Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af Bigfoot »

de sidste priser jeg har fået, er 110.000 inkl montering, for et 7kW anlæg, altså 32 paneler.
En anden pris, er ved selvopsætning, og da koster anlægget 91.000 også inkl moms. Men det var kun et 6kW anlæg.

Jeg synes det er ALT ALT ALT for dyrt. Ved os ville det være over 20 års afskrivning med vores nuværende elregning. Det er jo gak i låget.

Og med den nuværende sommer, hvor solen knap nok har været her, hvordan ville en sådant anlæg så lige yde?
Min makker sætter en del op af de anlæg. Og på en overskyet dag, da var ydelsen på 40 paneler, hele 700watt.... :roll:

Jeg kunne godt finde på at sætte et anlæg op, men så skal det være mere effektivt.

Desuden så synes jeg at regeringen burde tale lidt med styret i nordfriesland i tyskland.
Når i kører over grænsen ved Sæd, ej jeg vil hellere kalde det Tønder. Så bemærk mange af de større bygninger der langs landevejen, både landbrugsejendomme, og virksomheder. Men så sandelig også privatejendomme. De er overklistret med solpaneler, da regeringen giver et så stort tilskud til det, at man kun skal betale omkring 5% af prisen, bare man vil ligge tag til det. Den udgift betyder at man aldrig skal tænke på sin elregning mere, men man giver afkald på det som anlægget tjener ekstra derudover.
Deres regering har et mål som hedder at de i 2017 vil være fri af fossile brændsler, og har også også opført havvindmøller som horns rev 1 og 2....
De har allerede fået en pris fra EU for det flotte arbejde.

http://maps.google.dk/maps?q=t%C3%B8nde ... r&t=h&z=18

prøv at se det link på google earth. Desværre har de ikke street view på det område. Men prøv at bemærke tagene.... det er rene solpaneler det hele.

kommer den ordning her i landet, så har jeg 100kvm tag som de må få til formålet. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af Lintz »

Bigfoot » 29 Oct 2011, 08:07 skrev:de sidste priser jeg har fået, er 110.000 inkl montering, for et 7kW anlæg, altså 32 paneler.
En anden pris, er ved selvopsætning, og da koster anlægget 91.000 også inkl moms. Men det var kun et 6kW anlæg.

Jeg synes det er ALT ALT ALT for dyrt. Ved os ville det være over 20 års afskrivning med vores nuværende elregning. Det er jo gak i låget.

Og med den nuværende sommer, hvor solen knap nok har været her, hvordan ville en sådant anlæg så lige yde?
Min makker sætter en del op af de anlæg. Og på en overskyet dag, da var ydelsen på 40 paneler, hele 700watt.... :roll:

Jeg kunne godt finde på at sætte et anlæg op, men så skal det være mere effektivt.

Desuden så synes jeg at regeringen burde tale lidt med styret i nordfriesland i tyskland.
Når i kører over grænsen ved Sæd, ej jeg vil hellere kalde det Tønder. Så bemærk mange af de større bygninger der langs landevejen, både landbrugsejendomme, og virksomheder. Men så sandelig også privatejendomme. De er overklistret med solpaneler, da regeringen giver et så stort tilskud til det, at man kun skal betale omkring 5% af prisen, bare man vil ligge tag til det. Den udgift betyder at man aldrig skal tænke på sin elregning mere, men man giver afkald på det som anlægget tjener ekstra derudover.
Deres regering har et mål som hedder at de i 2017 vil være fri af fossile brændsler, og har også også opført havvindmøller som horns rev 1 og 2....
De har allerede fået en pris fra EU for det flotte arbejde.

http://maps.google.dk/maps?q=t%C3%B8nde ... r&t=h&z=18

prøv at se det link på google earth. Desværre har de ikke street view på det område. Men prøv at bemærke tagene.... det er rene solpaneler det hele.

kommer den ordning her i landet, så har jeg 100kvm tag som de må få til formålet. :great:
Har meget svært ved at se en dansk regering komme på sådan en ide - At den danske befolkning skulle få noget næsten gratis uden skatter og afgifter og især ikke hvis det lugter lidt af "grønt"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Frydendal
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt 2011 23:50
Mit fyr: Potentiel køber
Areal: 340
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 3600

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af Frydendal »

En tommelfingerregel fra såkaldte "investerings"-projektudbydere, som f.eks. udbydere af solceller er, at hvis de har dit rentetab med i investeringskalkylen, ja så er den temmelig troværdig. Problemet er, at jeg aldrig har set nogen.

De yngste i handelsskolerne lærer i løbet af første uge, at man ikke blot kan sige samlet investering divideret med antal år med overskud. F.eks. et anlæg til 100.000 kr. med et årligt overskud/færre omk. på 7.000, så vil mange af disse ulødige firmaer påstå, at investeringen er hjemme på 14 år - men hvad med renten.

Derfor er solceller aldrig en investering (med nuværende priser og ydelser). Så har jeg dog stor respekt for folk der gør det af ideologiske grunde.

Og jeg kan da også lige få fyret denne af. Man kan jo synes om rød blok eller blå blok. Og man kan snakke løftebrud og alt muligt andet. Det bekymrer mig ikke. MEN at der ikke bliver meldt noget som helst ud sætter da hele landet i stå. Jeg venter da også med at investerer i et pillefyr :-) (jeg skrev investere).
TipToeAirwalk
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 mar 2010 09:21
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 300
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: ca 8 tons

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af TipToeAirwalk »

Lintz » 29 Oct 2011, 07:33 skrev: Jeg synes at det lyder dyrt, så vidt jeg husker skal man op med 150.000 for et anlæg der kan smide 6000kw af sig, Har en kollega der vil investerer i en husstandsvindmølle. koster 20.000 mere, men kan leverer det dobbelt.

