Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afgift på Brændeovn ???

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af tom79 » 12 jun 2011 16:13

Er der nogen der ved hvordan det endte med folketingets forslag med afgift på brændeovne, det hvor det skulle koste 8000 kr om året vist man havde en gammel brændeovn og 4000 kr om året vist det var en ny,
blev det droppet igen eller er de stadig igang med at behandle det ???


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af Albert » 12 jun 2011 19:34

Den er taget af bordet igen,om den bliver aktuel på et senere tidspunkt vides ikke,men personligt tror jeg det ikke.

Med hensyn til afgiftens størrelse ved jeg ikke hvor de beløb du nævner kommer fra,men de har ikke noget hold i det forslag der var fremme.
Det der var på tale var 1 promille af ejendomsværdiskatten.

Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af tom79 » 13 jun 2011 08:13

De beløber kommer skam fra alle de artikler der var i aviserne, jeg fandt lige hurtigt en her:

http://politiken.dk/tjek/penge/energi/E ... aendeovne/

men lad os da håbe de holder sig væk fra det....

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af Albert » 13 jun 2011 15:40

Nu skal man ikke tro på alt hvad der står i aviserne.
Som jeg skriver har beløbstørrelsen ingen hold i det lovforslag der var lagt frem,men der blev sikkert solgt nogle ekstra aviser med den udlægning af historien.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af Albert » 01 nov 2011 09:30

Nu spøger den igen,nogen mener at partikler fra brændeovne slår flere mennesker ihjel,end bilosen i storbyerne.
Der er noget der peger i retning af en skjult dagsorden i den historie.
Socialdemokraterne er tilhængere af at de steder hvor der er fjernvarme,skal alternativ opvarmning ikke være tilladt,en ikke særlig klog holdning,da det uvægerligt vil koste arbejdspladser.
Som det fremgår af tidligere indlæg er der gjort forsøg på at indføre afgifter på brændeovne,med et forslag fra S,uden at opnå et flertal i folketinget for forslaget,nu er de røde så kommet til magten,og en af deres mærkesager er miljøet.
Nu skal forslaget åbenbart tromles igennem,nu da lejligheden er der,og det med agresive og useriøse metoder,så useriøse at brændeovnsfabrikanterne ikke længere vil deltage i de undersøgelser der foregår.
Man kan jo spørge om alle de som dør af luftvejssygdomme,er de blevet opduceret med det formål at påvise at det er brændeovnene der er synderen,jeg tror det næppe,og hvis ikke diselbilerne kunne være den samme synder,hvorfor skal der så indføres miljøsoner i byerne,og partikkelfilter på bilerne.
Men hvis ingen tager initiativ til at modbevise påstanden,så bliver afgift på brændeovne nok en realitet inden så længe,der skal jo penge i kassen,da der jo deles rundhåndet ud i øjeblikket. :evil:


mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af mikael1960 » 01 nov 2011 09:38

Uanset regeringens farve, så er der nu alligevel ingen der kan skabe udgifter for os med de lave indkomster, som rød blok...
kommunistisk tankegang og misundelse er desværre en stor del af deres tankegang..

Det kan vel næppe komme bag på nogen, at misundelsen over at nogen kan spare lidt penge ved at bruge brændeovne, er fremtrædende hos dem.
Det skal med djævlens vold og magt være LIGE DYRT for alle ... også for de lave indkomster... suk... om jeg forstår noget som helst....
Mikael

Ralf
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 nov 2011 18:38

Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af Ralf » 01 nov 2011 18:48

En eventuel afgift er da super-fornuftig.

Røg fra brændeovne indeholder sundhedsskadelige og kræftfremkaldende partikler. Derfor skal brugen af brændeovne i villakvarterer bekæmpes. Vi skriver 2012. Sundhed går forud for hygge og økonomi.

Personligt er jeg voldsomt plaget af brændeovnsrøg i mit nærområde. Mange er ganske enkelt for nærige til blive tilsluttet fjernvarmenettet, selv om det blev lagt rør ud for 20 år siden.

Når det så er sagt:

Jeg er enig i, at det ikke bare skal være endnu en måde at fylde statskassen. Nye afgifter kan evt. supplereres med tilskud til varmepumper eller lavere tilslutningsafgift til fjernvarme.

Under alle omstændigheder burde krav til partikelfiltre i skorstene være et absolut must - hvis vi altså fortsætter med denne forældede opvarmningsform i et ellers moderne og oplyst land.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af Zarge » 01 nov 2011 19:00

Eller også kunne man ændre reglerne så de gamle ovne SKAL udskiftes, istede for bare at lave krav der gør nye ovne så dyre at folk fortsætter med det oldnordiske modeller!
Hvis ordenligt brænde bliver afbrændt ordenligt i en ordenlig ovn hverken lugter eller ryger det!
Alt andet er SJUSK!

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af abn » 01 nov 2011 19:04

Der er åbenbart stadig nogen som ikke kan finde ud af at brænde sit træ af på den rigtige måde, og det ender jo nok med at gå ud over alle andre som godt kan. Og den med at man er for nærrig til at melde sig på fjernvarmen holder bare slet ikke. Har en kollega som bor i en mindre by med fjernvarme. Middelisoleret hus på 140m2. Han giver 40.000 om året og overvejer brændeovn. Det kan jeg godt forstå, men havde det været mig havde jeg meldt mig ud af det øjeblikkeligt. Fuldstændigt vanvittigt.
Mvh Anders

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Afgift på Brændeovn ???

Indlæg af BWJ » 01 nov 2011 19:16

abn » 01 Nov 2011, 19:04 skrev:Der er åbenbart stadig nogen som ikke kan finde ud af at brænde sit træ af på den rigtige måde, og det ender jo nok med at gå ud over alle andre som godt kan. Og den med at man er for nærrig til at melde sig på fjernvarmen holder bare slet ikke. Har en kollega som bor i en mindre by med fjernvarme. Middelisoleret hus på 140m2. Han giver 40.000 om året og overvejer brændeovn. Det kan jeg godt forstå, men havde det været mig havde jeg meldt mig ud af det øjeblikkeligt. Fuldstændigt vanvittigt.
Slagslunde ? :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar