Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Endnu er der skal have nyt fyr!

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
kimlunden
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 okt 2011 18:25
Mit fyr: Twin Heat m20i
Areal: 225 snart 310
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Geografisk sted: ingstrup v. løkken

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af kimlunden » 30 okt 2011 22:53

Efter længere tids overvejelse er vi her i huset blevet enige om at vi vil have et nyt/andet fyr. Vi har pt et 25kw orlag gasogen(3 år gammel) med tilhørende akkutank og et gammel oliefyr til backup(har kun kørt de 2 dage det tog at montere orlan kedlen). Tiden til at save/kløve træ er ikke hvad den har været men har rigelig adgang til træ(skov, flis og nedbrydning) samt billig korn. Jeg ville oprindeligt have købt et twin heat m20i og have beholdt oliefyret, men efter en samtale med den gamle(hvorfor er fædre altid klogere end os andre) blev jeg enig med mig selv at en cpi12 måtte være bedre og så beholde mit orlan fyr som backup hvis cpi12èren ikke slår til hvis det bliver rigtig koldt. Så er spørgsmålet om det er et klogt valg eller om der er nogen der har en bedre ide.
Det bliver først engang til foråret det bliver aktuelt, da jeg ikke vil til at rode med det nu hvor varme behovet stiger dag for dag. Håber at få nogle svar, da jeg også gerne vil vide hvad jeg skal bruge af div. dimser mm når jeg skal købe fyret, da det sikkert er nemmere at få en god pris når man køber det hele samlet.
Mvh. Kim


kimlunden
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 okt 2011 18:25
Mit fyr: Twin Heat m20i
Areal: 225 snart 310
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Geografisk sted: ingstrup v. løkken

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af kimlunden » 07 nov 2011 19:04

Det var ikke mange kommentare på en uges tid, så må jeg jo håbe på at det er fordi de mere garvede stokerfyrer er enige i mit valg, og ikke fordi de synes at det er så tåbeligt at de ikke kan få sig til at skrive det?
Mvh. Kim

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af noller » 07 nov 2011 19:21

Hej

lyder da som et fornuftig valg med twinheat cpi 12 kiggede selv efter et da jeg skulle købe stoker
fordelen er at det er nemmere at installere i et snæver fyrrum da silo skal monteres ved siden af fyret.
m20i er da vist noget af et bæst kan uden problemer varme 500kvm. op. og så for du da vist brug for din
akkutank eller en mere.Endte med en baxi noget billigere men også ok stoker.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af Bigfoot » 07 nov 2011 19:25

Sådan en CPi12, er bare en fin lille sag. Den er jo med omrører, så den kan brænde det meste stokerføde, for ikke at sige det hele.

Jeg havde også valgt den, når du har en fastbrændselkedel i anlægget også.

Men du bør jo nok have en mulighed for at når CPi'en kører, så skal den køre udenom akkutanken. Ellers bliver dit forbrug meget højt på den. Der er jo ingen grund til at den varmer de par 1000 liter ekstra op også.

Men af udstyr ellers, er der jo bare en kedelshunt. Om den skal køre på akkutank, kan vel egentlig klares med et lille input fra Ernst og sine diagrammer.

Der bliver nævnt en baxi, og den er sådan set magen til i funktionen. Pånør omrøreren og så er twinheat'en original med iltstyring.
Men ellers er de meget ens i funktion og virkemåde.

Stod jeg med valget, så havde jeg nok valgt twinheat'en :oops: Jeg må sige at jeg er ret så misundelig på sådan en skiderik. Så den dag baxien taber gejsten, da kommer der en twinheat ind istedet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

kimlunden
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 okt 2011 18:25
Mit fyr: Twin Heat m20i
Areal: 225 snart 310
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Geografisk sted: ingstrup v. løkken

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af kimlunden » 07 nov 2011 22:18

Takker for svarene. Ja jeg tror også at M20ièren er for stor til trods for det er et gammelt hus som vi har, og det er også min mening at lave det så at akkutanken kun skal varmes af fastbrændselsfyret om sommeren når der ikke er det store varmebehov ud over varmt brugsvand.
Kedelshunt er vel et krav lige som røgstabilisator for at have garanti på kedlen?

Mvh Kim


Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af Mike N » 07 nov 2011 23:10

Hvis du ikke vil fyre med pind i en m20 så er det dumt at vælge den. Med mindre du kun vil have een kedel i rummet der kan det hele. Ellers er en ren stoker kedel r at foretrække. Kan kun sige at Twin Heat er kram og pynter i fyrrummet.

kimlunden
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 okt 2011 18:25
Mit fyr: Twin Heat m20i
Areal: 225 snart 310
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Geografisk sted: ingstrup v. løkken

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af kimlunden » 07 nov 2011 23:45

Jo det var nu også meningen at fyre med pind i M20ièren og så skrotte Orlanèn og beholde oliefyret, men grundet olieprisernes himmelflugt og at en cpi12 skulle være tilstrækkeligt til at varme vores hus op de fleste dage bliver det sikkert den. Det eneste jeg har lidt imod den, er det forholdsvise lille magasin som den har(ved godt at der kan monteres autofyld fra ekstern silo men så er vi noget oppe i pris).
Mvh. Kim

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af Mike N » 08 nov 2011 00:38

Ja størrelsen på den er ikke så stor, og autofyld er dyrt. De fleste af samme type er på samme størrelse tank. Ca 1 uge med piller.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af Bigfoot » 08 nov 2011 06:43

den størrelse tank, giver ca en uges forbrug i den hårdeste vinter. Det kan man vel godt lige leve med???
Man skal jo alligevel ud og rense røgrørene engang imellem.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

kimlunden
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 okt 2011 18:25
Mit fyr: Twin Heat m20i
Areal: 225 snart 310
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Geografisk sted: ingstrup v. løkken

Endnu er der skal have nyt fyr!

Indlæg af kimlunden » 08 nov 2011 09:18

Ja en uge på piller er rigtig fint, men hvorlænge på flis, da det er meningen at det bliver det primære brændsel?


Besvar