Er godt klar over at vinden skal blæse, men solen skal også skinne for at begge anlæg fungerer optimalt.
Nu skal man jo huske på at som reglerne er nu, må man som privat kun producere op til 6000 kW pr. år eller eget årlig forbrug, det kunne jo være at man kun bruger 5000 kW, ja så giver det ikke nogle mening i at anskaffe sig et anlæg der kan procucere langt mere end man må. Nu skal det ikke lyde sådan at man IKKE må, men hvis man vil have den gode afregning 1:1 skal man holde sig under de 6000 kW, ellers mener jeg det er 60 øre.

Jeg er el-installatør og ansat i et firma der opstiller solcelle paneler, og vi ser stigende interesse for dette. Man skal jo også huske på at ikke alle kan/må opstille husstandsvindmøller. Der er jo også andre ting der taler for solcelleanlæg, er at der ikke er samme slidtage og service. Solcelle anlæg har jo nærmest ingen i forhold til møller der har mekanisk slid.

Der er utrolig mange ting at tage stilling til ved et evt. køb af solcelle / vindmølle. Men jeg er overbevist om at vi kommer til at se flere og flere anlæg i fremtiden. Med hensyn til økonomi har jeg ladet mig fortælle at der skulle være et beregningsprogram på eks. Sparnord hjemmeside, men det er jo altså kun et beregningsprogam :|

Jeg tror at hvis man overvejer en husstandsvindmølle, så bør man nok også have en opvarmnings kilde der bruger en del strøm, (jordvarme, varmepumpe ol. )for at det hænger sammen, hvor solceller passer til de fleste
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af Flemming DJ »

Det er ikke helt korrekt med de 6000 kWt:

Man må gerne (hvis man kan) producere mere og sælge til 60 øre/kWt, som du nævner - MEN, selve anlægget skal ha' en begrænsning, og den lyder på 6 kW-peak (altså "her og nu"-effekt ved fuldt lysindfald). Den begrænsning skal være indbygget i anlægget (bare ét sted). Hvis begrænsningen ligger i inverter(ne), kan man sætte flere paneler på, lovligt vel at mærke, så anlægget yder bedre i overskyet vejr, og dermed få en større årsproduktion. Dette gælder VE-anlæg, som skal kunne gå ind under "nettoordningen", altså de 6 kWp.

Men, jeg vil gi' dig ret i, at fidusen ligger i KUN at producere det, man selv forbruger. Om så det er til lys, varmepumpe/jordvarme eller en dyppekoger i en akkumuleringstank. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Frydendal
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt 2011 23:50
Mit fyr: Potentiel køber
Areal: 340
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 3600

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af Frydendal »

Spar Nords beregningsmodel er nærmest strafbar.

Ren vildledning af folk. Rentetabet / insteringstabet / hvad nu man vil kalde den likviditet man skal op med for at betale for anlægget. Det rentetab der er på denne likviditet, hvad enten man låner pengene eller selv har dem, skal med.

Hvis man ligger 100.000 kr. i et system, så kunne man have investeret disse 100.000 kr. i danske obligationer og fået et afkast på 4%. Hvilket betyder, at hvis man f.eks. får 8.000 kr. ind per år, så skal man først trække de 4.000 fra og så kan man se at "investeringen" vil tage 25 år at få hjem - når anlægget kun har en garanti på 10 år, skal man ikke regne med mere ind 15-20 år. Ud over dette skal man huske at trække årlige vedligeholdelsesomkostninger fra i indtjeningnen også.

Det sutter bare max med solceller hvis man tænker på økonomien - også selvom man skulle virksomhedsmodellen, som er lidt omstændig og kun er for folk med lidt forstand på regnskab/skat.

Igen - al respekt til ideologer :-) med omtanke for miljøet.
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af Jordsmeden »

Nu er det ikke så nemt at handle en 4% obligation til under kurs 100.. men så tag bare en 3.5% det giver dig så 3500 om året, der skal betales ca. 50% i skat af, hvis jeg derimod sparer 5000kw om året = ca.10000 skal jeg jo heldigvis ikke betale skat af min besparelse, det efterlader så ca 10.000.- minus de 1750.- der tilbage fra obligationerne hvilket giver en fordel til solen på 8250.- dette vel og mærke hvis el prisen holder sig nede, hvis el om 5 år koster 2.5 eller måske mere tipper læsset hurtigere. men hvad vi ved jo heller ikke om renten til den tid er på 12% :lol:
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af BWJ »

Jeg kan nu ikke få øje på det "kriminelle" i Spar Nords eksempel.
Skal det forstås sådan, at du mener at hvis man foretog en investering, eks 100.000 i obl. skulle et evt afkast af denne modregnes i en tilsvarende investering af celler for at se om investeringen er rentabel ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af Jordsmeden »

Det er vist det frydendal mener, jeg syntes det er et spørgsmål om hvor man syntes at få den bedste forrentning af ens penge, og der kan jeg jo umiddelbart få et rimeligt afkast på solceller, da jeg så vil kunne spare ca. 5000kw om året.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Tidspunkt for køb af solcelleanlæg?

Indlæg af BWJ »

Jordsmeden » 01 Nov 2011, 20:23 skrev:Det er vist det frydendal mener, jeg syntes det er et spørgsmål om hvor man syntes at få den bedste forrentning af ens penge, og der kan jeg jo umiddelbart få et rimeligt afkast på solceller, da jeg så vil kunne spare ca. 5000kw om året.
Enig :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar