:Jo jo det med strimlen vil virke på samme måde, og er meget nemmere at lave.

Nu må vi se ideen med motorventilerne tiltaler mig, men jeg har besluttet at det hellere
må vente til forår, det er hvis ikke lige en instalation, jeg bare laver på en formiddag. :)
Jo, jeg håber da jeg har været behjælpelig med nogle småting... Men, hvis det lykkes dig at lave sådan en "Gastric by pass" ( dvs.. kedlen ikke kan æde så meget og dermed ikke afgive så mange kw..) er det jo ikke sikkert at den behøver at tilsluttes akkutank...Men, min erfaring med det akkutank er at hvis det er isoleret rigtig godt. dvs 40 cm i siderne og 80 cm ovenpå. Så er der stort set ingen varmetab,, Jo jo self. er der varmetab.. men, meget lidt.. over et døgn med 4 gr udetemp. målte jeg 2 gr. mindre ved nederste termometer.. det er immerved meget lidt, som jeg ser det. Det var så uden forbrug,,,..

Ang. min tegning... Føleren ved stokerfyrets retur bør placeres i mellem motorventil og kedel til stoker... Ligeledes bør der være en kugleventil på røret der går fra fremløbet ned til laddomat.Så man kan drøvle lidt for flovet fra fremløbet om nødvendigt...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 06 nov 2011 17:47

Jo tak Pelle, du har været meget behjælpelig, jeg syntes det er nogle super gode ideer du har :great: .

Når jeg har fået ryddet nogle andre løse ender af vejen, har jeg en plan om at få placeret tanken, og så stille og rolig få de fornødne studse svejst i og forberedt det der kan forberedes. Skal også lige have skorstens fejerens velsinelse til at koble sammen på samme røgrør . :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 06 nov 2011 18:24

Lars.lhd » 06 Nov 2011, 17:47 skrev:Jo tak Pelle, du har været meget behjælpelig, jeg syntes det er nogle super gode ideer du har :great: .

Når jeg har fået ryddet nogle andre løse ender af vejen, har jeg en plan om at få placeret tanken, og så stille og rolig få de fornødne studse svejst i og forberedt det der kan forberedes. Skal også lige have skorstens fejerens velsinelse til at koble sammen på samme røgrør . :)
Ok.. Fint nok. :) De behøver ikke have samme røgrør, men samme skorsten. Men, må de have samme rør kan du nøjes med en termostat kontakt. Den skal så stilles lavere når du benytter stoker alm. med pausefyring... der er vist noget med, kan jeg læse herinde, at styring slukker hvis røg temp. er under 90 gr. i en halv time. Men, på den anden side kan jeg heller ikke se det er noget problem ved en lavere indstilling på den røg termostat til pumpen.både til brændefyr og stoker, hvis føleren sidder lidt fra kedlerne på røgrøret. Den kan vel sættes til 80 gr. som fast indstilling..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar